لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۲

اژه‌ای: بیش از ۴۰ نفر در ارتباط با نوسانات بازار ارز دستگیر شده‌اند


غلامحسین محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران از دستگیری بیش از ۴۰ نفر در ارتباط با نوسانات بازار ارز خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، محسنی اژه‌ای که دوشنبه ۲۴ مهر در کنفرانسی خبری با نمایندگان رسانه‌ها سخن می‌گفت اظهار داشت: «کسانی که تاکنون دستگیر شده‌اند بیش از ۴۰ نفر هستند و شاید اکنون تعداد آنها از ۴۰ نفر گذشته باشد. البته این به معنای آن نیست که همه‌ آنها اخلال‌گر هستند. این افراد با یکدیگر متفاوتند.»

سخنگوی دستگاه قضایی ایران ادامه داد: «در میان این افراد با دو سه طیف از لحاظ سواد، سن و شرایط اجتماعی مواجه هستیم. یک زن نیز در میان آنها وجود دارد. این افراد چندگونه تخلف کرده‌اند؛ نخست اینکه طلا را به خارج از کشور قاچاق کرده‌اند و باز هم به صورت قاچاقی وارد کشور کرده‌اند. شیوه‌ دیگر اینکه طلا را قاچاق کرده و در آنجا به دلار تبدیل کردند و سپس به صورت قاچاقی وارد کشور کردند. دسته‌ دیگر نیز در وارد یا خارج کردن قاچاقی دست نداشته‌اند ولی در داخل به عنوان باندهای تشکل یافته و مدیریت شده به گونه‌ای هماهنگ می‌کردند که دلار وارد شده در بازار را جمع کرده و هنگامی که گران می‌شد مجددا وارد بازار می‌کردند.»

وی ادامه داد: «در این راستا سیستم توزیع ارز نیز باید مورد توجه قرار گیرد. آیا زمانی که سیستم بانکی ارز را توزیع می‌کرده این اقدام به طور صحیح صورت گرفته یا غلط. این‌گونه مورد را دستگاه‌های نظارتی، مجلس و دولت بررسی می‌کنند تا دریابند اشکال از کدام ناحیه بوده است یا اینکه آیا عمدی صورت گرفته یا اقدامی کار‌شناسی بوده که جواب نداده است.»

در هفته‌های اخیر قیمت ارز در بازار ایران به شدت افزایش یافته است. بنا به گزارش‌های منتشر شده، روز دوشنبه قیمت دلار در بازار تهران به بیش از ۳۵۰۰ تومان رسید.

محسنی اژه‌ای تاکید کرد: «با این دستگیری‌ها تاکنون اثبات نشده که دستگاه موظف و مسئولی خدای نکرده خواسته خیانت کند اما اینکه آیا کار صورت گرفته صحیح بوده یا خیر باید بررسی شود. از افراد دستگیر شده تحقیق می‌شود و اگر جرمشان ثابت شد بدون هیچ اغماضی با آنها برخورد می‌شود. در تحقیقات از یکی از این افراد مطرح شده که وی بیان کرده ظرف سه ماه یک میلیارد سود خالص داشته است.»

مدیریت بازار و ارز وظیفه دولت است

درباره وضعیت اقتصادی دادستان کل کشور با بیان اینکه ایران اکنون در وضعیت جنگ اقتصادی است اظهار داشت: «در حال حاضر هم می‌دانید که جنگ اقتصادی با ما در اولویت دشمن است یعنی الان مسائل نظامی و سیاسی در اولویت دشمن نیست و احساس دشمن این است که مردم ما با فشار اقتصادی به تنگ می‌آیند و به زعم آنها در جهت خواسته‌ دشمن حرکت می‌کنند که این واقعا خیال باطلی است که مردم ایران با این فشار‌ها تسلیم شوند. البته مردم مشکلاتی دارند و با مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند اما اینکه در جهت خواست دشمن حرکت کنند؛ به هیچ وجه.»

او با بیان اینکه بحث دیگر مدیریت مساله است، اظهار کرد: «مدیریت مساله، کنترل بازار صرف‌نظر از قیمت‌هاست و کنترل بازار یک وظیفه جدی دولت است. اگر چنانچه کنترل بازار را با ظرفیت‌های مختلفی که در اختیار دولت است انجام دهند وضع یک‌جور خواهد بود و اگر کنترل صورت نگیرد ممکن است نتیجه دیگری به بار بیاید.»

محسنی‌ اژه‌ای با تاکید بر اینکه بحث ارز در بسیاری از جریان‌های ما تاثیرگذار است، گفت: «این در همه جا صدق می‌کند که اگر تقاضا زیاد و عرضه کم باشد به طور طبیعی قیمت بالا می‌رود و یک قسمت از فشارهای دشمن هم به اینجا برمی‌گردد. دشمن فشارهایی در رابطه با فروش نفت و تحریم سیستم بانکی وارد کرد و به همین خاطر ممکن است که عرضه به نسبت سال‌های قبل کمتر شود.»

