لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۶

سازمان ملل: شمار پناهجویان سوری در منطقه از مرز ۵ میلیون گذشت


 پناهجویان سوری در اردن ماه مه سال ۲۰۱۶
پناهجویان سوری در اردن ماه مه سال ۲۰۱۶

دفتر امور پناهجویان سازمان ملل متحد روز پنجشنبه دهم فروردین اعلام کرد شمار پناهجویان سوری که از جنگ داخلی این کشور به کشورهای همسایه و مصر گریخته‌اند از مرز ۵ میلیون نفر عبور کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، از سال ۲۰۱۱ که سرکوب اعتراض‌‌ها به یک جنگ داخلی تمام‌عیار بین گروه‌های شورشی، اسلام‌گرای تندرو، نیروهای دولتی و حامیان خارجی هر یک از طرفین بدل شد میلیون‌ها نفر از مردم این کشور به ترکیه، لبنان، اردن و عراق گریخته‌اند.

پس از تثبيت شمار پناهجویان در سال ۲۰۱۶ در سال جاری و در پی پیروزی نیروهای دولتی با حمایت روسیه و گروه‌های مسلح مورد حمایت ایران در شهر حلب تعداد پناهجویانی که از سوریه خارج شده‌اند، افزایش یافته است.

بابر بلوچ، سخنگوی دفتر امور پناهجویان سازمان ملل متحد، با اشاره به این نکته که جنگ داخلی سوریه اکنون از جنگ جهانی دوم هم طولانی‌تر شده، گفت: «مسئله آمار و رقم نیست، در مورد مردم صحبت می‌کنیم. هدف ما جلب همبستگی، انسانیت و درک این وضعیت است.»

عبور شمار پناهجویان و آوارگان سوری از مرز ۵ میلیون نفر درست همزمان با گذشت یک سال از تاریخی است که دفتر امور پناهجویان سازمان ملل متحد از کشورهای جهان خواست حداقل ۱۰ درصد از آسیب‌پذیرترین پناهجویان را بپذیرند. در طول یک سالی که از آن تاریخ گذشته فقط ۲۵۰ هزار پیشنهاد برای پذیرش پناهجویان دریافت کرده است.

بابر بلوچ افزود: «ما خواستار روش‌های قانونی سفر و پذیرش پناهجویان سوری هستیم تا آنها در مسیرهای خطرناک دریایی مثل آب‌های دریای مدیترانه کشته نشوند.»

در سال ۲۰۱۷ در سطح جهان حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر پناهجو از تمام ملیت‌ها باید در کشورهای دیگر پذیرفته شوند و حدود ۴۰ درصد این افراد اتباع سوریه هستند. پس از صدور فرمان دونالد ترامپ که ورود پناهجویان سوری به آمریکا را ممنوع کرد نگرانی در مورد سرنوشت آنها افزایش یافت. اما در متن بازبینی شده این فرمان بخش مربوط به پناهجویان سوری لغو شد.

بابر بلوچ گفت: «آمریکا هنوز هم بزرگترین پذیرنده پناهجویان است. ما امیدواریم که دوباره توجه به پذیرش آسیب‌پذیرترین بخش از پناهجویان جلب شود و تمامی کشورهای جهان در این زمینه احساس مسئولیت و همبستگی نشان دهند.»

رقمی بیشتر از ۵ میلیون نفر نيز در خود سوریه آواره شده‌اند. به‌عنوان نمونه در ماه جاری میلادی ده‌ها هزار نفر که بیشتر آنها را زنان و کودکان تشکیل می‌دادند برای گریختن از حملات گروه‌های شورشی در شهر حماه واقع در شمال غرب سوریه آواره شدند.

شمار کثیری از آوارگان سوری به اروپا رفته‌اند. در فاصله آوریل ۲۰۱۱ تا اکتبر ۲۰۱۶ اتباع سوری در کشورهای اروپایی حدود ۸۸۵ هزار مورد تقاضای پناهندگی داده‌اند. حدود دو سوم از این تقاضاهای پناهندگی در دو کشور آلمان و سوئد بوده است.

صدها هزار نفر دیگر در کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس زندگی می‌کنند که معاهده پناهندگی مصوب سال ۱۹۵۱ شامل آنها نمی‌شود و در نتیجه به عنوان پناهنده به رسمیت شناخته نمی‌شوند.

سازمان ملل برای پناهجویان سوری و کمک به کشورهای میزبان رقم ۴.۶ میلیارد دلار درخواست کرده بود اما تاکنون فقط ۶ درصد از این مبلغ را یعنی حدود ۳۰۰ میلیون دلاررا دریافت کرده است.

XS
SM
MD
LG