لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۵

نمایندگان ۱+۵ «هفته آینده» درباره ایران گفت‌وگو می‌کنند


سخنگوی کاترین اشتون، نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی می‌گوید اعضای گروه پنج بعلاوه یک چهارشنبه هفته آینده درباره راهبرد مذاکراتی خود با ایران، رایزنی خواهند کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این نشست به میزبانی کاترین اشتون و با حضور نمایندگان روسیه، چین، فرانسه، بریتانیا، آمریکا و آلمان در بروکسل برگزار خواهد شد.

اعلام برگزاری این نشست یک روز پس از اظهارات باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده،‌ درباره گفت‌وگو با ایران صورت می‌گیرد.

باراک اوباما در نخستین کنفرانس خبری خود پس از پیروزی در انتخابات در پاسخ به خبرنگاری که درباره موضع وی درباره مذاکره با ایران پرسید، گفت که وی در طی ماه‌های آینده دست به تلاشی تازه برای باز شدن باب گفت‌وگو میان ایران و آمریکا و جامعه بین‌الملل خواهد زد.

باراک اوباما گفت باید راهی باشد که ایران بتواند از انرژی هسته‌ای در مصارف صلح‌آمیز استفاده کند و در عین حال تضمین دهد که برنامه هسته‌ای‌اش منحرف نمی‌شود.

یک سخنگوی کاترین اشتون، روز پنجشنبه، ۲۵ آبان، با اعلام برگزاری نشست ۱+۵ گفت: «این نشست بخشی ار رایزنی‌های جاری ... برای پیدا کردن راه‌حل دیپلماتیک در مورد برنامه هسته‌ای ایران است.»

سخنگوی کاترین اشتون جزییات بیشتری از نشست هفته آینده و محورهای مورد بحث ارائه نداد.

از سوی دیگر اعلام برگزاری این مذاکرات، یک روز پس از سفر معاون وزیر خارجه روسیه به تهران صورت می‌گیرد.

روز چهارشنبه، معاون وزیر خارجه روسیه، سرگئی ریابکوف، در تهران بود و با سرتیم مذاکره‌کنندگان هسته‌ای ایران، سعید جلیلی دیدار کرد.

سعید جلیلی در این دیدار نسبت به شروع مذاکرات ابراز علاقه کرد و گفت: «جمهوری اسلامی ایران امیدوار است که ۱+۵ هرچه سریع‌تر به میز گفت‌وگوها بازگردد و برای ۴ ماه تاخیر خود در از سرگیری گفت‌وگوها پاسخ مناسب داشته باشد.»

دور آخر گفت‌وگوهای ایران و ۱+۵ در خرداد ماه سال جاری در مسکو برگزار شد اما بار دیگر بدون نتیجه پایان یافت.

از جزییات مذاکرات ریابکوف و جلیلی، خبری منتشر نشده، اما ریابکوف پیش از سفر به تهران فایننشیال تایمز گفته بود که مسکو از مذاکره مستقیم واشینگتن و تهران درباره برنامه هسته‌ای ایران حمایت می‌کند.

آمریکا و اتحادیه اروپا علاوه به تحریم‌های شورای امنیت که مورد تایید چین و روسیه بود، تحریم‌های یکجانبه بسیار سنگینی علیه ایران وضع کرده‌اند. مسکو و چین بارها با این تحریم‌های یکجانبه مخالفت کرده‌اند. این تحریم‌ها شاهرگ‌های اقتصادی ایران را هدف قرار داده‌اند.

سختی این تحریم‌ها آنچنان است که مقام‌های بلندپایه غربی و از جمله فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه، از تاثیر آن بر مردم ابراز تاسف کرده اما در عین حال آن را اجتناب‌ناپذیر دانسته‌اند.
XS
SM
MD
LG