لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۶

ارتش سوریه به کرانه رود فرات نزدیک شد


این تصویر از بهمن ماه تانک‌های ارتش سوریه در شرق شهر حلب را نشان می‌دهد
این تصویر از بهمن ماه تانک‌های ارتش سوریه در شرق شهر حلب را نشان می‌دهد

ارتش سوریه و شبه‌نطامیان حامی بشار اسد با کمک نیروهای هوایی روسیه توانسته‌اند به پیش‌روی‌های خود علیه گروه موسوم به «حکومت اسلامی» ادامه داده و یک ایستگاه مهم پمپاژ آب را به تصرف خود درآورند. نیروهای اسد و حامیانش اکنون به کرانه رود فرات رسیده‌اند.

خبرگزاری رویترز پیشروی اخیر نیروهای نظامی بشار اسد و حامیانش را «گسترده» توصیف کرده‌است.

سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه نیز می‌گوید، نیروهای اسد و شبه‌نظامیان حامی او، در حالی‌که جنگنده‌های سوریه و روسیه دست به حملات هوایی در حاشیه‌های شرقی حلب زده‌اند، پیشروی‌های سریعی علیه داعش در این مناطق انجام داده‌اند.

بنا بر گزارش‌ها، نیروهای اسد موفق شده‌اند کنترل یک ایستگاه مهم پمپاژ آب در شهرک «خفسه» را در دست بگیرند. آب حلب نزدیک به دو ماه است قطع شده و کنترل ایستگاه خفسه برای نیروهای دولتی، که در حال حاضر کنترل حلب را نیز در دست دارند، از اهمیت راهبردی برخوردار بود.

با این حساب نیروهای بشار اسد به کرانه غربی رود فرات رسیده‌اند. پیش از این شماری از تحلیل‌گران این احتمال را مطرح کرده بودند که یکی از اهداف نیروهای اسد، جلوگیری از افزایش تصرفات شورشیان مورد حمایت ترکیه، و پیشروی آن‌ها به سوی جنوب الباب است.

آنکارا از تابستان گذشته مستقیما دست به مداخله نظامی در سوریه زد و شورشیان مورد حمایت ترکیه، در حالی‌که از حمایت ارتش آن کشور برخوردار بودند، شروع به تصرف مناطقی در شمال سوریه کردند: جرابلس، سپس الباب و یا الراعی. ترکیه در عین حال می‌گوید قصد دارد منبج را نیز از تصرف شبه‌نظامیان عمدتا کـرد درآورد. شبه‌نظامیانی که خود از حمایت ایالات متحده برخوردار هستند و در ماه‌های گذشته پیش‌روی‌های قابل‌ملاحظه‌ای انجام داده‌اند.

با این همه بن‌علی ییلدیریم، نخست‌ وزیر ترکیه، روز دوشنبه در یک مصاحبه تلویزیونی گفته بود «هیچ معنی ندارد ما در منبج، بدون هماهنگی با روسیه و ایالات متحده عملیات نظامی انجام بدهیم».

شبه‌نظامیانی که از حمایت آمریکا برخوردار هستند، دو روز پیش موفق شده بودند جاده اصلی رقه -مرکز اصلی حضور داعش- به دیرالزور را نیز قطع کنند. خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته‌است نفرات داعش هنوز می‌توانند از مناطق بیابانی و فرعی بین این دو شهر رفت‌وآمد کنند ولی در هر صورت این خود پیشروی دیگری برای شبه‌نظامیان عمدتا کرد به شمار می‌رود.

روز سه‌شنبه روسای ستاد مشترک ارتش‌های ترکیه، آمریکا و روسیه در آنتالیای ترکیه دیدار، و در مورد سوریه گفت‌وگو کردند.

XS
SM
MD
LG