لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۵

آمریکا «ممکن است تا هزار نیروی نظامی به سوریه بفرستد»


عکسی از نیروهای آمریکایی در سوریه؛ شمال رقه، نوامبر ۲۰۱۶
عکسی از نیروهای آمریکایی در سوریه؛ شمال رقه، نوامبر ۲۰۱۶

چند روز پس از انتشار گزارش‌ها در مورد اعزام شماری از تفنگداران دریایی به سوریه، برای کمک به نبردها علیه «حکومت اسلامی» در رقه، اکنون رسانه‌های ایالات متحده می‌گویند شمار نیروهای اعزامی آمریکا ممکن است به‌مراتب بیشتر از رقم اولیه باشد و به «هزار نفر» برسد.

روزنامه واشینگتن‌پست، ۲۵ اسفند ماه به نقل از مقام‌های وزارت دفاع آمریکا می‌گوید آن‌ها ممکن است در هفته‌های پیش‌رو، شماری تا هزار سرباز را در آماده‌باش نظامی قرار دهند. وب‌سایت «میلیتاری» نیز می‌گوید جیمز متیس، وزیر دفاع و کاخ سفید، در حال سنجیدن گزینه افزایش نیروها به هزار نفر هستند.

در ۱۸ اسفند ماه واشینگتن‌پست و خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته بودند آمریکا شماری بالغ بر چند صد نفر از تفنگداران دریایی خود را مجهز به جنگ‌افزارهای سنگین، به روند نبرد با نفرات «حکومت اسلامی» در مرکز اصلی حضور این گروه در سوریه، یعنی شهر رقه، فرستاده‌است.

تا پیش از این مستشاران ارتش آمریکا، برای کمک و ارائه مشاوره و آموزش‌های نظامی به شماری از شبه‌نظامیان سوری که واشینگتن از آن‌ها حمایت می‌کند، در سوریه حضور داشتند. با این همه، پنتاگون، وزارت دفاع ایالات متحده، از افزایش نیروهای نظامی و اعزام آن‌ها به نبردهای مستقیم در سوریه دوری می‌کرد.

واشینگتن‌پست می‌گوید تصمیم تازه در صورتی که در نهایت با موافقت جیمز متیس و دونالد ترامپ همراه شود، شمار نیروهای نظامی آمریکا که قرار است به نبرد رقه کمک کنند را دو برابر افزایش خواهد داد.

به گفته این روزنامه، نیروهای تازه نیز به نبرد مستقیم با نفرات «حکومت اسلامی» فرستاده نمی‌شوند، اما وارد جبهه‌ای می‌شوند که خطرناک و به‌طور فزاینده‌ای پیچیده است.

در هفته‌های گذشته شماری از «رنجرهای» ارتش آمریکا، که قوای زبده و کارآزموده نیروی زمینی ایالات متحده هستند، به شهر منبج در غرب رقه اعزام شدند. منبج در حال حاضر در کنترل شبه‌نظامیان عمدتا کرد مورد حمایت آمریکا است. اطراف آن نیز محل حضور نیروهای ارتش ترکیه، شبه‌نظامیان مورد حمایت آنکارا، نیروها روسی، مخالفان بشار اسد و نیروهای ارتش سوریه و حامیان آن‌هاست.

جوزف وتل، فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا، پیشتر گفته بود ممکن است به شمار بیشتری از نیروهای نظامی آن کشور در سوریه نیاز باشد. در دهم اسفند ماه سخنگوی وزارت دفاع آمریکا، اعلام کرد آقای متیس، وزیر دفاع، طرح اولیه برای «شکست سریع» گروه حکومت اسلامی، داعش، را به کاخ سفید ارائه کرده است.

XS
SM
MD
LG