لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۹

هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی کار خود را آغاز کرد


قرار است که علی لاریجانی، دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی به عنوان رییس مجلس هشتم انتخاب شود.(عکس: AFP)
قرار است که علی لاریجانی، دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی به عنوان رییس مجلس هشتم انتخاب شود.(عکس: AFP)

هشتمين دوره مجلس شورای اسلامی روز سه شنبه با پيام رهبر ايران آغاز به کار کرد و آيت الله خامنه ای نمايندگان را به همراهی با دولت محمود احمدی نژاد فرا خواند .


در پيام آيت الله خامنه ای به مناسبت آغاز به کار مجلس هشتم که توسط رييس دفتر وی خوانده شد آمده است:« مسووليت نظارتی مجلس هرگز نبايد به دست اهمال سپرده شود، اما هرگز هم نبايد نظارت مجلس به معنای رقابت با دولت و نشنيدن نيازها و ضرورتها و تنگناهای آن شمرده شود.»


وی با اعلام اينکه «هر گاه دولتی با نشاط » در صحنه است «اين کمک بايد مضاعف گردد» وظايف دولت را نيز اين گونه ياد آوری کرد:« متقابلاً دولت بايد مجلس قانونگذاری را راهنمای عمل خود بداند و به قوانين مجلس، يکسره پايبند باشد و از آن تخلف نکند.»


پيام آيت الله خامنه ای در زمانی ابراز می شود که به گفته پاره ای از کارشناسان، بی توجهی دولت به مصوبات مجلس و ابلاغ لايحه ها بدون توجه به مصوبات مجلس، از بزرگترين چالش های ميان مجلس هفتم و دولت احمدی نژاد به شمار می رفت.


محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری اسلامی نيز که در مراسم افتتاحيه مجلس هشتم حضور داشت، در سخنانی موفقيت دولت و مجلس را «به هم گره خورده» توصيف کرد و گفت:«وجود مجلس قدرتمند، آرزوی دولت است.»


وی گفت:« اين دولت اجرای قانون و عمل به قانون را وظيفه خود می داند و جزو پايبندترين دولت ها به قانون است و ما موفقيت دولت را در گرو اجرای صحيح قانون می دانيم.»


در مراسم آغاز به کار مجلس هشتم برخی از مقام های جمهوری اسلامی و نمايندگی های سياسی خارجی در تهران نيز حضور داشتند.


۲۹۰ نماينده مجلس هشتم کار رسمی خود را فردا با انتخاب هيئت رييسه موقت و بررسی اعتبار نامه يکديگر آغاز خواهند کرد.


مجلس هشتم، منتقد دولت؟


مجلس هشتم پيش از آغاز رسمی کار خود به مجلسی که احتمالا منتقد دولت خواهد بود مشهور شده است زيرا مشخص شده که علی لاريجانی، رقيب سابق محمود احمدی نژاد در انتخابات رياست جمهوری قرار است که به عنوان رييس اين مجلس برگزيده شود.


علی لاريجانی، سال گذشته به علت اختلاف با محمود احمدی نژاد بر سر چگونگی هدايت پرونده هسته ای جمهوری اسلامی از سمت خود به عنوان دبير شورای عالی امنيت ملی ايران برکنار شد.


دوره مجلس بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی ايران چهار ساله است که وظيفه آن قانونگذاری و نظارت بر عملکرد دولت است.


بدنبال انتخابات اسفند ماه سال گذشته که با اعتراض های گسترده اصلاح طلبان و ساير گروه های سياسی منتقد اصولگرايان برگزار شد، اکثريت کرسی های مجلس به طيف محافظه کاران رسيد که خود از دو گروه هواداران و منتقدان دولت تشکيل می شود.


اکثريت کرسی های هشتمين مجلس شورای اسلامی در حالی به طيف اصولگرايان تعلق يافت که گروه های سياسی منتقد نظام در زمان انتخابات مدعی شدند که امکان رقابت آزاد برای آنان وجود نداشته است.


اصلاح طلبان با انتقاد از عملکرد شورای نگهبان اعلام کردند که انتخابات مجلس «غير رقابتی» بوده و آنها تنها امکان رقابت در يک سوم کرسی های پارلمان را داشتند.


در نتيجه رد صلاحيت تعدادی از نمايندگان مجلس هفتم توسط شورای نگهبان و مشخص شدن نتيجه انتخابات، از ۲۸۸ نماينده مجلس هفتم، تنها ۱۰۵ نماينده در مجلس هشتم حضور دارند و ۱۸۵ نماينده نيز تازه وارد هستند.


XS
SM
MD
LG