لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۷

اهود باراک: هیچ شباهتی بین وقایع مصر و انقلاب ایران وجود ندارد


اهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل، که در روزهای اخیر برای گفت‌وگو با وزیران خارجه و دفاع آمریکا به واشینگتن سفر کرده بود، گفته است که هیچ شباهتی میان خیزش مصر با انقلاب ۳۲ سال پیش ایران نمی‌بیند.

در مصاحبه آقای باراک با کریستین امان پور، خبرنگار ارشد بین‌المللی شبکه تلویزیونی آمریکایی ای.بی.سی، که اندکی پیش از کناره‌گیری حسنی مبارک از قدرت ضبط شده است، وزیر دفاع اسرائیل تأکید کرده که «ملت مصر راه خود را دارد و به هیچ وجه نمی‌توان رخدادهای مصر را با انقلاب سال ۱۹۷۹ ایران قابل قیاس دانست».

آقای مبارک، شامگاه جمعه رهبری مصر را به شورای عالی نظامی این کشور واگذار کرد و به این ترتیب پس از سی سال از قدرت کناره گرفت.

در حالی که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، چند بار در طول رخدادهای مصر گفته بود که ممکن است یک «ایران دوم» در کنار اسرائیل به وجود آید، وزیر دفاع دولت او به ای.بی.سی گفت، «خیزش مصری‌ها در بستر شرایط متفاوتی، درمقایسه با انقلاب ایران، شکل گرفته است».

در همین حال، در این مصاحبه که یکشنبه از برنامه «این هفته» ای.بی.سی پخش شد، آقای باراک از روی کارآمدن اخوان المسلمین در مصر ابراز نگرانی کرده و پیش‌بینی کرده است که «اگر انتخابات مصر در سه ماه آینده برگزار شود، برندگان واقعی آن، اخوان المسلمین خواهند بود».

شورای عالی نظامی مصر روز یکشنبه اعلام کرد که انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری این کشور حداکثر در شش ماه آینده برگزار خواهد شد.

در این میان سازمان اخوان المسلمین مصر گفته است که قصد اعلام نامزد در انتخابات ریاست جمهوری ندارد ولی در انتخابات پارلمانی مشارکت فعالانه می‌کند.

وزیر دفاع اسرائیل در این زمینه به شبکه ای.بی.سی گفته است که «ما از روی تجربه آموخته‌ایم که حرف‌های گروه‌های اسلامی افراطی را باور نکنیم. آنها برنامه‌های دراز مدت دارند. شاید در مرحله نخست این حرف‌ها را می‌زنند. اما هدفشان رهبری مصر است و به عنوان گروهی منسجم با یک سازماندهی قوی آماده این جهش هستند».

وی در عین حال اضافه کرده است که «همه اسلامگرایان مصری نیز یکدست نیستند و بسیاری از اعضای اخوان‌المسلمین را هم نباید چندان افراطی دانست».

وزیر دفاع اسرائیل همچنین در این مصاحبه خاطر نشان کرده است که پیمان صلح اسرائیل و مصر را در خطر نمی‌بیند.

شورای عالی نظامی مصر روز شنبه در بیانیه‌ای گفته بود که معاهدات بین‌المللی مصر محترم خواهد بود. اسرائیل این بیانیه را پایبندی مصر به پیمان صلح مصر و اسرائیل تلقی کرد و از آن ابراز خشنودی کرد.

آقای باراک، خود روز شنبه با ژنرال محمد حسین طنطاوی، وزیر دفاع و رئیس شورای عالی نظامی مصر تلفنی گفت‌وگو کرده بود.

در مصاحبه با ای.بی.سی، درپاسخ به پرسش خانم امان‌پور که آیا حکومت‌های مردم‌سالار موجب تقویت صلح با اسرائیل خواهند شد، اهود باراک ابراز نظر کرده است که «در مرحله نخست چنین نخواهد بود اما در دراز مدت، خاورمیانه می‌تواند در مسیر درست حرکت کند».

خانم امان پور همچنین در این مصاحبه از اهود باراک پرسید که آیا روی کار آمدن نظام‌های مردمسالاری دیگر در منطقه، جایگاه اسرائیل را، که همواره به عنوان تنها دموکراسی خاورمیانه معرفی شده، تهدید نمی‌کند؟

پاسخ اهود باراک این بود که «در شرایطی که همه همسایگان ما جامعه مدنی، قانون و دموکراسی پویا مانند اسرائیل داشته باشند، اسرائیل از این امر استقبال خواهد کرد و صلح و ثبات را مستحکم‌تر می‌بیند».

آقای باراک همچنین در این مصاحبه گفته است که برای اردن نگران نیست، و «استدلال» کرد که «نمایندگان دیدگاه‌های متفاوت در پارلمان اردن حضور دارند و رسانه‌های آن کشور نیز در بیان انتقاد آزاد هستند».

اردن از سال ۱۹۹۴ با اسرائیل پیمان صلح و مناسبات کامل سیاسی در سطح سفیر دارد.
XS
SM
MD
LG