لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۶

کیهان: تسلیت به موسوی نشانگر اصرار هاشمی در عدم مرزبندی با فتنه است


حضور میرحسین موسوی و اکبر هاشمی رفسنجانی در بیستمین مراسم سالگرد آیت‌الله خمینی در خرداد ۸۸
حضور میرحسین موسوی و اکبر هاشمی رفسنجانی در بیستمین مراسم سالگرد آیت‌الله خمینی در خرداد ۸۸
در حالی که چهره‌های مختلف سیاسی همچنان با صدور پیام‌هایی درگذشت پدر میرحسین موسوی را به وی تسلیت می‌گویند، اقدام اکبر هاشمی رفسنجانی در ارسال پیام تسلیت به این رهبر مخالفان با واکنش روزنامه کیهان روبه‌رو شده است.

روزنامه کیهان که زیر نظر نماینده آیت‌الله خامنه‌ای اداره می‌شود در اولین روز انتشار خود در سال جدید با اشاره به درگذشت پدر میرحسین موسوی، صدور پیام تسلیت از سوی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام را نشان دهنده اصرار اکبر هاشمی رفسنجانی به «عدم مرزبندی با فتنه ۸۸» خوانده است.

کیهان همچنین مدعی شده است که آقای هاشمی رفسنجانی «به دلیل عدم مرزبندی جدی با جریان فتنه و اطلاع از عدم رویکرد اکثریت قریب به اتفاق اعضای مجلس خبرگان»، ترجیح داد در انتخابات اسفندماه ۸۹ هیئت رئیسه این مجلس کاندیدا نشود.

اکبر هاشمی رفسنجانی روز پنجشنبه با یادآوری «خدمات شایسته» خاندان موسوی «به اسلام و انقلاب و میهن اسلامی» در گذشت میراسماعیل موسوی را به «فرزندان خدوم و برومند وی به ویژه میرحسین موسوی» تسلیت گفته بود.

این پیام تسلیت روز گذشته از سوی روزنامه دولتی ایران نیز مورد انتقاد شدید قرار گرفت و ارگان رسمی دولت محمود احمدی‌نژاد، در مطلبی در وب‌سایت خود آن را ادامه «روند حمایتی و دو پهلو»ی هاشمی رفسنجانی از جنبش سبز و رهبران آن در ایران ارزیابی کرد.

روزنامه ایران در این مطلب که حاکی از نارضایتی از ادبیات به کار رفته در پیام هاشمی رفسنجانی بود، افزوده بود که «آقای رفسنجانی توضیح نداده منظورش از خدمات شایسته میرحسین به ایران، امیدوار کردن ضدانقلاب به براندازی جمهوری اسلامی بوده یا رهبری آشوب‌های خیابانی توسط وی.»

«فرصتی جدید برای غائله‌آفرینی»

کیهان همچنین مدعی شده است که بلافاصله پس از درگذشت میراسماعیل موسوی «بدنه ضدانقلاب و بیرونی مدیریت‌کننده فتنه بدون ذره‌ای دغدغه نسبت به حفظ حرمت آن مرحوم و در حالی که تصور می‌کرد فرصتی جدید برای غائله‌آفرینی به دست آورده تلاش کرد تا برای ایجاد یک ناآرامی جدید زمینه‌سازی نماید.»

کیهان رسانه‌های نزدیک به جنبش سبز را نیز متهم کرده است که «با صحنه‌گردانی برخی اعضای خانواده موسوی که همچنان دارای ارتباطاتی با منافقین و مدیران خارجی فتنه هستند سعی کردند این گونه وانمود کنند که موسوی و رهنورد اجازه حضور در مراسم تشییع و برگزاری مجلس ختم را پیدا نخواهند کرد.»

این روزنامه تندرو حامی دولت در ادامه مدعی شده است که به فاصله اندکی روشن شد که این دو نفر «بدون هیچ گونه مشکلی، امکان حضور در این مراسم را یافته‌اند.»

ادعای روزنامه کیهان در مورد حضور «بدون مشکل» میرحسین موسوی و زهرا رهنورد در حالی است که آن طور که یکی از نزدیکان میرحسین موسوی در صفحه فیس‌بوک خود اطلاع داده بود، آقای موسوی چهارشنبه‌شب توانسته بود «مدتی کوتاه و در حضور مأموران امنیتی» بر سر پيکر پدرش حاضر شود.

همچنین مراسم تشییع و خاکسپاری پدر میرحسین موسوی که روز پنجشنبه در بهشت زهرا در جریان بود، با دخالت نیروهای امنیتی ناتمام ماند و چندین نفر از جمله دو داماد میراسماعیل موسوی در جریان آن بازداشت شدند. داماد دیگر میراسماعیل موسوی چندی پیش در آستانه تجمعات ۲۵ بهمن بازداشت شده بود.

علاوه بر این محمدرضا نوراللهیان، از مقام‌های اسبق وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی و مشاور امور روحانیان میرحسین موسوی نیز در همین مراسم بازداشت شد که به گفته اردشیر امیرارجمند، پس از بازداشت مورد ضرب شتم قرار گرفته است.

آقای امیرارجمند همچنین اعلام کرده بود که مراسم یادبود میراسماعیل موسوی نیز که قرار بود روز یکشنبه برگزار شود، به دلیل فشارهای نیروهای امنیتی لغو شده است.

میراسماعیل موسوی که در هنگام فوت حدود ۱۰۳ سال سن داشت، از نزدیکان فامیلی آیت‌الله خامنه‌ای است و گفته می‌شود رهبر جمهوری اسلامی در زمان مبارزات پیش از انقلاب بهمن ۵۷ مدتی را نزد وی پناه گرفته است.

با این حال آیت‌الله خامنه‌ای هنوز واکنشی نسبت به درگذشت پدر میر حسین موسوی از خود نشان نداده است.

علاوه بر روزنامه‌های کیهان و ایران، ارسال پیام تسلیت هاسمی رفسنجانی به میرحسین موسوی با واکنش انتقادی برخی از سایت‌های نیمه‌رسمی و غیررسمی محافظه‌کاران نیز واقع شده است و از جمله جهان نیوز با متهم کردن میرحسین موسوی به «خیانت آشکار به نظام، انقلاب، خانواده و پدرش» این پیام را در امتداد «مواضع مبهم هاشمی در مورد جریان فتنه» ارزیابی کرده است.
XS
SM
MD
LG