وی تصریح کرد: «یک بحث دیگر به اصطلاح مدیریت مشخص ارز است و این غیر از مدیریت بازار است. در راستای مدیریت ارز، آن مقداری که برای ورود کالا اختصاص پیدا می‌کند یک بخش این است که صادرکننده موظف است ارز را به کشور برگرداند و یا اینکه جنسی که دولت می‌خواهد به کشور بیاورد. اینجا حتما یکی از وظایف دستگاه‌های اجرایی این است که وقتی می‌بیند محدودیت‌هایی ایجاد شده است باید ببیند که این ارز‌ها بهتر است به کجا و چه کالایی اختصاص داده شود؟ آیا هر کسی ثبت سفارش کرد، به او ال‌سی بدهیم؟ حتی اگر وثیقه و همه شرایط را داشته باشد.»

تماس مهدی هاشمی با پدرش طبق نظر بازپرس بوده است

به گزارش ایسنا خبرنگاری به تماس تلفنی مهدی هاشمی از زندان با پدر خود اشاره کرد و وضعیت قانونی این کار را جویا شد که سخنگوی قوه قضاییه گفت: «تبصره ماده ۱۲۸ قانون آیین دادرسی کیفری در مورد حضور وکیل صحبت کرده است. قانون احترام به آزادی‌های مشروع و حفظ حقوق شهروندی نیز به مواردی از این دست اشاره کرده است. یک بخش از حقوق متهم این است که می‌تواند با وکیل یا خانواده خود تماس تلفنی داشته باشد.»

محسنی‌اژه‌ای با بیان اینکه همه اینها طبق قانون به نظر قاضی بستگی دارد، افزود: «اگر قاضی احساس کند که تماس گرفتن ایشان با وکیل و خانواده‌اش بلامانع است اجازه ملاقات یا تماس داده می‌شود و وکیل هم می‌تواند با حضور بازپرس یا بدون حضور او ملاقات داشته باشد ولی اگر چنانچه بازپرس احساس کند که هرگونه تماسی با هر فردی حتی وکیل متهم موجب اخلال در تحقیقات می‌شود این اجازه را نمی‌دهد.»

مهدی هاشمی چندی پیش پس از سه سال از بریتانیا به ایران بازگشت. او پس از انتخابات جنجال برانگیز ریاست جمهوری سه سال گذشته، ایران ترک کرده بود. در آن زمان سفر او «ماموریتی» و به منظور سرکشی به واحدهای دانشگاه آزاد در آکسفورد عنوان شد.

مدتی پس از آغاز ناآرامی‌های پس از انتخابات، مقام‌های قضایی از تشکیل پرونده‌ای قضایی برای مهدی هاشمی به اتهام دست داشتن در ناآرامی‌ها سخن گفتند.

محسنی اژه‌ای در بخش دیگری از سخنان خود به تشکیل پرونده برای حسین هدایتی مالک باشگاه استیل آذین و عضو سابق هیات مدیره باشگاه پرسپولیس خبر داده بود. چندی پیش خبر بازداشت حسین هدایتی که از او به عنوان بزرگ‌ترین بدهکار بانکی یاد می‌شود، منتشر شده بود اما این خبر از سوی وکیل او تکذیب شد.

سخنگوی قوه قضاییه ایران همچنین در رابطه با وضعیت پرونده امیر میرزایی حکمتی که به اتهام جاسوسی محکوم به اعدام شده بود نیز گفت: همان‌طور که گفته شد حکم این پرونده در دیوان عالی کشور نقض شد و در حال رسیدگی است اما هنوز منجر به صدور حکم قطعی نشده است.

او همچنین با «سیاسی» خواندن گزارش اخیر احمد شهید گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر ایران گفت: «ما به جهات گوناگون این گزارش و امثال آن را قبول نداریم زیرا آنها ثابت کرده‌اند که در تهیه گزارش بی‌طرف نیستند و از سوی دیگر برای تهیه گزارش سراغ افرادی می‌روند که خود یا فراری، مجرم یا نا‌شناس هستند و دستشان به خون ملت آلوده است؛ مانند منافقین.»

دادستان کل کشور همچنین درباره خبر منتشر شده از «قصد» محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهوری اسلامی ایران برای بازدید از زندان گفت که زندان قوانین خاص خود را دارد و برای ملاقات باید هماهنگی‌های لازم صورت گیرد ولی اگر در صورت مقتضی هماهنگی لازم با قاضی یا سازمان زندان‌ها انجام شود برای هر مقامی این امر امکان‌پذیر است.
XS
SM
MD
LG