لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۴۳

مفتی تونس: برخی دختران تونسی برای «جهاد نکاح» به سوریه رفته‌اند


اسلامگرایان مخالف اسد در سوریه. عکس تزئینی است.
اسلامگرایان مخالف اسد در سوریه. عکس تزئینی است.
مفتی تونس می‌گوید شماری از دختران تونسی، برای آنچه که «جهاد نکاح» نامیده، به سوریه رفته‌اند.

این نخستین بار است که یک مقام مذهبی تونسی بر ارتباط جنسی برخی از دختران تونس با اسلامگرایان مخالف حکومت بشار اسد رئیس جمهوری سوریه مهر تایید می‌زند.

نحوه ارتباط با آنها بدون عقد قانونی و در چارچوب چیزی صورت می‌گیرد که «جهاد نکاح» نامیده می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دولتی تونس، عثمان بطیخ مفتی این کشور گفته است: «۱۶ دختر تونسی اغفال شده و برای مشارکت در آنچه جهاد نکاح نامیده می‌شود، به سوریه رفته‌اند. این یک فساد اخلاقی است.»

او همچنین از جوانان تونسی خواسته است برای «جهاد» به سوریه نروند چرا که شرایط سخت آن‌جا باعث «سوء استفاده از آنها و کشاندشان به جنگ با دیگر مسلمانان می‌شود.»

سخنان مفتی تونس می‌تواند به افزایش تنش میان دولت این کشور که آن را گروه اسلامگرای نهضت رهبری می‌کند با سکولار‌ها بینجامد. سکولارهای تونس مسئولان این کشور را به چشم‌پوشی از «اعزام جوانان به سوریه برای مرگ» متهم می‌کنند.

در هفته‌های اخیر، رسانه‌های تونسی اعلام کردنه بودند که شماری از دختران این کشور برای مشارکت در آنچه «جهاد نکاح» نامیده می‌شود، به سوریه می‌روند.

این گزارش‌ها حاکی از آن است که اعزام دختران تونسی به سوریه با استناد به فتوای یک روحانی به نام شیخ محمد العریفی صورت می‌گیرد که از «دختران مسلمان» می‌خواهد برای «جهاد از راه نکاح» و کمک به مخالفان در سوریه به این کشور بروند.

اما مسئولان تونسی و گروه‌های اسلامگرا، این خبر را تکذیب کرده و گفتند که این اخبار به منظور «سیاه‌نمایی انقلاب سوریه» منتشر می‌شود.

روزنامه الحیات نیز به نقل از منابع نزدیک به شیخ العریفی صدور چنین فتوایی را از جانب او رد کرده و تاکید کردند چنین خبری با هدف تخریب چهره مخالفان دو سوریه منتشر شده است. آنها مدعی شده‌اند که سایت‌های نزدیک به نظام بشار اسد اقدام به انتشار این خبر کرده‌اند.

نور الدین خادمی وزیر امور دینی تونس نیز با ابراز تعجب از چنین فتوایی گفته است که چنین فتوایی پذیرفتنی نیست.

او تاکید کرده است که چنین مسائلی «اصطلاحات جدید و غریبی است و فتوا باید مستند به مراجع علمی خود باشد.»

خادمی افزوده است: «هرکس در داخل یا خارج از کشور فتوا دهد، این فتوا خود او را ملزم می‌کند نه مردم و سازمان‌های دولتی تونس را.»

در هفته‌های اخیر دولت تونس اجرای طرحی برای متوقف کردن پدیده اعزام اسلامگرایان برای سفر به سوریه به منظور جنگ با نیروهای دولتی این کشور را آغاز کرده است.

همچنین دو هفته پیش تحقیقی درباره جذب شماری از جوانان تونسی توسط شماری از گروه‌های این کشور برای مشارکت در جنگ داخلی سوریه توسط نهادهای حکومتی آغاز شده است.

هفته گذشته نیز یک اسلامگرا به اتهام تشویق جوانان برای مشارکت در جنگ سوریه، به زندان محکوم شد.
XS
SM
MD
LG