لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۳

اوباما: همه گزینه‌ها برای توقف برنامه اتمی ایران روی میز است


باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده، در آستانه سفر به اسرائیل در مصاحبه‌ای گفت بیش از یک سال طول می‌کشد تا ایران بتواند یک بمب اتم تولید کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، باراک اوباما یک هفته پیش از سفر به اسرائیل درمصاحبه با شبکه دو این کشور گفت: «ما فکر می‌کنیم بیش از یک سال یا چیزی در این حدود طول خواهد کشید که ایران در واقع یک بمب تولید کند اما بدیهی است که ما نمی‌خواهیم به این موقع خیلی نزدیک بشویم.»

باراک اوباما قرار است برای نخستین بار در طول ریاست‌جمهوری خود روز ۳۰ اسفند به اسرائیل سفر کند. دیدار وی از اسرائیل سه روز به طول خواهد انجامید.

باراک اوباما روز پنجشنبه ۲۵ اسفند بار دیگر تکرار کرد که اگر دیپلماسی در مورد ایران شکست بخورد «همه گزینه‌ها روی میز خواهد بود» که اشاره به گزینه نظامی است.

باراک اوباما در بخش دیگری از این مصاحبه گفت: «پیام من به (بنیامین نتانیاهو) مانند گذشته خواهد بود: اگر ما بتوانیم (مناقشه هسته‌ای) را از راه دیپلماتیک حل کنیم، راه‌حل بادوام‌تری خواهد بود. اما اگر نشد، من همه گزینه‌ها را مد نظر خواهم داشت.»

هنگامی که از باراک اوباما پرسیده شد، آیا حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران گزینه واقع‌گرایانه‌ای است، وی درپاسخ گفت: «وقتی من می‌گویم همه گزینه‌ها روی میز است یعنی همه گزینه‌ها روی میز است و واضح است که ایالات متحده توانایی‌های چشمگیری دارد.»

رئیس جمهوری آمریکا افزود: «اما هدف ما در اینجا این است که اطمینان حاصل کنیم که ایران به یک بمب هسته‌ای دست نمی‌یابد که می‌تواند اسرائیل را تهدید کند یا به یک مسابقه تسلیحاتی در منطقه دامن زد؛ چیزی که فوق‌العاده خطرناک است، آنهم در زمانی که می‌بینیم خیلی اتفاقات در حال رخ دادن است.»

گروه ۱+۵ که نماینده آمریکا نیز در آن حضور دارد، آخرین از دور از مذاکرات اتمی با ایران را مثبت ارزیابی کرده و جان کری وزیر خارجه آمریکا هم از آن استقبال کرده است.

آیت‌الله خامنه‌ای نیز درباره مذاکرات قزاقستان گفته است: «در این دیدار غربی‌ها كار مهمی انجام ندادند كه از آن تعبیر به دادن امتیاز شود بلكه آنها فقط به بخشی از حقوق ملت ایران، اعتراف كوچكی كردند.»

رهبر جمهوری اسلامی گفته است «برای سنجش صداقت غربی‌ها در نشست اخیر با ایران، باید منتظر اجلاس بعدی بود.»

در تازه‌ترین ارزیابی علنی ایالات متحده، جیمز کلپر، مدیر اطلاعات ملی آمریکا، در گزارشی
که روز ۲۲ اسفند به کنگره ارائه داد، اظهار داشت ایران نمی‌تواند بدون آنکه جامعه جهانی متوجه شود اورانیوم بیشتر غنی‌شده خود را به بمب اتم تبدیل کند.

این مقام اطلاعاتی آمریکا همچنین گفت که دستگاه رهبری ایران به دنبال رویارویی مستقیم با آمریکا نیست چراکه به گفته او هزینه و فایده را در معادلات جهانی در نظر می‌گیرد.

جیمز کلپر همچنین گزارش داد که دستگاه رهبری ایران هنوز تصمیمی برای ساخت بمب اتم نگرفته است؛ گرچه به گفته او ایران برای امنیت و پرستیژ به دنبال ظرفیت ساخت آن است.
XS
SM
MD
LG