لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۹

کلانتری: احمدی‌نژاد می‌گفت هرکس هر جا توانست چاه بزند


مدت‌هاست که بحث بر سر مدیریت منابع آب و بحران آبی در ایران به موضوعی قابل توجه رسانه‌ها بدل شده و کارشناسان این حوزه، مباحث و مطالب خود را در این حوزه سامان داده‌اند.

روزنامه شرق در هفته گذشته سخنان عیسی کلانتری، وزیر کشاورزی دولت هاشمی رفسنجانی، را منتشر کرد که طی آن، او نسبت به «بیابانی‌ شدن ایران در ۱۰ سال آینده و نابودی تمدن این سرزمین» هشدار داده است. در لابه‌لای یادداشت‌های این هفته، خلاصه ای از سخنان عیسی کلانتری را هم‌خوان کرده‌ایم:

عیسی کلانتری، وزیر کشاورزی دولت هاشمی رفسنجانی در سخنرانی که در جمع کارشناسان سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی انجام داد، ‌بار دیگر نسبت به سوءمدیریت منابع آب ایران، هشدار داد.

به گفته عیسی کلانتری، برای جلوگیری از خشک‌شدن باتلاق‌ها و دریاچه‌ها و همچنین زنده ماندن طبیعت و شارژشدن آب‌های زیرزمینی باید میزان درصد برداشت از آب‌های سطحی ایران به ۴۰ درصد برسد،‌ حال آنکه در حال حاضر درصد برداشت از این آب‌‌ها، ۹۷ درصد است.

دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه در بخش دیگری از سخنان خود که در روزنامه شرق منتشر شده است، تاکید می‌کند که ایران به لحاظ برداشت از آب‌های سطحی در جهان، جزء سه کشور نخست جهان است.

به گفته وزیر کشاورزی دولت هاشمی رفسنجانی، در حال حاضر، پتانسیل تجدیدپذیری آب‌ها در ایران از بین رفته است. کلانتری تاکید کرده است که از ۲۰۰ میلیارد مترمکعب آب، در این ۳۰ سال، ۱۳۰ میلیارد متر مکعب استفاده شده است و اجازه تجدیدپذیری به منابع آبی داده نمی‌شود.

دبیر کل خانه کشاورز ایران، در جای دیگری از سخنان خود با انتقاد از سیاست‌های دولت‌های محمود احمدی‌نژاد در حوزه آب، گفته است که «بیلان آب از زمان انقلاب تا قبل از دولت محمود احمدی‌نژاد، منفی ۴۵ میلیارد مترمکعب بود، اما در هشت سال دولت احمدی‌نژاد، ۷۵ میلیارد مترمکعب به بیلان منفی آب، ‌افزوده شد و این روند همچنان ادامه دارد.

عیسی کلانتری، ادامه داد: « احمدی‌نژاد زمانی که به فیروزکوه سفر کرد، گفت مناطق ممنوعه یعنی چی؟ این دکان وزارت نیرو است، هرکس هرجا توانست، چاه حفر کند. در آن زمان ظرف سه روز اجازه صدور حفر چاه سه‌برابر شد و روزی هزاران متر چاه زده شد.»

دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه تاکید کرده است که «احیای این دریاچه، ۷ میلیارد دلار هزینه دارد.»

او ادامه داده است که «در حال‌ حاضر کشاورزی حاشیه شرقی و شمال غربی دریاچه ارومیه محو شده و ریزگردهای نمک، زندگی مردم را از لحاظ بهداشتی و سلامتی در معرض خطر قرار داده است و سرطان پوست در حیوان و انسان بیش از ٣٠ برابر شده است.»

به گفته وزیر اسبق کشاورزی ایران، «اگر این روند کشاورزی و بهره‌برداری از آب‌ها، سبب می‌شود تا ١٠ سال آینده، تمدن این سرزمین از بین برود. اگر ٩٥ میلیارد مترمکعب استحصال آب داشته باشیم، دیگر جمعیتی در کشور باقی نمی‌ماند.»

XS
SM
MD
LG