لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۵۰

گفت‌وگوی نتانیاهو و جان کری در داووس درباره مذاکرات صلح


یک هفته پس از «متوهم» نامیدن وزیر امور خارجه آمریکا از سوی وزیر دفاع اسرائیل که به تنش در مناسبات این دو کشور انجامید، نخست‌وزیر اسرائیل روز جمعه چهارم بهمن در حاشیه اجلاس مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوییس با وزیر خارجه آمریکا دیدار کرد.

به گزارش رسانه‌های اسرائیلی، در این ملاقات که یک‌ساعت و نیم به درازا کشید، گفت‌وگوهای سیاسی اسرائیلی و فلسطینی در صدر مذاکرات قرار داشت.

قرار بود آقای کری هفته‌های گذشته برای پیشبرد این مذاکرات دوباره به منطقه بیاید اما ظاهراً مشکلات او برای ترتیب دادن کنفرانس بین‌المللی صلح سوریه، سفر به اسرائیل و سرزمین‌های فلسطینی را به تاخیر انداخته است.

دستیاران جان کری به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفتند دیدار روز جمعه وزیر امور خارجه آمریکا با نتانیاهو نشان از رد ادعاها در خصوص «بی‌نظمی و عدم پیگیری دولت آمریکا در صلح خاورمیانه» بود.

آقای کری در سخنرانی روز آدینه خود در مجمع جهانی اقتصاد نیز تاکید کرد که ادعای کنار کشیدن آمریکا از مشارکت در امور خاورمیانه دیگر نقاط جهان یک «افسانه» است.

کری در کنفرانس داووس تاکید کرد که آمریکا وارد عصر نوینی از مشارکت دیپلماتیک در جهان و به ویژه در منطقه خاورمیانه شده است.

جان کری بخش عمده‌ای از سخنان خود را به صلح فلسطینی- اسرائیلی اختصاص داد و تاکید کرد که ایجاد دو کشور به نفع فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها خواهد بود.

وزیر خارجه آمریکا گفت از آنجا که ترکیب جمعیتی در حال تغییر است، دوام اسرائیل دموکراتیک بدون صلح امکان‌پذیر نیست.

به نظر می‌رسد که منظور دولت آمریکا بخشی از حاکمیت اسرائیل است که میانجی‌گری‌های دولت کنونی آمریکا در روند صلح را ناموفق و زیان‌بار برای منافع اسرائیل می‌داند.

ژنرال موشه یعلون وزیر دفاع اسرائیل در روزهای گذشته خواهان پایان فشارهای جان کری بر دولت اسرائیل برای پذیرش طرح امنیتی تهیه شده از سوی آمریکا شده بود.

ژنرال یعلون گفته بود «به کری باید زودتر یک نوبل صلح داد که دست از سر اسرائیل بردارد». یعلون کری را «فاقد تجربه کافی» در امور امنیتی نامیده و تاکید کرده بود که آمریکا نیازهای اسرائیل را درک نمی کند.

کری در سخنرانی داووس تاکید کرد که امنیت اسرائیل و کشورهای منطقه در صلح-فلسطینی اسرائیلی از اولویت‌های واشینگتن است و دولت آمریکا به این نکته به خوبی واقف است.

در پی ابراز خشم شدید کاخ سفید و وزارت خارجه آمریکا نسبت به این اظهارات وزیر دفاع اسرائیل، ژنرال یعلون در بیانیه‌ای که عامدانه به زبان انگلیسی هم منتشر شد، رسما از جان کری پوزش خواست اما انتقادهای ماهوی خود را پس نگرفت.

از آغاز دور جدید گفت‌و‌گوهای سیاسی اسرائیلی و فلسطینی تقریبا شش ماه سپری شده و تنها سه ماه از مهلتی که آمریکا برای به ثمر رساندن این مذاکرات تا پیمان نهایی صلح تعیین کرده بود، باقی مانده است.

اسرائیل خواهان تمدید این مهلت است اما فلسطینی ها می‌گویند در پایان این موعد، برای استقلال کشور فلسطین به نهادهای بین‌المللی و سازمان ملل مراجعه خواهند کرد و از انتظارِ بیست ساله از مذاکرات سیاسی با اسرائیل «خسته» شده اند.

کری با این حال در سخنرانی داووس گفت که سازمان ملل محل مناسبی برای حل مسئله نیست.

همزمان، نتانیاهو در جریان مجمع جهانی اقتصاد در داووس هشدار خود به اتحادیه اروپا را تکرار کرد و کشورهای عضو اتحادیه را به «حمایت یکجانبه» از فلسطینی‌ها متهم کرد.

نتانیاهو گفت «فشارهای ناعادلانه اتحادیه اروپا بر اسرائیل موجب تندروی فلسطینی‌ها می‌شود و آنها را به سختگیری نسبت به مواضع اسرائیل تشویق می‌کند».

این درحالی است که تسیپی لیونی مذاکره‌کننده ارشد اسرائیلی، که او نیز در مجمع جهانی اقتصاد در داووس بسر می‌برد، جمعه به رادیوی اسرائیل گفت دولت ما باید از افراطی‌گری دوری کند و گرنه با مجازات جهانی روبرو خواهد شد.

خانم لیونی که خطاب به راستگرایان کشورش سخن می‌گفت، تاکید کرد که دنیا دیگر نمی‌تواند روند گسترش غصب اراضی فلسطینی را تحمل کند و آماده پاسخ جدی از طریق تحریم‌های کم سابقه علیه این شهرک های یهودی است.

در این میان به گزارش رسانه‌های روسی و فلسطینی، محمود عباس رهبر تشکیلات خودگردان فلسطینی که به مسکو سفر کرده بود، پنجشنبه در دیدار با ولادیمیر پوتین رییس جمهوری آن کشور ابراز ناخرسندی کرد که هنوز مسایل بسیاری در گفت‌و‌گوهای سیاسی اسرائیلی و فلسطینی باقی مانده است.

ابومازن با وجود ابراز«یاس» از دستیابی به رسیدن به پیمان نهایی صلح از گفت‌وگوهای جاری، این را نیز گفت که فلسطینی‌ها فعلاً در پای میز مذاکرات می‌مانند.
XS
SM
MD
LG