لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۳

واکنش پرز به اظهارات وزیر خارجه اسرائیل در مورد کادر رهبری فلسطین


در پی سخنان وزیر خارجه راستگرای اسرائیل در این زمینه که رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی خود به «مانعی بزرگ بر سر راه رسیدن به پیمان نهایی مبدل شده است»، رئیس‌جمهور اسرائیل با رد این اظهارات، حمایت قاطعی از کادر رهبری کنونی فلسطین به عمل آورد.

شیمون پرز گفته است که محمود عباس، رئیس حکومت فلسطینی و سلام فیاض، نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان «رهبران حرفه‌ای، جدی و صلح‌خواه هستند و باید مذاکرات با آنها را که نماینده نیروهای میانه‌روی فلسطینی هستند، ادامه داد».

رئیس‌جمهور اسرائیل دفاع از کادر «رهبری اعتدال‌گرای فلسطینی» را سه‌شنبه در جریان دیدار با اعضای سازمان «وان وُیس» (صدای واحد) که از جمله شماری از بازیگران سرشناس هالیوود و طرفداران پیشبرد صلح را در برمی‌گیرد، بیان کرد.

آقای پرز که همواره با محمود عباس مناسبات گرم و حسنه داشته است، شریک وی در دستیابی به پیمان‌های صلح اوسلو در ماه اوت ۱۹۹۳ بود.

در ماه‌های اخیر که مذاکرات صلح اسرائیلی – فلسطینی همچنان با رکود و بحران روبه‌رو بوده است، رئیس‌جمهور اسرائیل پنج بار در اردن با آقای عباس به طور محرمانه دیدار کرد، که این ملاقات‌ها با آگاهی و تأیید بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، انجام گرفته است.

با این حال هنگامی که رسانه‌های اسرائیل خبر این مذاکرات محرمانه را فاش کرده و اعلام نمودند که رئیس‌جمهور اسرائیل قول نرمش‌هایی را در دیدگاه سیاسی اسرائیل به آقای عباس داده است، نخست‌وزیر اسرائیل دستور توقف این ملاقات‌های محرمانه را داد.

اویگدور لیبرمن، وزیر خارجه اسرائیل، دوشنبه، با این «استدلال» از نظر خود که «ابومازن (محمود عباس) به بزرگترین مانع بر سر راه رسیدن به پیمان نهایی صلح مبدل شده»، مدعی شده بود که «هر کس که به جای ابومازن رهبری فلسطینی را به دست بگیرد، بهتر از او خواهد بود».

آقای لیبرمن این ادعا را هم افزود که «اگر ابومازن به میل خودش استعفا بدهد، برای روند صلح مفیدتر خواهد بود».

لیبرمن، رهبر حزب راستگرای «اسرائیل خانه ماست» و یکی از هم پیمانان مهم ائتلاف دولت نتانیاهو، همچنین گفته بود که سخنانش را نباید تهدید یا هشدار تلقی کرد بلکه این «فرصتی با برکت برای کنار رفتن ابومازن است».

به گفته لیبرمن، محمود عباس «تنها تلاش می‌کند که نام خود را به عنوان کسی که موجب اعلان استقلال کشور فلسطین شده و آشتی داخلی فلسطینی را محقق کرده، در تاریخ ثبت کند».

وزیر خارجه اسرائیل همچنین پرسیده بود، «چه کسی می‌تواند اطمینان بدهد که بعد از اعلان استقلال کشور فلسطین و دادن تمامی اختیارات امنیتی کرانه باختری به حکومت فلسطینی، از این مناطق به سوی شهرهای اسرائیلی «کفرصبا»، «رعنانا» و «هرتصلیا» که در دو سه قدمی کرانه باختری هستند، راکت‌پرانی نشود؟».

آقای لیبرمن همچنین بار دیگر به سختی با هر گونه تعلیق در ساخت و ساز در یهودی‌نشین‌های کرانه باختری و شرق بیت‌المقدس (اورشلیم) مخالفت کرد. این در حالی که هفته گذشته تأیید شد که بنیامین نتانیاهو به حکومت فلسطینی تعهد داده بود که ساخت و سازهای بخش دولتی را به امید بازگشت رهبری فلسطینی به میز مذاکرات با اسرائیل متوقف کند.

فلسطینی‌ها گفته‌اند که این آمادگی نتانیاهو را رد کرده و تأکید کرده‌اند که ساخت و سازهای بخش خصوصی اسرائیل نیز باید متوقف شود.

اینها در حالی است که کمیته چهار جانبه صلح خاورمیانه، بار دیگر نمایندگانی را به امید تکان دادن دوباره روند صلح خاورمیانه، به اسرائیل و سرزمین‌های فلسطینی فرستاده است.

مذاکرات نمایندگان کمیته چهار جانبه که تونی بلر، نخست‌وزیر پیشین بریتانیا در صدر آن است از چهارشنبه در اورشلیم آغاز شده است.

کمیته چهار جانبه نیز اظهارات وزیر خارجه اسرائیل علیه آقای عباس را قاطعانه رد کرده است.

در پی ارائه درخواست ماه گذشته فلسطینی‌ها به سازمان ملل برای پذیرش عضویت کامل کشور فلسطین، «کوارتت» ابتکار سیاسی تازه‌ای را در پیش گرفت - با این امید که پیمان نهایی صلح تا آخر سال ۲۰۱۲، اوایل دی ۱۳۹۱، به دست آید.

اسرائیل ابتکار کمیته چهار جانبه را کاملاً پذیرفته است اما فلسطینی‌ها پیش‌شرط‌های خود را تکرار کرده‌اند.

در همین حال، رسانه‌های اسرائیل سه‌شنبه خبر داده بودند که دولت آمریکا نیز سلسله پیشنهادهایی را برای از سرگیری مذاکرات اسرائیلی – فلسطینی که به دور از جنجال رسانه‌ها انجام شود، ارائه کرده است.

رکود شدید در گفت‌وگوهای خاورمیانه در حالی است که موج تغییرات چشم‌گیر در حاکمیت کشورها، موسوم به «بهار عربی» که انزوای بیشتر اسرائیل را در پی داشته، ادامه دارد و محمود عباس نیز گفته است «زمان برای بهار فلسطینی نیز فرا رسیده است».
XS
SM
MD
LG