لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۸

«قزاقستان برنامه‌ای برای سوآپ نفت از طریق ایران ندارد»


شرکت ملی نفت و گاز قزاقستان اعلام کرده است که با ایران نفت معاوضه (سوآپ) نخواهد کرد. این، نخستین واکنش رسمی کشورهای ساحلی خزر به گفته‌های مقام‌های ایرانی در رابطه با از سرگیری سوآپ نفت با کشورهای حاشیه خزر است.

روز دوشنبه، سیدمحسن قمصری، مديرامور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران، در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر با اشاره به آغاز رسمی سوآپ نفت کشورهای حاشیه خزر توسط ایران، گفته بود که به زودی نخستین محموله سوآپ نفت در خلیج فارس تحویل خریداران خارجی می‌شود.

به گفته قمصری، سوآپ نفت ایران از اوایل تیرماه سالجاری از سر گرفته شده است.

گفته‌های این مقام نفتی ایران در حالی است که هیچ کدام از کشورهای ساحلی خزر تاکنون درباره آغاز دوباره سوآپ نفت با ایران خبری نداده‌اند.

احمد قلعه‌بانی، مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران، نیز هفته گذشته بیان کرده بود که ایران برای امضای قراردادهای جدید «عملیات سوآپ» با آذربایجان، ترکمنستان و قزاقستان آماده می‌شود.

اکنون «کایر گلدی کابیلدین»، رئیس هیئت مدیره شرکت «کاز مونای گاز» (КазМунайГаз) شرکت ملی نفت و گاز قزاقستان در مصاحبه با خبرگزاری ترند آذربایجان گفته است که این کشور قصد سوآپ نفت با ایران را ندارد.

«کایر گلدی کابیلدین» اذعان داشته است که شرکت ملی نفت و گاز قزاقستان اصلاً برنامه‌ای برای سوآپ نفت ندارد. وی درباره دلایل این تصمیم و آینده عملیات سوآپ نفت با ایران حاضر به ارائه توضیح نشده است.

ايران از سال ۱۳۷۶ سوآپ گاز از کشورهای ترکمنستان، آذربايجان و قزاقستان را شروع کرد و پانزده ماه قبل، در سال ۲۰۱۰، به خاطر عدم تمدید قرارداد خرید نفت ایران توسط شرکت‌های سلکت‌انرژی تريدينگ آلمان، دراگون اويل امارات، ويتول سوئيس و کاسپين اويل دولوپمنت ايرلند عملیات سوآپ متوقف شد. ایران روزانه حدود ۷۰ تا صد هزار بشکه نفت کشورهای حاشيه خزر را از طریق سوآپ به این شرکت‌ها در خليج فارس تحویل می‌داد.

بر اساس قراردادی که ایران با چهار شرکت نامبرده داشت، به ازای دريافت يک دلار برای هر بشکه، نفت کشورهای شمالی را دريافت و معادل همان ميزان نفت به اين شرکت‌ها در خليج فارس تحويل می‌داد.

اکنون مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر گفته است که شرایط جدید سوآپ نفت خام سودآوری بیشتری را نصیب اقتصاد ایران خواهد کرد.

وی حتی از تغییر قیمت حق سوآپ نسبت به گذشته خبر داده است. وی مبلغی برای سوآپ اعلام نکرده است اما، رسانه‌های ایران قبلاً چندین بار گزارش کرده بودند که ایران مایل است به ازای معاوضه هر بشکه نفت به‌جای یک دلار، ۵.۵ دلار دریافت کند.

اظهارت احمد قلعه‌بانی، مدیرعامل شرکت نفت ایران، در مورد امضای قراردادهای جدید سوآپ نیز در حالی است که علاوه بر کشورهای ساحلی خزر، هیچ شرکت بین‌المللی برای خرید نفتی که ایران می‌خواهد سوآپ کند، اعلام آمادگی نکرده است.

بر اساس برنامه پنجم توسعه جمهوری اسلامی، حجم سوآپ نفت خام ایران باید از متوسط سالانه پنج میلیون تن نفت (حدود ۱۰۰ هزار بشکه در روز) به ۱۸ میلیون تن در سال (۳۱۷ هزار بشکه در روز) افزایش یابد.

این درحالی است که شهریورماه سال گذشته، خبرگزاری رویترز با انتشار گزارشی با اشاره به قطع سوآپ نفت قزاقستان و ترکمنستان از مسیر ایران، اعلام کرده است که هم اکنون شرکت‌های خارجی فعال در این کشورها نفت را از مسیر بندر نووروسیک روسیه به دریای سیاه و خط لوله خط لوله نفت باکو - تفلیس - جیهان (بی تی سی) به بازارهای آزاد عرضه می‌کنند.

در حال حاضر چهار خط لوله اصلی بی تی سی، باکو ـ نوووروسیسک، باکو ـ سوپسا و کنسرسیوم خط لوله کاسپین (CPC) از مهم‌ترین مسیرهای انتقال نفت خام کشورهای حاشیه دریای خزر به بازارهای جهانی هستند.
XS
SM
MD
LG