لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۶

مشاور نوآوری وزارت خارجه آمریکا، پاسخگوی پرسش‌های شما


بن اسکات
بن اسکات
با اوج گرفتن اعتراض‌های موسوم به بهار عرب در کشورهای خاورمیانه، آنچه بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است، نقشی است که شبکه‌های مجازی از جمله یوتیوب، فیس‌بوک و توئیتر و نیز ابزارهای رسانه‌ای جدیدی چون تلفن‌های همراه در اطلاع‌رسانی میان معترضانی که دست‌شان از رسانه‌های جریان اصلی کوتاه است، ایفا می‌کنند.

از یک سو گسترش این رسانه‌ها به گسترش آزادی بیان در کشورهایی که روزنامه‌ها و رادیو و تلویزیون به شکل انحصاری در اختیار جریان حاکم است، انجامیده است. موضوعی که در اعتراض‌های موسوم به جنبش سبز در ایران نیز مشاهده شد و باعث شد که معترضان استفاده از شبکه‌های مجازی و رسانه‌های خرد را جایگزین رسانه‌های اصلی که در اختیار آنها نبود کنند.

در ایران فیلم کشته شدن ندا آقاسلطان به فاصله چند ساعت از طریق یوتیوب و دیگر شبکه‌های مجازی در سراسر دنیا پخش شد و ندا را به سمبل اعتراض‌های مردمی ایران در سراسر جهان بدل کرد.

اما از دیگر سو حکومت‌ها ضمن ایجاد محدودیت‌هایی برای کاربران شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های خرد، این رسانه‌های را به عنوان ابزاری برای جاسوسی، آشوب و آن طور که در ایران ادعا شد، «براندازی نرم» معرفی کردند. نمونه‌هایی از این محدودیت‌های فیلترینگ دولتی شبکه‌هایی چون فیس‌بوک و توئیتر در ایران و قطع امکان ارسال پیام‌های کوتاه در مقاطعی خاص بود.

مقامات جمهوری اسلامی، ایالات متحده را متهم می‌کنند که از طریق تسهیل دسترسی کاربران به این ابزار به دنبال ایجاد تغییر و انقلاب در دیگر کشورهاست.

با این حال مشاوران نوآوری‌های تکنولوژی در وزارت خارجه آمریکا ضمن اینکه این را به تنهایی عامل ایجاد تغییر ارزیابی نمی‌کنند، بر اهمیت استفاده از تکنولوژی‌های جدید برای برقراری ارتباط میان انسان‌ها در سراسر دنیا تأکید می‌کنند.

یکی از این مشاوران، بن اسکات، مشاور نوآوری و سیاست‌گذاری تکنولوژی‌های جدید وزیر امور خارجه آمریکاست.

آقای اسکات میهمان رادیو فرداست تا به پرسش‌های شما در زمینه گسترش و کاربرد تکنولوژی‌های جدید و شبکه‌های اجتماعی پاسخ دهد.

سؤالات خود از بن اسکات، مشاور فن‌آوری‌های جدید هیلاری کلینتون را در همین صفحه به صورت کامنت بگذارید یا در صفحه فیس‌بوک رادیو فردا قرار دهید و یا از طریق ایمیل (info@radiofarda.com) برای ما ارسال کنید.

شما همچنین می‌توانید از طریق شماره تلفن [۰۰۴۲۰۶۰۳۸۷۴۱۵۰] سؤالات خود را برای ما در قالب پیام کوتاه بفرستید یا اینکه که در تماس به تلفن پیامگیر [۰۰۴۲۰۲۲۱۱۱۴۱۱۳] سؤالات خود را طرح کنید.
XS
SM
MD
LG