لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۶

با انیمیشن در مقابل دیکتاتور


کارتون بشار اسد و احمدی‌نژاد
please wait

No media source currently available

0:00 0:00:33 0:00

بخش‌هایی از یکی از انیمیشن‌های گروه ویکی-شام

گروه مخالف حکومت سوریه ویکی-شام (Wikisham) در وب‌سایتی به همین نام، دست به انتشار انیمیشن‌هایی انتقادی در مورد اقدامات حکومت بشار اسد، علیه اعتراض‌های مردمی در سوریه زده است.

انیمیشن‌هایی که برخی از آن‌ها به ارتباط میان دولت‌های ایران و سوریه و همکاری ایران با رژیم اسد در سرکوب معترضان اشاره دارد.

یکی از مسئولان گروه ویکی-شام، که تمایل به افشای هویت خود ندارد، در گفت‌وگو با رادیو فردا به انگیزه‌های فعالیت این گروه، و چگونگی استفاده از هنر در اعتراض‌های عربی پرداخته است.

  • «ویکی-شام» به چه معناست؟ و اینکه کی و کجا آغاز به کار کرد؟

نام «ویکی-شام» از ترکیب دو واژه ساخته شده: «ویکی» به معنای تند و سریع - که به سرعت بالا و نامحدود تبادل نظرات و اطلاعات میان عموم مردم دلالت دارد- به علاوه «شام» که اشاره‌ای است به مکان جغرافیایی مورد نظر ما که کشور سوریه است. «ویکی-شام» محصول ایده‌های گروهی از جوانان است و پس از دو انقلاب اول در جهان عرب شکل گرفت.

با این حال، فعالیت‌های گروه تا قبل از ماه اوت به بار ننشست. هدف اصلی از ایجاد این گروه، برای ما، پشتیبانی از انقلاب مردم سوریه و رسوا کردن چهره واقعی رژیم جنایتکار حاکم در کشور است.

  • چرا از پویانمایی (انیمیشن) برای مبارزه با رژیم بشار اسد استفاده می‌کنید؟

ما دقیقاً می‌دانیم که قالب کارتون تا چه حد نرم و قابل انعطاف است، از طرفی کارتون، بدون استثنا، در میان پیر و جوان پذیرفته می‌شود. علاوه بر آن، این ابزار هنری در ساده کردن مطالب و نزدیک ساختن نظرات و ایده‌ها در ذهن مخاطب، با زبانی نیش دار، بسیار قدرتمند و مؤثر است.

به بیان دیگر، این نقطه قوت پویا نمایی است که پیوند میان ایده‌های ذهنی و حقیقت و رویدادهای واقعی را به سادگی میسر می‌کند، امری که در نمایش واقعی و درام سهولت چندانی ندارد.

  • عکس‌العمل مخاطبان، از سوریه و دیگر کشور‌ها، تا کنون چگونه بوده است؟

از آنجایی که مجموعه کارهای ما بازتاب‌دهنده واقعیت است، و ملت هم به دنبال همین مسئله هستند، مردم سوریه واکنش خیلی خوب و چشمگیری نسبت به کارهای ما نشان داده‌اند.

ما پیام‌های زیادی را از طریق ایمیل، از مخاطبان خود دریافت کرده‌ایم. بعضی از این پیام‌ها نظرات و دیدگاه‌های بینندگان را منعکس می‌کردند و برخی دیگر حاوی ایده‌هایی برای قسمت‌های بعدی مجموعه بود. حجم پیام‌های دریافتی به ما نشان داد که مردم با مجموعه ارتباط برقرار کرده‌اند.

  • آیا از این روش برای مقابله با دیگر حکومت‌های عرب استفاده می‌کنید؟

به دلیل اینکه بیشتر اعضای گروه از سوریه هستند و از ظلم و جنایت رژیم حاکم در سوریه رنج برده‌اند، ایده این کار هم با وقوع انقلاب سوریه شکل گرفت. با این وجود، گروه آماده کمک و پشتیبانی از هر انقلابی است که به دنبال حقوق مردم باشد و در پی سرنگونی بنیان ظلم.

