لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۰

ناکجا آباد ایرانی بر بیلبوردها و اتوبوس‌های بوگوتا


مجموعه‌ای از عکس‌های محمدرضا میرزایی عکاس ۲۵ ساله ایران، در دو سالانه عکس فوتوگرافیکا در بوگوتا، پایتخت کلمبیا، در کنار معروف‌ترین عکاسان جهان به نمایش درآمده است.

این دو سالانه عکس که در در تمامی گالری‌ها، مکان‌های عمومی و در سطح شهر بوگوتا برپاست، از ۱۴ اردیبشت آغاز شده و تا ۲۵ خرداد ماه ادامه خواهد داشت.

شیرین نشاط و محمدرضا میرزایی تنها عکاسان ایرانی هستند که به این دوسالانه عکس دعوت شده‌اند.

محمدرضا میرزایی در گفت‌وگو با رادیو فردا از این دو سالانه عکس می‌گوید.

آقای میرزایی در مورد چند و چون شرکت در این دوسالانه برای ما بگویید.

حدود یک سال پیش بود که دیلما سوارز، مدیر اتوموزه، با من تماس گرفت و از من دعوت کرد در فتوگرافیکای بعدی شرکت کنم. اتوموزه، موزه‌ای است که در پایتخت کلمبیا واقع شده و به طور تخصصی به نمایش عکس و ترویج فرهنگ عکاسی معاصر می‌پردازد و همین موزه دوسالانه فتوگرافیکا را سازماندهی و برگزاری می‌کند.

یکی از مقاصد اصلی این دوسالانه معرفی عکاسی معاصر جهان است و عکاسی معاصر کلمبیا و منطقه آمریکای جنوبی. امسال آثار عکاسی در ۲۲ مکان مختلف شهر بوگوتا به نمایش در می‌آید، از گالری‌های مهم شهر گرفته تا کتابخانه ملی و مرکز فرهنگی گابریل گارسیا مارکز و حتی کارهایی در سطح شهر و روی بیلبوردهای بزرگ و گاه روی اتوبوس‌های شهر نصب می‌شوند.


آدم‌ها؛ عکس‌هایی از مجموعه‌ای به همین نام از محمدرضا میرزایی

این دوسالانه هر دوره با تمرکز بر روی یک موضوع خاص برگزار می‌شود. امسال موضوع این نمایشگاه چیست؟

عنوانی که برای این دوره انتخاب شده را می‌توان به شهود و دیدگاه فراتر از فتوژورنال یا عکاسی خبری ترجمه کرد که بی تردید اشاره‌ای است به تأکید این دوره از فتوگرافیکا به حضور عکاسان مؤلف با رویکردهای شخصی که توانسته‌اند آثار مختلفی را خلق کنند.

شما در این دوسالانه چند عکس دارید و موضوع آنها چیست؟

انتخاب عکس‌های این دوسالانه بر عهده دیلما سوارز و تیمی تحت نظر او بوده است. از کارهای من مجموعه آدم‌ها را انتخاب کردند برای نمایش در این دو سالانه که تعداد ۱۸ عکس است.

من این عکس‌ها را در شهر انزلی و در پارک ساحلی شهر عکاسی کرده بودم. آدم‌هایی بودند که در کنار دریا راه می‌رفتند، می‌نشستند و صحبت می‌کردند. تنها کاری که من در این عکس‌ها کردم این بود که نور زیادی به عکس‌ها دادم و آسمان آبی کاملاً سوخته بود و تبدیل شده بود به یک فضای سفید.

در واقع با این تمهید آن فضا را به یک ناکجا آباد تبدیل کرده بودم و آدم‌ها در این فضا بودند.

امسال گویا عکاسان معروفی در این دوسالانه شرکت دارند؟

بله، در لیست عکاسان بخش بین‌المللی نام تعدادی از برجسته‌ترین عکاسان معاصر جلب نظر می‌کند.

خودتان در بوگوتای کلمبیا حضور نداشتید؟

امسال از من دعوت شده بود در کنار نمایش عکس‌هایم یک کارگاه عکاسی هم در یکی از دانشگاه‌های بوگوتا برای دانشجویان کلمبیایی داشته باشم، ولی متأسفانه به دلیل عدم همکاری یا سهل‌انگاری سفارت ایران در بوگوتا مقدمات سفرم فراهم نشد و حضور در بوگوتا را از دست دادم.

آقای میرزایی پروژه بعدی شما چیست؟

از برنامه‌هایی که در آینده نزدیک وجود دارد می‌توانم به اینترنشنال فتوبوک فستیوال اشاره کنم که ماه آینده در کشور آلمان برگزار می‌شود و من در کنار عکاسانی چون رابرت آدامز و سایرین جزو هیئت داوران خواهم بود و کتابی را کاندیدای بهترین کتاب عکس امسال خواهیم کرد.
XS
SM
MD
LG