لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۸

چرا NBA در آستانه فروپاشی قرار گرفته است؟


کوبی برایانت در آستانه عقد قرارداد با بشیکتاش است و بسیاری دیگر از ستاره‌های NBA به تیم‌های اروپایی پیوسته‌اند. اختلاف بر سر هفت میلیارد دلار است؛ بین بازیکنان لیگ بسکتبال حرفه‌ای امریکا و مالکان تیم‌ها.

آسمانخراش‌های میلیون دلاری معتبرترین لیگ حرفه‌ای بسکتبال جهان فعلاً بیکار هستند و حتی حق استفاده از تجهیزات ورزشی باشگاه‌های خود را هم ندارند.

آلوارو مارتین گزارشگر مؤسسه ESPN، در معرفی سایر لیگ‌ها به این بازیکنان بیکار، لیگ برتر بسکتبال ایران را در کنار لیگ‌های اسپانیا، ایتالیا، چین و ترکیه قرار داده است.

در گزارش او آمده؛ علیرغم قانون ممنوعیت انجام معاملات تجاری بین آمریکا و ایران، یکی از آژانس‌های نقل و انتقال بازیکن در آمریکا توانسته مجوز ترانسفر بازیکن به ایران را از وزارت خزانه‌داری امریکا کسب کند.

اما آیا واقعاً ممکن است مهم‌ترین رویداد بسکتبال جهان به تاریخ بپیوندند؟

کارن مکوندی بازیکن سابق تیم ملی بسکتبال ایران و باشگاه پرسپولیس، از جمله کارشناسان بسکتبال است که در رسانه‌های حرفه‌ای این ورزش مثل تلویزیون و سایت رسمی NBA به تحلیل یکی از پرطرفدارترین ورزش‌های جهان می‌پردازد.

مکوندی همچنین گرداننده مهم‌ترین رسانه مجازی بسکتبال به زبان فارسی، با عنوان «یادداشت‌های توپ سرگردان» است.

کارن مکوندی پاسخگوی سؤالات رادیو فردا درباره ماجراهای پرحاشیه NBA و سرنوشت گران‌ترین لیگ ورزشی در جهان است.

  • به عنوان اولین سؤال، اصل قضیه در خصوص جنجال‌های اخیر پیرامون احتمال تعطیلی مهم‌ترین رویداد بسکتبال جهان چیست؟

کارن مکوندی؛ بازیکن سابق تیم ملی بسکتبال ایران
لیگ بسکتبال ملی امریکا در وحله اول یک لیگ ورزشی است. ولی در عین حال مثل هر فضای حرفه‌ای، یک محل کار هم هست. همه قوانین کاری که در آمریکا و کانادا بر اماکن کسب و کار حاکم است در این لیگ هم کاربرد دارد.

یکی از این قوانین، اجازه ایجاد اتحادیه‌های صنفی است. بازیکنان بسکتبال در این لیگ همه عضو اتحادیه صنفی بازیکنان هستند و لیگ هم بر اساس قراردادی بین اتحادیه بازیکنان و صاحبان تیم‌ها عمل می‌کند. قرار داد فعلی برای شش سال منعقد شده بود و در آخر ماه‌ جون امسال خاتمه یافت. اما هنوز طرفین به توافق جدیدی دست نیافته‌اند. این موضوع باعث تعطیلی لیگ (اصطلاحاً لاک‌اوت) و بیکارشدن همه بازیکنان عضو این اتحادیه شده است.

  • تا چه اندازه احتمال دارد دنیای بسکتبال و هوادارانش از وجود لیگ NBA محروم شوند؟

پیش از این هم تاکنون چند بار مذاکرات بین اتحادیه بازیکنان و صاحبان تیم‌ها باعث تاخیر در شروع فصل آینده شده و حتی درمورد لیگ ملی هاکی امریکا، یک فصل کامل از دست رفت. اما این بار شکاف بین طرفین بسیار عمیق است.

این مذاکرات از یک سال و نیم پیش آغاز شده و طرفین هیچ گونه نرمشی جهت عقد قرارداد جدید از خودنشان نداده‌اند. این موضوع همه علاقه‌مندان این لیگ را نگران کرده که شاید لیگ ملی آمریکا با چارچوب فعلی به پایان راه خود رسیده. باید دید در دو ماه آینده تا شروع و پیش فصل بعدی، طرفین کوتاه خواهد آمد یا نه.

