لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۰

فیلم‌های پناهی و رسو‌ل‌اف در جشنواره کن


درحالیکه کمتر از یک هفته به گشایش شصت وچهارمین جشنواره جهانی کن باقی مانده دفتر این جشنواره بعد از ظهر شنبه این هفته اعلام کرده است که فیلمی با نام «این فیلم نیست»، ساخته مشترک جعفرپناهی و مجتبی میرتهماسب و همچنین فیلم «به امید دیدار»، از محمد رسول‌اف به لیست دیگر فیلم‌های برگزیده فستیوال امسال افزوده شده است.

عباس بختیاری، مدیرفرهنگسرای پویا در پاریس، درباره حال وهوای فیلم «این فیلم نیست»، ساخته جعفر پناهی و میرتهماسب، می‌گوید:

عباس بختیاری: «این فیلم نیست» ساخته آقای جعفر پناهی و آقای میرتهماسب در یک روز ساخته شده و تصویرگر زندگی آقای پناهی است که ماه‌هاست در ایران در انتظار روشن شدن وضعیت خودش در دادگاه تجدید نظر است.

این فیلم در واقع نشان می دهد که او و همکار دیگرش، آقای میرتهماسب، تلاش می‌کنند تا با به تصویر کشیدن یک روز از زندگی آقای پناهی ، شرایط دشوار امروز سینمای ایران را نشان دهند.

کل فیلم برداری هم در یک روز و در منزل آقای پناهی گرفته شده است و ماجرای فیلم در روز چهارشنبه سوری می‌گذرد. زندگی کارگردانی را نشان می‌دهد که در منزلش محبوس بوده و قادر به ساخت فیلم نیست.

این کارگردان در آن روز- روز چهارشنبه سوری- تصمیم می‌گیرد که در همان چهاردیواری اقدام به ساخت آن فیلم نماید. چرا که معتقد است که اگر هنرش را ادامه ندهد ، مسیر زندگی‌اش، مسیر مثبتی نخواهد بود.

آقای جعفر پناهی در حالی فیلم، «این فیلم نیست» را مشترکا با آقای میرتهماسب ساخته است که پیش از این حکم یک محکومیت سنگین شغلی برایش صادر شده است. به عبارت دیگر هنوز هم دادگاه تجدید نظر آقای پناهی تشکیل نشده است ولی با این حال ما شاهد آن هستیم که ایشان فیلمی ساخته و این فیلم را هم روانه جشنواره کن کرده است.

همان طور که همگان از این حکم مطلع هستند، حکم صادر شده علیه آقای پناهی شامل شش سال زندان و ۲۰ سال محرومیت از حرفه کارگردانی بوده است. اما آن چه که مسلم است این است که در هیچ کجای این حکم، خبری از محرومیت آقای پناهی از بازیگری وجود ندارد.

در این فیلم آقای پناهی نقش اول را بازی می‌کند و کارگردانی آن هم مشترک است. فیلمی است که در واقع تصویرگر شرایط دشوار امروز سینمای ایران و سینماگران ایرانی است که در آن قرار دارند.

از فیلم «این فیلم نیست» که بگذریم، به فیلم «به امید دیدار» ساخته آقای محمدرسول‌اف می‌رسیم که در بخش «نوعی نگاه» شصت و چهارمین فستیوال جهانی کن به نمایش درخواهد آمد. در حکم صادره، محکومیت سنگینی هم نصیب آقای رسول اف شده است. در این مورد عقیده شما چیست؟

آقای رسول‌اف هم به شش سال زندان محکوم شده‌اند و همچون آقای پناهی منتظر پاسخ دادگاه تجدید نظرهستند. در فاصله این انتظار، این دو کارگردان فیلم ساخته‌اند. البته موقعیت آقای رسول‌اف، موقعیت دیگری است. چرا که با مجوز این فیلم را ساخته است ولی نه با این سناریویی که در فیلم آمده است. فیلم آقای رسول‌اف قصه بسیار تلخی از زن وکیلی است که در پی پرونده یک شخص محکوم است و تلاش این زن را نشان می‌دهد.

آیا این فیلم‌ها در لیست فیلم‌هایی که قرار است در این جشنواره به نمایش دربیایند، آمده است؟


بله. روز شنبه، هفتم ماه مه سایت رسمی فستیوال اعلام کرده است که هر دو فیلم در بخش رسمی فستیوال حضور خواهند داشت که فیلم آقای جعفر پناهی و آقای میرتهماسب در یک روز ویژه با یک نمایش ویژه و با حضور تمام اشخاص برجسته سینما که امسال در این فستیوال دعوت شده اند، اکران خواهد شد.

فیلم «به امید دیدار» آقای محمد رسول‌اف در بخش مسابقه شرکت خواهد داشت.

من آرزو می‌کنم هر دو فیلم موفق باشند و موفقیت این فیلم‌ها ، موفقیت سینمای ماست.

طی تماسی که من شخصا با دفتر فستیوال کن گرفتم اعلام کردند که روز اول افتتاحیه این فستیوال ، روز ویژه‌ای است که «بخش پانزده روز کارگردانان» کالسکه طلایی خود را به آقای جعفر پناهی برای دفاع از انسانیت و حمایت از حقوق بشر اهداء خواهد کرد.

این اولین باری است که یک سینماگر ایرانی موفق به دریافت جایزه این بخش از جشنواره کن خواهد شد.
XS
SM
MD
LG