لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۹

صالحی خواستار مداخله ترکیه برای آزادی گروگان‌های ایرانی در سوریه شد


علی‌اکبر صالحی، وزیر خارجه ایران در تماس با همتای ترکیه‌ای خود احمد داوود اغلو، خواستار مداخله آنکارا برای آزادی ایرانی‌های ربوده شده در دمشق شد.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، علی‌اکبر صالحی در تماس تلفی با احمد داوود اغلو «خواستار مداخله فوری آنكارا برای آزادی زائران ایرانی گروگان گرفته شده» در سوریه شد.

منابع دولتی ایران و سوریه روز شنبه از ربوده شدن «۴۸ زائر ایرانی» در حومه دمشق پایتخت سوریه توسط «افراد مسلح» خبر داده بودند.

به گفته عبدالمجید کامجو کنسول سفارت ایران در سوریه «گروه‌های مسلح ۴۸ زائر را که در حال حرکت به سمت فرودگاه بودند» ربوده‌اند.

پیشتر خبرگزاری‌ ایرنا از ربوده شدن ۴۷ نفر خبر داده بود که این رقم به ۴۸ تغییر پیدا کرد.

تماس علی‌اکبر صالحی با همتای ترکیه‌ای خود در حالی است که آنکارا فعالانه از مخالفان مسلح سوریه حمایت می‌کند.

پیشتر نیز ایران برای آزادی ایرانی‌های گروگان گرفته شده در سوریه از ترکیه کمک خواسته بود.

در همین حال خبرگزاری ایرنا به نقل از یک منبع آگاه در سفارت ایران در سوریه برخی خبرهای منتشر شده درباره آزادی گروگان‌ها را تکذیب کرد. پیشتر خبرگزاری فارس به نقل از شبکه المیادین از آزادی این گروگان‌ها خبر داده بود.

عبدالمجید کامجو کنسول سفارت ایران در سوریه دراین باره به صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران گفته است: «گروه‌های مسلح ۴۸ زائر را که در حال حرکت به سمت فرودگاه بودند ربودند.»

خبرگزاری دولتی ایرنا به نقل از یک منبع آگاه در سفارت ایران در دمشق گزارش داد که محل نگهداری ۴۸ زائر ایرانی ربوده شده شناسایی شده است.

این منبع آگاه افزوده است که پیگیری‌های سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق از طریق کانال‌های ذیربط برای آزادی زائران ربوده شده ادامه دارد.

بنا بر گزارش ایرنا، محل اقامت این زائران ایرانی، منطقه زینبیه بوده است. این منطقه در هفته‌های اخیر شاهد درگیری‌های شدید میان نیروهای دولتی سوریه و مخالفان بوده است.

منابع دولتی سوریه می‌گویند که منطقه زینبیه در روزهای اخیر در عملیات گسترده‌ای «از وجود افراد مسلح پاکسازی شده است.»

همزمان با افزایش تنش‌ها در سوریه، اعزام زائران ایرانی به این کشور متوقف شده بود. در هفته‌های اخیر اما بار دیگر ایران اعزام زائران را به صورت دو روزه از سر گرفت.

پیشتر ۳۲ شهروند ایرانی در سوریه توسط مخالفان مسلح حکومت بشار اسد رئیس جمهور این کشور ربوده شده‌اند که ۲۷ تن از آن تا طی مراحل مختلف آزاد شدند.

ایران یکی از مهم‌ترین همپیمانان نظام بشار اسد است که از ۱۷ ماه پیش با اعتراض‌های بی‌سابقه‌ای روبرو است. این اعتراض‌ها به مرور زمان شکلی مسلح به خود گرفت.

درگیری‌ها در حلب و دیگر شهر‌ها

مخالفان مسلح بشار اسد روز شنبه اقدام به حمله به ساختمان تلویزیون دولتی سوریه در شهر حلب کردند و ساعاتی آن را به تصرف خود در آوردند.

خبرگزاری فرانسه در این باره گزارش داده است که پس از آن حمله هلیکوپترهای ارتش سوریه به این ساختمان باعث شد که نیروهای مخالفان عقب نشینی کنند و در اطراف ساختمان با نیروهای دولتی درگیر شوند.

خبرگزاری دولتی سوریه هم در این باره گزارش داده است: «گروه های مزدور به غیر نظامیان و مرکز تلویزیون در حلب حمله کردند که نیروهای سرافراز ما با آنها مقابله کردند.»

تلویزیون دولتی سوریه هم در این باره گزارش داد: «شمار زیادی از تروریست‌ها در جریان تلاششان برای یورش به مرکز تلویزیون حلب کشته و زخمی شدند.»

منابع دولتی سوریه به مخالفان مسلح «گروه‌های مسلح تروریست» می‌گویند.

شبکه خبری الجزیره گزارش داده است که مخالفان با پیشروی در مرکز حلب، ساختمان دادگستری این شهر را به محاصره خود در آوردند.

درگیری‌های شدیدی نیز در منطقه صلاح الدین حلب روی داد که برپایه گزارش‌ها، مخالفان موفق شدند دو حمله نیروهای دولتی به این منطقه را به عقب برانند.

مناطق الشعار، بستان الباشا، الفرقان و الصاخور حلب شاهد درگیری میان نیروهای دولتی و مخالفان بود. شاهدان عینی می‌گویند کاروان‌هایی از تانک‌ها و خودورهای زرهی وابسته به نیروهای دولتی، از شهر لاذقیه در حال حرکت به شهر حلب هستند.

حلب پایتخت اقتصادی سوریه است که نیروهای دولتی و مخالفان طی روزهای گذشته به شدت در آن درگیر هستند. مخالفان سعی دارند با در اختیار گرفتن کنترل حلب آن را به پایگاهی برای خود تبدیل کنند.

در دمشق پایتخت سوریه، دیده‌بان حقوق بشر این کشور گزارش داده است که درگیری‌های شدیدی میان مخالفان و نیروهای دولتی درمنطقه التضمان در جریان است و این منطقه در معرض گلوله باران شدید توپخانه ارتش سوریه قرار دارد.

درگیری‌هایی هم در مناطق جوبر و دمر روی داد و دود سیاه آسمان این مناطق را پوشاند.
خبرگزاری دولتی سوریه در این باره نوشته است که نیروهای دولتی «با بقایای مزدور‌ها در منطقه التضامن درگیر شدند و خسارت‌های سنگینی به آن‌ها وارد آوردند.»

این گزارش می‌افزاید که این عملیات به کشته شدن «شماری از تروریست‌ها و دستگیری شماری دیگر انجامید و ذخایر سلاح از آنها مصادره شد.»

گزارش‌هایی هم از درگیری‌هایی میان نیروهای دولتی و مخالفان در دیرالزور و ادلب منتشر شده است.
XS
SM
MD
LG