لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۳

نتانیاهو: هرگز به مرزهای ۱۹۶۷ باز نمی‌گردیم


بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در سخنرانی تازه‌ای در واشینگتن، بار دیگر تاکید کرد که کشورش هرگز به پشت مرزهای سال ۱۹۶۷ باز نخواهد گشت.

نتانیاهو شامگاه دوشنبه در سخنرانی در همآیش «ایپک»، کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل، گفت «اسرائیل برای تامین امنیت خود نمی‌تواند به مرزهایی بازگردد که قابل دفاع نیستند».

در این سخنرانی، نخست وزیر اسرائیل افزود که هر پیمان صلح نهایی میان اسرائیل وفلسطینی‌ها باید «امنیت اسرائیل را تضمین کند و این امنیت در مرزهای سال ۱۹۶۷ تامین نیست».

نخست وزیر اسرائیل با گفتن اینکه «صلح عالیترین منفعت» کشورش است، فلسطینی‌ها را بخاطر نبود صلح مقصر معرفی کرد.

بنیامین نتانیاهو گفت «فلسطینی‌ها صلح را انکار کرده، اسرائیل را به عنوان کشور یهودی نپذیرفته‌اند» و افزود «اگر فلسطینی‌ها ماهیت یهودی اسرائیل را بپذیرند، معضلات بسیاری در این نزاع را می‌توان حل کرد اما دلیل اینکه این نزاع صد سال است ادامه یافته، این است که فلسطینی‌ها نمی‌خواهند حضور یهودیان را در سرزمین باستانی اجدادیشان تحمل کنند».

نخست وزیر اسرائیل یکشنبه در دیداری نیز با جو بایدن، معاون رییس جمهوری آمریکا، گفت کشورش تنها صلحی با فلسطینی‌ها را پیش می‌برد که در نتیجهٔ آن، دارای مرزهای قابل دفاع شود.

دیدار نخست وزیر اسرائیل با جو بایدن در حالی صورت گرفت که ملاقات روز جمعه نتانیاهو با رییس جمهوری آمریکا در کاخ سفید، رویارویی آسانی نبود و نخست وزیر اسرائیل در برابر دوربین‌ها، نقاط مورد اختلاف خود با اوباما بر سر راهکارهای پیشبرد صلح را توضیح داد.

نخست وزیر اسرائیل تاکید کرده که نظرات مشروح درباره صلح خاورمیانه را در نطق سه شنبه خویش در برابر مجلسین نمایندگان و سنا در کنگره آمریکا ایراد می‌کند؛ جایی که اکثریت جمهوریخواه با ریاست جان بوینر، رییس کنگره، از او استقبال گرمی کرده‌اند.

نطق سه شنبه نتانیاهو برای کنگره آمریکا درحالی تنظیم شد که جمهوریخواهان بسیاری با حضور در همآیش «ایپک»، از اینکه به گفته آنها، اوباما اسرائیل، «این تنها متحد راستین آمریکا در خاورمیانه را زیر فشار شدید گذاشته، و خود نیز ناچارشده که بخاطر سخنانش درباره مرزهای ۱۹۶۷، توضیح بدهد»، رییس جمهوری کشورشان را به باد انتقاد گرفته و در برابر، از اظهارات نخست وزیر اسرائیل حمایت قاطعی کرده‌اند.

یک روز پیش از سخنرانی نخست وزیر اسرائیل در «ایپک»، باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا در سخنرانی در برابر یازده هزار نفر از اعضای این لابی آمریکایی پرقدرت حامی اسرائیل، توضیح داده بود که منظور او از اشاره روزهای گذشته‌اش به مرزهای سال ۱۹۶۷، این بوده که این مرز‌ها صرفا اساس اولیه گفت‌و‌گوهای سیاسی اسرائیل و فلسطینی‌ها جهت تعیین حدود دو کشور اسرائیل و فلسطین قرار گیرد.

باراک اوباما یکشنبه با این نظر اکید نخست وزیر اسرائیل تفاهم نشان داد که بدلیل «تغییرات مهم جمعیتی که در ۴۴ سال اخیر رخ داده است»، طرفین نزاع باید مبادله زمین را لحاظ کنند.

سخنان توضیحی باراک اوباما در «ایپک»، موجب خشنودی عمیق نخست وزیر اسرائیل شده بود، که در بیانیه‌ای از رییس جمهوری آمریکا قدردانی کرد، درحالی که سخنرانی پنجشنبه گذشته اوباما در وزارت خارجه آمریکا، ناخرسندی شدید نتانیاهو را درپی آورده بود.

اسرائیل از ۴۴ سال پیش یهودی نشین‌های زیادی در کرانه باختری ایجاد کرده است که حدود سیصد و پنجاه هزار اسرائیلی در آنها زندگی می‌کنند.

فلسطینی‌ها اصرار دارند که کشور مستقل آنهاباید تا سه ماه دیگر، در مرزهای سال ۱۹۶۷، با پایتختی شرق بیت المقدس برپا شود و رای گیری بر سر آن، در نشست شهریورماه امسال مجمع عمومی سازمان ملل عملی شود.

مرزهای سال ۱۹۶۷ مورد تایید سازمان ملل متحد است و این سازمان سرزمین‌های اشغالی را به عنوان بخشی از اسرائیل به رسمیت نشناخته است.

باراک اوباما از فلسطینی‌ها اکیدا خواسته است که از مراجعه به سازمان ملل خودداری کنند، و تاکید کرده است که استقلال کشوری که حق فلسطینی‌هاست، نمی‌تواند بدون مذاکره با اسرائیل، بدست آید.
XS
SM
MD
LG