لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۴

نخست‌وزیر ترکیه: عملیات سپر فرات به پایان رسیده‌است


دفتر نخست‌وزیر ترکیه در شهرویر ماه سال گذشته خبر از آغاز رسمی عملیات نیروهای نظامی آن کشور در خاک سوریه داد (در تصویر تانک‌های ارتش ترکیه در راه جرابلس)
دفتر نخست‌وزیر ترکیه در شهرویر ماه سال گذشته خبر از آغاز رسمی عملیات نیروهای نظامی آن کشور در خاک سوریه داد (در تصویر تانک‌های ارتش ترکیه در راه جرابلس)

بن‌علی ییلدریم می‌گوید عملیات ارتش ترکیه در خاک سوریه، موسوم به «سپر فرات»، به پایان رسیده‌است؛ او، اما، احتمال آن‌که کشورش دست به انجام کارزارهای نظامی دیگری در سوریه بزند را رد نکرده‌است.

آقای ییلدریم، نـهم فروردین ماه، در مصاحبه‌ای با شبکه «ان‌تی‌وی» گفته است «عملیات سپر فرات با موفقیت به پایان رسیده‌است».

نخست‌وزیر ترکیه سپس افزوده «هر عملیات احتمالی دیگری [از سوی ترکیه در سوریه] در آینده نام دیگری خواهد داشت».

دفتر نخست‌وزیر ترکیه در شهرویر ماه سال گذشته خبر از آغاز رسمی عملیات نیروهای نظامی آن کشور در خاک سوریه داد. آنکارا اعلام کرده بود که ارتش آن کشور همراه ائتلاف بین‌المللی، عملیاتی را برای بیرون راندن نفرات «حکومت اسلامی» از شهر «جرابلس» در مرز سوریه با ترکیه، آغاز کرده‌است.

پس از «پاکسازی» جرابلس، ارتش ترکیه با حمایت از شماری از شورشیان، به عملیات نظامی ادامه داد. هدف از این عملیات که با نام «سپر فرات» معرفی شد، از یک سو مقابله با نیروهای گروه موسوم به حکومت اسلامی و از سوی دیگر شبه‌نظامیان کـُردی بود که خود از حمایت ایالات متحده آمریکا برخوردار هستند.

بنا بر گزارش‌ها در حال حاضر مناطقی به وسعت صد کیلومتر از مرز ترکیه در خاک سوریه، از نفرات داعش پاک‌سازی شده‌است. پس از پاکسازی این مناطق ارتش ترکیه و شورشیان مورد حمایت آن به پیشروی به سوی الباب ادامه دادند. الباب از مناطق مهم تحت تصرف داعش به‌شمار می‌رفت. نخست‌وزیر ترکیه می‌گوید در حال حاضر در این شهر همه چیز «تحت کنترل است».

نیروهای نظامی ترکیه در مناطقی که به کنترل آن‌ها و شورشیان مورد حمایتشان درآمده، همچنان حضور دارند و امنیت در نقاط مرزی را تحت کنترل خواهند داشت.

ترکیه به‌تاکید از شبه‌نظامیان کـُرد سوریه، که در «یگان‌های مدافع خلق» گردآمده‌اند، با‌عنوان گروه «تروریستی» نام برد. آنکارا، نارضایتی خود را از حمایت واشیتنگتن از این شبه‌نظامیان در تشکلی مسلحانه با نام «نیروهای دمکراتیک سوریه» پنهان نکرده‌است.

ایالات متحده آمریکا با انتقاد از درگیری‌ها میان نیروهای نظامی ترکیه و شبه نظامیان متحد آن با کـردها و شماری دیگر از گروه‌های مسلح در شمال سوریه، این درگیری‌ها را «غیرقابل قبول» توصیف کرده بود.

ترکیه خواستار آزادسازی رقه، مرکز حضور داعش در سوریه، بدون استفاده از شبه‌نظامیان کـرد شده بود.

با این همه «نیروهای دمکراتیک سوریه» طی هفته‌های گذشته و از زمان آغاز به کار دولت دونالد ترامپ، با حمایت ارتش آمریکا، به پیشروی به‌سوی رقه ادامه داده‌اند.

XS
SM
MD
LG