لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۷

سقوط سهام شرکت‌های وابسته به صنعت گردشگری در فرانسه


برج ایفل ۱۴ نوامبر
برج ایفل ۱۴ نوامبر

سهام شرکت‌های وابسته به صنعت گردشگری در فرانسه در واکنش‌ به حملات جمعه شب پاریس، کاهش یافت. بیشترین کاهش مربوط به گروه هتلداری آکور با ۷ درصد کاهش بود.

به گزارش رویترز، ائوپور دو پاری(اپراتور فرودگاه شارل دو گل و اورلی) و ایر فرانس هر کدام ۵ درصد و یوروتونل ۴٫۵ درصد کاهش ارزش سهام راداشتند.

سهام شرکت‌های تولیدکننده محصولات لوکس که بخش عمده درآمدشان از گردشگران خارجی است نیز حدود ۳ درصد کاهش یافت.

در حملات جمعه شب پاریس، دست کم ۱۲۹تن جان باخته و بیش از ۳۵۰ نفر نیز مجروح شدند.

رابرت لوتز، رئیس شرکت سرمایه‌گذاری کابوت در ماساچوست در این زمینه گفت: این حملات تروریستی و تبعات آن باعث اثر منفی قابل‌توجهی روی بخش گردشگری فرانسه خواهد شد. برایان به تل، مدیر تجاری شرکت تراست کپیتال در شیکاگو نیز گفت افزایش اقدامات امنیتی ممکن است اثرات بلندمدت منفی بر تجارت و آینده یورو داشته باشد.

براساس آمارهای رسمی موجود، فرانسه سالانه ۸۳ میلیون گردشگر خارجی دارد و درآمد حاصل از آن در سال ۲۰۱۲ معادل ۳۶ میلیارد یورو بود که حدود ۷٫۵ درصد تولید ناخالص داخلی این کشور را تشکیل می‌داد.

این کشور در سال ۲۰۱۳ توانست ۸۴٫۷ میلیون گردشگر جذب کند که نسبت به سال قبل از آن ۲ درصد افزایش داشت. علاوه‌بر این، شهر پاریس در سال ۲۰۱۴ در مجموع پذیرای بیش از ۱۴ میلیون نفر گردشگر خارجی بود و بنابر پیش‌بینی‌ها تا پایان سال‌جاری میلادی در مجموع ۱۶٫۵ میلیون گردشگر خارجی به پاریس سفر می‌کنند.

برخی تحلیلگران نسبت به پیامدهای اقتصادی طولانی‌مدت این حملات هشدار داده‌اند.

با وجود این برخی تحلیلگران نیز معتقدند حوادث مشابه قبلی در اروپا طی ۱۵ سال گذشته تأثیر ماندگاری بر بازار نداشته‌اند. هوارد آرکر، اقتصاددان ارشد آی اچ اس بر این عقیده است که اگر چه چنین حوادثی وحشتناک هستند اما فعالیت‌های اقتصادی نیز بهبودپذیرند.

XS
SM
MD
LG