لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۰

افزایش دو برابری واردات ایران از بریتانیا


واردات ایران از بریتانیا طی ۱۱ ماهه اول سال ۹۱ نسبت به دوره مشابه سال قبل نزدیک به دو برابر افزایش یافته است.

خبرگزاری ایسنا طی گزارشی بر اساس تازه‌ترین آمار گمرک ایران از «افزایش شدید» مبادلات تجاری ایران و بریتانیا در سال ۱۳۹۱ خبر داده است؛ به‌طوری که در ۱۱ ماهه سال قبل واردات ایران از بریتانیا تقریبا از نظر ارزشی ۱٫۸ برابر نسبت به مدت مشابه در سال ۱۳۹۰ افزایش یافته است.

این گزارش می‌گوید که ایران در ۱۱ ماهه سال گذشته بالغ بر ۶۴۶ هزار تن انواع کالا به ارزش تقریبی ۳۷۷ میلیون دلار از انگلیس وارد کرد و در همین بازه زمانی ۹۰۹۵ تن کالا به ارزش ۲۸٫۸ میلیون دلار به بریتانیا صادر کرده است.

برخلاف افزایش ارزش واردات ایران از بریتانیا، حجم صادرات ایران به این کشور ۴٫۷ درصد نسبت به سال ۹۰ کاهش یافته است.

آمارهای گمرک حاکی است محصولات کشاورزی و غذایی مانند دانه گندم، کنجاله، دانه ذرت دامی، شکر خام، جو و همچنین محصولات دارویی و پزشکی مانند سرنگ، مکمل‌های دارویی و داروهای هورمونی عمده‌ترین محصولات وارداتی ایران از بریتانیا در سال گذشته بودند.

این در حالی است که عمده صادرات ایران به بریتانیا را نیز فرش، انگور خشک، محصولات آهنی و فولادی، خرما، و زعفران تشکیل می‌دهند.

روابط دیپلماتیک ایران و بریتانیا بعد از هجوم ۸ آذر سال ۹۰ به سفارت بریتانیا به حالت تعلیق در آمد و سفارت‌های دو کشور تعطیل شد.

بریتانیا تنها کشور غربی نیست که در اوج تنش‌های دیپلماتیک و تحریم‌ها، حجم صادرات به ایران را افزایش داده است.

اواخر مهر ماه خبرگزاری رويترز طی گزارشی به نقل از دفتر اطلاعات آماری ايالات متحده آمریکا نوشت که صادرات آمریکا به ایران در هشت ماهه اول سال ۲۰۱۲ به رقم ۱۹۹ میلیون و پانصد هزار دلار رسید که نسبت به سال ۲۰۱۱ تا ۳۲ درصد افزایش نشان می‌دهد. علت امر نیز بیشتر مربوط به افزایش واردات غلات، از جمله گندم و ذرت بوده است. ایران طی سال گذشته واردات انواغ غلات را به شدت افزایش داده است.

محمدرضا نادری، معاون گمرک ايران ۲۴ اسفندماه از افزايش ۱۴۲ درصدی حجم واردات غلات به کشور در ۱۰ ماهه نخست سال ۹۱ خبر داد.

به‌گفته وی «در ۱۰ ماهه نخست سال جاری، يازده ميليون و هفتصد هزار تن انواع غلات به ارزش تقريبی پنج ميليارد دلار وارد کشور شده است».
XS
SM
MD
LG