لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۶

تفکیک جنسیتی از طرح تا عمل


طرح تفکیک جنسیتی در راستای آنچه اسلامی کردن مجامع عمومی نامیده می‌شود سال‌ها مطرح بوده و طی دو دوره ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد بیش از پیش مورد توجه قرار داشت ولی عملا نتوانست به اجرا درآید.

اکنون اما خبر می‌رسد که معاونت صدای سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی نخستین گام جدی را برای اجرای چنین طرحی برداشته است.

به گزارش ایلنا خبرگزاری کار ایران، نرگس آبروانی،‌ معاون صدای سازمان صداوسیما، به تازگی بخش‌نامه‌ای مبنی بر آغاز طرح تفکیک جنسیتی به مدیران شبکه‌های صدا ابلاغ کرده است.

مسئولان شبکه‌های مختلف رادیو ازجمله رادیو ورزش، اقتصاد و جوان نیز براساس دستور صادر شده کار را آغاز کرده‌اند و به این ترتیب تمام اتاق‌هایی که مسئولیت مدیریت آنها با آقایان بوده از کارمند و منشی خانم تخلیه شده است.

please wait

No media source currently available

0:00 0:04:56 0:00
لینک مستقیم

پس از آن که عزت‌لله ضرغامی از ریاست سازمان صدا و سیما کنار رفت انتظار تغییرات اساسی در این سازمان وجود داشت ولی اجرای طرحی چون تفکیک جنسیتی که مشکلات خاص خود را دارد شاید جزء آخرین تحولاتی بود که انتظار اجرای آن می رفت.

یکی از کسانی که در دولت محمود احمدی‌نژاد با صراحت از اجرای طرح تفکیک جنسیتی ابراز ناخرسندی کرد مرضیه وحید دستجردی، وزیر بهداشت دولت دهم، بود که در برنامه تلویزیونی شناسنامه با اشاره به شکست طرح تفکیک جنسیتی در یک بیمارستان گفت: «ما نمی‌توانیم تفکیک جنسیتی را ایجاد کنیم و الزاما فقط به یک جنس اختصاص دهیم. این امر در بیمارستان شهید بهشتی قم برای اولین بار صورت گرفت و به صورت جدی شکست خورد.»

این در حالی است که خانم دستجردی هنگامی که نماینده مجلس بود خود از موافقان طرح تفکیک جنسیتی بود ولی در عمل مشاهده کرد که امکان اجرای آن وجود ندارد.

یکی از دلایلی که طرفدران طرح تفکیک جنسیتی مطرح می‌کنند دخیل دانستن همنشینی زن و مرد در ادارات بر مساله طلاق در جامعه است.

محسن کاظمینی، فرمانده سپاه محمد رسول الله تهران بزرگ، ۱۴ مرداد ۱۳۹۳ در همایش «زن، جامعه، تعالی» گفت:‌ «آمار طلاق در بین کسانی که شاغل هستند آمار کمی نیست و این نگران‌کننده است.» او افزود: «چرا هنوز در ادارات و سازمان‌های ما زن و مرد باید در کنار هم نشسته باشند. هیچ معنایی ندارد که این افراد از صبح با یکدیگر بگویند و بخندند و پرده‌های حیا را کنار بزنند».

موضوع تفکیک جنسیتی در حالی مطرح می‌شود که هم‌اکنون بحث ممانعت از حضور زنان در استادیوم‌های ورزشی بالا گرفته و جمعی از اعضای انصار حزب‌الله با اجتماع در برابر وزارت ورزش و جوانان نسبت به حضور احتمالی زنان در ورزشگاه‌ آزادی برای دیدن رقابت‌های والیبال لیگ جهانی اعتراض کردند.

XS
SM
MD
LG