لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۹

تأثير داروهای ایدز در مورد زوج‌های غیرهمجنسگرا


براساس دو مورد از تحقیقاتی که در آفریقا انجام شده، یک نوع داروی مقابله با بیماری ایدزعلاوه بر مردان همجنسگرا در مورد زوج‌های غیرهمجنسگرا نیز نتایج خوبی داشته است.

کارشناسان این دارو را یک موفقیت بزرگ برای مبارزه با ایدز در قاره آفریقا می‌دانند که بیش از هر بخش دیگری از جهان به ویروس اچ آی وی آلوده است.

روزنامه «یو اس تودی» به نقل از بیانیه رئیس دفتر مبارزه با ایدز سازمان ملل متحد می‌نویسد که این مطالعات کمک خواهند کرد تا به مراحل تعیین‌کننده‌ای در مبارزه با شیوع اچ آی وی برسیم.

دکتر « جرید بیتن» از دانشگاه واشنگتن و مسئول یکی از این تحقیقات نيز گفت که این موفقیت سرنوشت مبارزه با ایدز را دگرگون خواهد کرد.

این دارو « ترووادا » ( Truvada ) نام دارد که به صورت قرص در داروخانه‌ها موجود است و به فروش می‌رسد. تحقیقات قبلی در مورد تأثیرات این دارو نشان داده بود که از گسترش ویروس اچ آی وی در میان مردان همجنسگرایی که آلوده نیستند، پیشگیری می‌کند.

اما نتایج تحقیقاتی که روز چهارشنبه منتشر شد نشان داد که این دارو از انتقال ویروس اچ آی وی بین زنان و مردان نیز پیشگیری می‌کند. اداره پیشگیری از بیماری‌های عفونی در آمریکا که از پاییز سال گذشته تجویز این دارو برای همجنسگرایان را در دستور کار قرار داده بود اکنون تجویز آن را برای زوج‌های غیرهمجنسگرا نیز مورد بررسی قرار می‌دهد.

روزنامه « یو اس تودی» خاطر نشان می‌کند که نهادها و مسئولان بهداشتی در آمریکا و کشورهای دیگر هنوز در مورد نتایج استفاده از این دارو چندان مطمئن نیستند. به عنوان مثال چند درصد از مردم حاضر هستند که برای پیشگیری از ابتلا به ایدز هر روزه دارو مصرف کنند؟ تا چه حد مردم خوردن این دارو را جدی خواهند گرفت؟ و بالاخره اینکه آیا تحت تأثیر وجود چنین دارویی ممکن نیست مردم در رفتار جنسی خود مخاطره بیشتری را بپذیرند؟

مشکل دیگر تأمین داروی مورد نیاز است. فقط در قاره آفریقا هم اکنون شش میلیون و ۶۰۰ هزار نفر داروی مقابله با ایدز مصرف می‌کنند. ولی حدود ۹ میلیون نفر دیگر که محتاج چنین دارویی هستند، هنوز در صف انتظارند.

یک هیئت علمی مستقل به طور جداگانه نتایج این دو مورد تحقیقات را بررسی و تأیید کرده است که این دارو در پیشگیری از انتقال ویروس اچ آی وی بسیار مؤثر است. نتایج این تحقیقات ابتدا قرار بود به طور مفصل در کنفرانسی که هفته آینده در مورد ایدز در شهر رم برگزار می‌شود اعلام شود. اما پس از تأیید نتایج این تحقیقات توسط هیئت علمی مستقل، قرار شد که انتشار آن در اسرع وقت صورت بگیرد.

روزنامه «یو اس تودی» خاطر نشان می‌کند که مسئولان و نهادهای بهداشت جهانی می‌گویند هنوز محاسبات لازم برای تعیین میزان داروی مورد نیاز صورت نگرفته است. مسئله دیگر هزینه تولید این دارو و بالاخره تعیین اولویت‌ها برای کشورها و مناطقی است که بیش از همه به این دارو نیاز دارند.

هم اکنون در آمریکا بهای قرص «ترووادا» برای مصرف یک ماه حدود ۹۰۰ دلار است. قیمت داروی دیگری که همین تأثیر را می‌تواند داشته باشد به نام «ویرئاد» بازهم برای مصرف یک ماه حدود ۶۰۰ دلار است. البته بهای دارو به طور کلی و این نوع داروها در کشورهای در حال توسعه و فقیر کمتر است ولی با این وجود برای ساکنان کم‌درآمد آن کشورها خرید این داروها بسیار دشوار خواهد بود.

مشاور ارشد امور پزشکی دفتر مبارزه با ایدز سازمان ملل متحد می‌گوید که ابتدا باید مشخص کرد کدام بخش‌های جمعیتی و در کدام کشورها می‌توانند به سریع‌ترین شکل و در ارزان‌ترین حالت ممکن از این داروها بهره‌مند شوند.

کارشناسان می‌گویند هنوز هیچ راهنما یا دستورالعملی در مورد نحوه مصرف و توزیع اين داروها توسط سازمان بهداشت جهانی و یا دفتر مبارزه با ایدز سازمان ملل متحد منتشر نشده و بعید است که کشورهای جهان به طور مستقل این کار را شروع کنند.

با این حال دفتر مبارزه با ایدز سازمان ملل متحد اظهار امیدواری کرده که راهنمای مربوط به مصرف این داروها در سال آینده آماده شود.
XS
SM
MD
LG