لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۶

گزارش رسانه‌های آمریکایی از اعزام تفنگداران دریایی به سوریه برای نبرد با داعش


کاروانی از مستشاران آمریکایی در حاشیه غربی شهر منبج در پنجم مارس ۲۰۱۷
کاروانی از مستشاران آمریکایی در حاشیه غربی شهر منبج در پنجم مارس ۲۰۱۷

خبرگزاری آسوشیتدپرس و روزنامه واشینگتن‌پست می‌گویند ایالات متحده شماری از تفنگداران دریایی خود را «مجهز به جنگ‌افزار سنگین» به سوریه می‌فرستد.

واشینگتن‌پست و آسوشیتدپرس گزارش می‌دهند که تفنگداران دریایی، هشتم ماه مارس برای عملیات در سوریه به حال آماده‌باش درآمده‌اند. آسوشیتدپرس در عین حال می‌گوید اعزام این نیروهای نظامی «موقتی» است.

بنا بر گزارش‌ها این تفنگداران دریایی ایالات متحده توپ و هویتزر همراه دارند و با آماده‌سازی این جنگ‌افزارهای سنگین به نیروهای مسلح محلی، در نبرد بازپس‌گیری رقه، یاری می‌رسانند.

تا پیش از این مستشاران ارتش آمریکا، برای کمک، ارائه مشاوره و آموزش‌های نظامی به شماری از شبه‌نظامیان سوری که از حمایت واشینگتن برخوردار هستند، در سوریه حضور داشتند. با این همه، پنتاگون از به‌کارگیری نیروهای نظامی در نبردهای مستقیم در سوریه دوری می‌کرد.

همزمان با گزارش واشینگتن‌پست و آسوشیتدپرس، خبرگزاری رویترز نیز می‌گوید واشینگتن در حال سنجیدن این گزینه است که چند صد تن از سربازان خود را به کویت بفرستد تا «به‌عنوان نیروی ذخیره و اعزام احتمالی» به عراق و سوریه، برای نبرد علیه حکومت اسلامی در آماده‌باش و نزدیک محل درگیری‌ها باشند.

نیروهای ارتش عراق با کمک ائتلافی به رهبری آمریکا در عملیات برای آزادسازی موصل هستند؛ مهم‌ترین شهر عراق که در تصرف داعش است. شبه‌نظامیان مورد حمایت آمریکا نیز ظاهرا آماده بیرون‌راندن این گروه از رقه می‌شوند؛ رقه نیز مرکز اصلی حضور داعش در سوریه است.

آن‌طور که به نظر می‌رسد تحولات اخیر در غرب آسیا، از تحولات تازه در دولت آمریکا نشان دارد و نیز این موضوع که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آن کشور، به جیمز متیس، وزیر دفاع و وزات‌خانه‌ای که هدایت می‌کند، در استفاده از نیروهای آمریکایی در نبرد علیه «حکومت اسلامی»، دست بازتری داده‌است.

شماری از فرماندهای نظامی آمریکا، از راهبرد دولت پیشین آن کشور در خاورمیانه و نبرد با گروه‌هایی مانند «حکومت اسلامی» انتقاد می‌کردند. آقای متیس، ژنرال بازنشسته و فرمانده کماندوهای نیروی دریایی از جمله منتقدان سیاست‌های باراک اوباما در عراق و افغانستان و نیز نحوه نبردها با داعش بود.

آقای اوباما همواره تاکید می‌کرد که نیروی نظامی آمریکا را برای نبردها به خط مقدم نمی‌فرستد زیرا معتقد بود فرستادن گردان‌های آمریکایی به خط مقدم «مشکلی را حل نمی‌کند» و باید به نیروهای محلی آموزش و تجهیزات داد.

جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا، روز دوم اسفند برای آنچه «ارزیابی دست اول» از نبردها علیه «حکومت اسلامی» نامیده، به عراق رفته بود.

XS
SM
MD
LG