  • در کارهای شما شخصیت‌های احمدی‌نژاد و خامنه‌ای هم دیده می‌شوند، اتحاد ایران-سوریه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

برای هرکسی که تاحدی آگاه به مسائل سوریه باشد، مشخص است که رژیم ایران تا چه حد در کنار حکومت سوریه ایستاده و از آن پشتیبانی می‌کند. ما، به عنوان مردم سوریه، می‌دانیم که رژیم بشار اشد و گروه تبهکار اطراف او بدون حمایت ایران مدت‌ها پیش سقوط کرده بود.

به همین دلیل خاص، ما امیدواریم که مردم ایران به برادران و خواهران خود در سوریه یاری رسانند، چون سقوط رژیم سوریه مقدمه سقوط رژیم ایران خواهد بود.

  • جنبش سبز ایران برای مبارزه علیه رژیم جمهوری اسلامی از طراحی پوستر و پویانمایی (انیمیشن) استفاده کرده است. آیا این کار‌ها را دیده‌اید؟ آیا هیچگونه تماسی با فعالان ایران دارید؟

به دلیل رفتار‌ها و رویکرد رژیم ایران، یک شکاف ارتباطی میان مردم ایران و سوریه به وجود آمده است. [در حالی که] اکثریت مردمان عرب پشتیبان ایرانیان و مبارزه مظلومانه آن‌ها برای به دست آوردن آزادی هستند.

آنچه لازم است که فعالان ایرانی انجام دهند، ایجاد ارتباط‌های بیشتر و روز افزون با فعالان عرب هست تا بتوانند دیدگاه خود را برای آن‌ها روشن کنند و، از این رهگذر، مطمئناً موفق خواهند شد نزد آن‌ها مقبولیت و حمایت کسب کنند.

  • هنر در «بهار عربی» چه نقشی ایفا کرده است؟

تأثیر هنر در شکل گیری رویکرد افراد و دیدگاه عمومی جامعه در قبال مسائل مختلف بر همه آشکار است. علاوه بر آن، هنر نقش مهمی در فراهم آوردن زمینه ابراز نظر افراد و نشان دادن حقیقت دارد.

تا کنون، بسیاری از رویکرد‌ها در نتیجه همین فعالیت‌های هنری متحول شده است. همچنین، تمرکز بر روی حقایق و مسائلی که هنرمند و تهیه کننده آثار مشاهده می‌کنند اما، به هر دلیل در شرایط عادی، از دید مردم معمولی مخفی می‌مانند در آگاه‌سازی توده‌ها نقش مهمی دارد.

یک جنبه دیگر ظرفیت هنر، در چنین شرایطی - که انقلاب نقطه عطف کل منطقه شده است - ثبت دوران کنونی است.

  • به جز سایت «یوتیوب» و دیگر سایت‌های اینترنتی، آیا ابزار پخش دیگری برای آثار خود در اختیار دارید؟

ما مجموعه کارتونی تولیدی‌مان را، به جز یوتیوب، در شبکه‌های تلویزیونی معروف که در سوریه برنامه پخش می‌کنند نیز بر روی آنتن می‌فرستیم و مردم هم، شکر خدا، آن‌ها را تماشا می‌کنند.

  • آیا کارهای جدیدی در زمینه پویانمایی در دست تهیه دارید؟

هم اکنون کار بر روی دو برنامه جدید را در دست داریم. اولی حال و هوایی کاملاً سیاسی دارد و قسمت دوم «قصر مردم» است، در حال حاضر این کار در مرحله آماده‌سازی اولیه است.

برنامه دوم یک برنامه کارتونی با مضامین انقلابی است که تأثیر انقلاب را در زندگی مردم مورد بحث و بررسی قرار می‌دهد که آنهم در مرحله انجام مطالعات و آماده‌سازی است.
XS
SM
MD
LG