لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۹

کیم کلایسترز، فاتح تنیس آزاد استرالیا شد


Australia - Vera Zvonareva of Russia serves to Kim Clijsters of Belgium during their semi-final match at the Australian Open tennis tournament in Melbourne, 27Jan2011
Australia - Vera Zvonareva of Russia serves to Kim Clijsters of Belgium during their semi-final match at the Australian Open tennis tournament in Melbourne, 27Jan2011
کیم کلایسترز از بلژیک با قهرمانی در رقابت‌های تنیس آزاد استرالیا، تنها جای خالی وی‌ترین افتخاراتش را پر کرد. رقابت‌های دو نفره مردان هم با قهرمانی برادران برایان از آمریکا به پایان رسید.

کلایسترز در دیدار پایانی مقابل لی نا‌ از چین در رقابتی دشوار و در شرایطی که ست اول را ۶-۳ باخته بود، در دو ست بعدی با‌‌ همان نتیجه به برتری رسید.

فوق ستاره ۲۷ ساله تنیس جهان، اولین بار در سال ۲۰۰۱ و در شرایطی که تازه به ۱۸ سالگی پا گذاشته بود، با فتح فرنچ اوپن نام خود را در فهرست برندگان گرند اسلم به ثبت رساند.

او در سال‌های بعد، موفق شد رقابت‌های ویمبلدون و یو اس اوپن را هم با قهرمانی پشت سر بگذارد و پیش از خداحافظی‌اش در اردیبهشت سال ۱۳۸۶، پنج قهرمانی انفرادی و دو قهرمانی در رقابت‌های دوبل داشت.

او در آن سال، در حالی دنیای قهرمانی را ترک گفت که هیچ‌گاه نتوانسته بود جام قهرمانی تنیس آزاد استرالیا را نصیب خود کند.

کلایسترز سال گذشته پس از دوری دو ساله از دنیای قهرمانی، مجدداً به عرصه مسابقات بازگشت. او در رقابت‌های ملبورن و در دور سوم، مقابل نادیا پترووا با نتایج ۶-۰ و ۶-۱ مغلوب شد.

با این حال، درخشش چشمگیر او و فتح یو اس اوپن ۲۰۰۹، باعث شد عنوان بر‌ترین ورزشکار زن سال ۲۰۰۹ بلژیک را برای هفتمین بار نصیب خود کند.

او که حالا پس از کارولین ووزنیاکی در رده دوم بر‌ترین تنیس‌بازان زن جهان قرار دارد، تعداد قهرمانی‌هایش در رقابت‌های انفرادی گرنداسلم‌ها را به عدد هشت رساند.

کلایسترز که آخرین بار در ماه آگوست ۲۰۰۳ در صدر جدول قرار داشت، حالا با جا گذاشتن ورا زوناروئه وا از روسیه، از رده سوم به رتبه دوم صعود کرده و در صورت استمرار موفقیت‌هایش در طول فصل، پس از هشت سال به صدر جدول صعود خواهد کرد.

مسیر کلایسترز تا طلسم‌شکنی

کلایسترز برای کسب اولین جام قهرمانی‌اش در رقابت‌های معتبر تنیس آزاد استرالیا، در گام اول و در قرعه‌ای فوق‌العاده سخت، مقابل دینارا سافینا از روسیه قرار گرفت که مانند خودش، روزگاری حرف اول تنیس زنان جهان را می‌زد.

این مصاف را کلایسترز در شرایطی که ست اول را باخته بود، ۲-۱ و به سختی پشت سر گذاشت.

کارلا ناوارو سوارز از اسپانیا، ۲-۰ مغلوب کلایسترز شد تا تنیس‌باز بلژیکی در گام سوم به مصاف آلیس کورنه از فرانسه برود و او را نیز ۲-۰ از سد راه خود کنار بزند.

اکاترینا ماکارووا تنیس باز سختکوش اهل روسیه در دور چهارم با نتیجه ۲-۰ به کلایسترز باخت تا او پا به مرحله یک چهارم نهایی بگذارد. در این مرحله آگنسیزکا رادونسکا ورزشکار قدرتمند لهستانی را شکست داد تا راهی نیمه نهایی شود.

پیروزی بر ورا زوناروئه وا از روسیه، جواز صعود به فینال را به نام تنیس‌باز شایسته بلژیکی صادر کرد.

از آن طرف جدول، لی نا‌از چین که پارسال هم تا نیمه نهایی بالا آمده بود، موفق شد کارولین ووزنیاکی شماره یک حال حاضر جهان را شکست دهد و به فینال برسد.

اما تجربه، قدرت، هوشمندی و تکنیک استثنایی کیم کلایسترز، مانع از آن شد که سیطره چینی‌ها بر ورزش جهان، رقابت‌هایی چون تنیس آزاد استرالیا را هم در بر بگیرد.
XS
SM
MD
LG