لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۵

دادستانی تهران از بازداشت مجدد علی شکوری‌راد خبر داد


دادستانی تهران روز پنجشنبه در اطلاعیه‌ای از بازداشت مجدد علی شکوری‌راد، از فعالان اصلاح‌طلب عضو حزب مشارکت و نماینده مجلس ششم، خبر داد. علت بازداشت مجدد آقای شکوری‌راد انتساب اظهارات خلاف واقع به رئیس قوه قضائیه اعلام شده است.

پایگاه اطلاع‌رسانی دادستانی تهران روز پنجشنبه اعلام کرد که در پی انتشار اظهارات علی شکوری‌راد در برخی از سایت‌ها و «انتساب اظهارات کذب و خلاف واقع» به ریاست قوه قضائیه، که از سوی وی به صراحت تکذیب شده است، آقای شکوری‌راد روز پنجشنبه احضار و پس از انجام تحقیقات و با توجه به پرونده و اتهامات قبلی با تشدید قرار، بازداشت و به زندان معرفی شده است.

در اعلام دادستانی تهران همچنین «طرح مطالب خلاف واقع علیه جمهوری اسلامی ایران که به موجب قوانین جرم تلقی می‌شود» از جمله موارد اتهامی علی شکوری‌راد عنوان شده و آمده است که وی «به اتهام تبلیغ علیه نظام و نشر اکاذیب تحت تعقیب قرار گرفته است.»

آقای شکوری‌راد اخیراً در مناظره‌ای در دانشگاه لرستان، به پیام‌هایی که برای تبریک پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری مناقشه‌برانگیز سال ۸۸ به میرحسین موسوی ارسال شده، اشاره کرده بود که برخی از سایت‌های خبری به نقل از وی نوشتند که علاوه بر ارسال پیام تبریک از سوی علی لاریجانی که تا کنون از سوی وی تکذیب نشده است، «چنین مطالبی راجع به آقای صادق لاریجانی نیز وجود دارد كه تاكنون بنا به دلایلی رسانه‌ای نشده است و اگر لازم بود این كار را انجام خواهد شد.»

این نخستین بار است که نام صادق لاریجانی، رئیس دستگاه قضایی ایران، که در زمان انتخابات سال گذشته در شورای نگهبان عضویت داشت، به عنوان یکی از کسانی که به میرحسین موسوی برای پیروزی در انتخابات تبریک گفته‌اند، بازتاب رسانه‌ای یافته است.

همچنین به رغم اینکه در اطلاعیه دادستانی تهران به «تکذیب صریح» این موضوع توسط رئیس کنونی قوه قضائیه ایران اشاره شده، تا کنون در رسانه‌های ایران مطلبی در مورد رد این خبر توسط آیت‌الله لاریجانی بازتاب نیافته است.

بازداشت علی شکوری‌راد، که از اعضای شورای مرکزی جبهه مشارکت ایران اسلامی است، بیش از یک ماه پس از آن صورت می‌گیرد که قرار بازداشت پیشین این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با وساطت آیت‌الله شبیری زنجانی تبدیل به وثیقه شد و وی از بازداشت رهایی یافت.

درخواست آیت‌الله شبیری زنجانی برای آزادی علی شکوری راد در سفر رهبر جمهوری اسلامی به آیت‌الله خامنه‌ای ارائه شد و بلافاصله پس از اجابت این درخواست از سوی رهبر جمهوری اسلامی، عضو ارشد حزب مشارکت ایران اسلامی، از زندان آزاد شد.

آقای شکوری‌راد که از معدود اعضای مؤثر جبهه مشارکت بود که ماه‌های پس از انتخابات را در بازداشت به سر نبرده بود، در مهرماه امسال و به دنبال یادداشتی که در نقد گفته‌های دادستان کل کشور در مورد ممنوعیت فعالیت این حزب اصلاح‌طلب نوشته بود، برای نخستین بار احضار و بازداشت شد.

در آن زمان اعلام شد که آقای شکوری‌راد برای ارائه «پاره‌ای از توضیحات» احضار شده اما به گفته دادستان تهران به دلیل «اتهامات امنیتی» بازداشت شده است.

علی شکوری‌راد، پیش از بازداشت اول در مطلبی در وبلاگ خود، در اعتراض به غلامحسین محسنی اژه‌ای، دادستان کل کشور و سخنگوی قوه قضاییه، که خبر از ممنوعیت قطعی فعالیت حزب مشارکت داده بود، نوشته بود: «آقای محسنی اژه‌ای پس از دوهفته دوباره کنفرانس مطبوعاتی برگزار کرد و این بار دروغ‌های جدیدی را برای توجیه دروغ قبلی خود سر هم کرد.»

وی در این نوشته تأکید کرده بود دادگاهی که دادستان کل کشور از آن در کنفرانس خبری خود سخن گفته در واقعیت اصلاً برگزار نشده است تا بتواند به صورت غیابی حکم به انحلال این حزب بدهد.
XS
SM
MD
LG