  • به نمونه‌های پیشین اشاره کردید. آیا در سال‌های گذشته هم چنین مسئله‌ای با همین ابعاد وجود داشته ؟

بله. تعطیلی لیگ یا لاک‌اوت قبلاً هم چند بار رخ داده. شدیدترین آن در فصل ۱۹۹۸-۱۹۹۹ رخ داد که از ماه ژوئیه تا ژانویه به طول انجامید و تیم‌ها ۵۰ بازی از ۸۲ بازی فصل عادی را از دست دادند! قبل از آن هم در سال‌های ۱۹۹۵ و ۹۶ توقف کاری وجود داشته که البته سریعاً توافق حاصل شد.

  • بازیکنانی هستند که قراردادهای چند ساله دارند؛ حالا اگر لیگ برگزار نشود وضعیت قراردادهای آنها چه خواهد شد؟

اگر این لیگ را به یک کارخانه تشبیه کنیم و بازیکنان را پرسنل کارخانه، اکنون کارخانه بسته شده و واحد دستمزدی وجود ندارد که به کسی حقوق بدهد! طبق قانون لیگ در دوران لاک‌اوت هیچ تماسی بین بازیکنان و مسئولین تیم نباید صورت گیرد و بازیکنان حق استفاده از تأسیسات ورزشی تیم را هم ندارند!

دستمزد بازیکنانی که قراردادهای چند ساله دارند، به صورت اقساط سالیانه برای هر فصل به بازیکنان پرداخت می‌شود. NBA رسماً اعلام کرد که تیم‌ها باید باقیمانده حقوق فصل گذشته را با همه بازیکنان تسویه کنند چرا که تعطیلی لیگ، به معنی لغو کلیه قراردادهای بین بازیکنان و تیم‌ها خواهد بود.

  • پس ماجرا خیلی جدی‌تر از آن است که بخواهیم آن را به هیاهوی رسانه‌ای تقلیل بدهیم. پیش‌بینی شما به عنوان کسی که در تلویزیون و سایت NBA صاحب نظر هستید، از پایان این ماجرا چیست؟

طبق صورتجلسه‌ای که در آخرین جلسه برگزار شده مرقوم شده است، تفاوت تقسیم درآمد بین پیشنهاد مالکان و بازیکنان، عددی معادل شش میلیارد دلار خواهد بود. این تفاوت درآمد برای هر تیم به طور متوسط در شش سال آینده ۲۰۰ میلیون دلار ضرر به همراه خواهد داشت. با توجه به این که متوسط بهای تیم‌های لیگ، سیصد تا چهارصد میلیون دلار است، به احتمال خیلی زیاد، مالکان کوتاه نخواهند آمد.

از طرفی شما با افرادی روبه‌رو هستید که میلیونر هستند و چانه زدن با آنها آسان نیست. همه این پیچیدگی‌ها باعث شده مذاکرات در یک سال و نیم گذشته اثربخش نباشد. من بر این باورم که در خوشبینانه‌ترین فرضیه، نیمی از فصل آینده را از دست خواهیم داد.

  • و بدبینانه‌ترین حالت؟

در بدبینانه‌ترین سناریو احتمالاً NBA از بین خواهد رفت و از خاکستر آن، لیگ بسکتبال جدیدی به وجود خواهد آمد که به لحاظ دخل و خرج، با اوضاع اقتصادی فعلی آمریکا هماهنگی بیشتری داشته باشد.

  • در این بین، وضعیت تنها نماینده ما در این لیگ یعنی حامد حدادی چه خواهد شد؟

حامد حدادی چند روز پیش از به بن بست رسیدن مذاکرات، قراردادش را با ممفیس گریزلیز تمدید کرد. ولی او هم سرنوشتی مانند بقیه اعضای اتحادیه بازیکنان آمریکا دارد. به لحاظ قانون کار آمریکا، حامد اکنون بیکار تلقی می‌شود و تا وقتی که قرارداد جدیدی امضا نشود بیکار خواهد ماند.

البته بیلی هانتر، نماینده اتحادیه بازیکنان در یک بخشنامه، همه اعضا را آزاد اعلام کرد تا با هر تیم دیگری در هر لیگ دیگری که می‌خواهند قرارداد ببندند. در سه هفته گذشته شمار زیادی از بازیکنان سرشناس این لیگ به تیم‌های اروپایی پیوسته‌اند.

حتی امروز مذاکرات بین کوبی برایانت و تیم بسکتبال بشیکتاش به مرحله نهایی رسید و پس از حل شدن مشکل قانونی تیم بشیکتاش (که مربوط به تبانی در فوتبال و منجر به مسدود شدن حساب‌های این باشگاه ورزشی شد) او به ترکیه منتقل خواهد شد.

اگر تعطیلی NBA به درازا بکشد حامد حدادی هم مجاز است با تیم‌های بسکتبال هر کشوری که بخواهد قراردادی منعقد کند و مشغول به بازی شود.
XS
SM
MD
LG