لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۵

انتخابات در روسیه برای تعیین رییس جمهوری جدید


مدودوف در کنار پوتین(عکس:AFP)
مدودوف در کنار پوتین(عکس:AFP)

انتخابات رياست جمهوری روسيه در حالی روز يکشنبه آغاز شد که به نظر می رسد پيروزی دیمیتری مدودوف، همکار ولادیمیر پوتین در کاخ کرملین، از پیش مشخص است.


کارشناسان معتقدند که نتيجه اين انتخابات از پيش مشخص است تا ديميتری مدودوف، وکيل ۴۲ ساله اهل سن پترزبورگ که مامور سابق کا گ ب بوده و اکنون يکی از مقامات کرملين است، به عنوان رييس جمهوری برگزيده شود تا ولادیمیر پوتين کماکان از پشت صحنه فرمانروايی اش را ادامه دهد.


آقای پوتين طبق قانون نمی تواند برای بار سوم انتخاب شود، اما اعلام کرده که در صحنه سياست نقش مهمی خواهد داشت و به عنوان نخست وزير دیمیتری مدودوف، که سابقه همکاری شان به ۲۰ سال می رسد، به فعاليت ادامه خواهد داد.


انتخابات در اين بزرگ ترين کشور دنيا، از صبح روز يکشنبه در شرق روسیه، ۱۲ هزار کيلومتری غرب مسکو، آغاز شده و در منطقه بالتيک در غرب این کشور به پايان خواهد رسيد.


این انتخابات با تدابير شديد امنيتی با حضور ۴۵۰ هزار پليس و نيروی نظامی در سراسر روسيه در حال برگزاری است.


روسيه ۱۴۲ ميليون نفر جمعيت دارد که از اين ميان، ۱۰۹ ميليون نفر واجد شرايط برای اخذ رای هستند


.

آرای بالا برای رییس جمهوری آینده


تحليلگران معتقدند که کرملين نه تنها خواستار پيروزی آقای مدودوف است، بلکه خواستار درصد آرای بالای ۷۰ درصد برای اوست .



گاری گاسپاروف، قهرمان سابق شطرنج که ازمخالفان کرملين است، اين انتخابات را يک «نمايش خنده آور» خوانده است.


مشخص نيست که تقسيم قدرت پس از انتخاب دیمیتری مدودوف به چه شکل خواهد بود، چرا که وی تنها اعلام کرده که ولادیمیر پوتین نخست وزیر خواهد بود.


مدودوف، تبليغات انتخاباتی بسيار کمی داشته و تنها در يک مصاحبه با يک هفته نامه شرکت کرده که در آن درباره دوران کاری خود و زندگی شخصی اش حرف زده است.


وی روز يکشنبه به همراه همسرش درنزديکی مسکو رای خود را داد و گفت:«خيلی حالم خوب است. بهار دارد می آيد. حتی اگر باران می آيد، زيباست. فصل تغيير کرده.»


مخالفان کرملين می گويند که اين يک انتخابات آزاد نيست، چرا که بزرگ ترين شبکه تلويزيونی در خدمت تبليغات آقای مدودوف بوده است.


رقيبان انتخاباتی نامزد اصلی انتخابات ریاست جمهوری روسیه، به طرز کار رسانه ها اعتراض شديدی داشته اند که اعتراضات آنها در گزارش های ديده بانان بين المللی دموکراسی انعکاس پيدا کرده است.


در اين انتخابات از حضور نامزدهای مستقل ضد کرملين، نظير ميخائيل کاسيانوف ، نخست وزير سابق و ولاديمير بوکوفسکی، مخالف هيئت حاکمه، جلوگيری شده است.


گاری گاسپاروف، قهرمان سابق شطرنج که ازمخالفان کرملين است، اين انتخابات را يک «نمايش خنده آور» خوانده است.


اما روسيه به دليل افزايش قيمت نفت و گاز، يک جهش اقتصادی طولانی را تجربه می کند و بسياری از مردم به دليل توسعه اقتصادی از ولادیمیر پوتين و دیمیتری مدودوف راضی هستند.


آخرين نظر سنجی ها نشان داده که مدودوف، ۷۰ تا ۸۰ درصد آرا را به خود اختصاص خواهد داد، در حالی که بزرگ ترين رقيب او، گنادی زيوگانوف ۶۳ ساله، رهبر حزب کمونيست، ده تا ۱۶ درصد آرا را داراست.


ساير نامزدهای رياست جمهوری روسيه، ولاديمير ژيرینوفسکی، ملی گرای مردمی و نامزد تقريبا ناشناسی به نام آندری باگدانوف هستند.


بسياری از ناظران غربی انتخابات را تحريم کرده اند، چرا که در مورد تعداد ناظران و مدت زمان اقامت آنها با مقامات انتخاباتی روسيه توافقی حاصل نشد.


XS
SM
MD
LG