لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۹

برترین‌های فوتبال آسیا در سال ۲۰۱۳؛ هیچ جایزه‌ای به ایران نرسید


مراسم بهترین‌های فوتبال آسیا در سال ۲۰۱۳ در کوالالامپور برگزار شد و دست فوتبال ایران از جام‌های توزیع شده خالی ماند. در حالی که طی سال‌های قبل، ایران با وجود نتایج ضعیف و موقعیت نامناسب نیز سهمی در جوایز داشت، این بار حتی صعود به جام جهانی، بازی در جام جهانی نوجوانان و افتخارات دیگر نیز باعث نشد حتی یک عنوان، نصیب ایران شود.

این اتفاق در حالی رخ داد که با حضور سپ بلا‌تر و رییس کنفدراسیون فوتبال آسیا در ایران، گفته می‌شد دیپلماسی فوتبال ایران چنان فعال شده که بخش عمده‌ای از جوایز سال ۲۰۱۳ آسیا را درو خواهد کرد.

ایسنا در تحلیل خود نوشته «به نظر می‌رسد شیخ سلمان بن ابراهیم آل خلیفه، رییس بحرینی کنفدراسیون آسیا از فوتبال ایران انتقام گرفته باشد. سخت بتوان جهت‌گیری‌های سیاسی را در تصمیم‌های کنفدراسیون دخیل ندانست و به خود قبولاند که شیخ بحرینی از فوتبال ایران انتقام‌جویی نکرده باشد.»

از دید ایسنا همچون برخی رسانه‌های ورزشی و صاحب نظران فوتبال در ایران، حمایت ایران از بن‌همام رییس سابق AFC و همچنین یوسف سرکال نامزد اماراتی انتخابات این کنفدراسیون، در گزینش‌های سال بی‌تاثیر نبوده است.

راهیابی ایران به عنوان سرگروه به جام‌جهانی ۲۰۱۴، رصعود استقلال به نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان آسیا، قهرمانی فوتبال ساحلی در آسیا و جام‌ بین قاره‌ای و حضور این تیم در دور یک چهارم نهایی جام‌جهانی، راهیابی نوجوانان به دور یک هشتم نهایی جام‌جهانی، نایب قهرمانی زنان در رقابت‌های سالنی و سرانجام قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا، از افتخارات فوتبال ایران در سال ۲۰۱۳ است.

این در حالی است که چین بدون راهیابی به حتی دور دوم مرحله مقدماتی جام‌جهانی ۲۰۱۴، همچنین در حالی که حضورش در جام‌ ملت‌های آسیا قطعی نشده، در سه بخش نامزد دریافت جایزه شد و در هر سه بخش هم جوایز را از آن خود کرد.

واکنش کاپیتان تیم ملی ایران

جواد نکونام پس از ناکامی در کسب عنوان بهترین بازیکن سال آسیا گفت: ‌«جایزه حق من بود و باید به من می‌دادند اما متاسفانه این اتفاق نیفتاد و دستمان از تمام جایزه‌ها کوتاه ماند. جایزه بهترین تیم هم حق تیم ملی ایران بود.»

کاپیتان تیم ملی فوتبال ایران در ادامه گفت: «باید قوی‌تر از این عمل کنیم تا به افتخارات برسیم. باید کارهایی بکنیم که همه کشور‌ها انجام می‌دهند، وگرنه همین طور بدون جایزه می‌آییم و می‌رویم! ببینید چین نه به جام جهانی صعود کرده و نه صعودش به جام ملت‌های آسیا قطعی شده اما همه جایزه‌ها را گرفته. امیدوارم سال‌های بعد، وضعیت طور دیگری باشد. متاسفم که ایران هیچ جایزه‌ای نگرفت. این خوب نیست که نمایندگان ما را به اینجا می‌آورند و هیچ جایزه‌ای نمی‌دهند. کشور ما لیاقتش بیشتر از این بود.»

نکونام تاکید کرد: «در این زمینه فقط فدراسیون نیست که تاثیرگذار خواهد بود بلکه ما باید در AFC کرسی‌هایی داشته باشیم که در این زمینه به ما یاری دهند. من واقعا نمی‌دانستم انتخاب نمی‌شوم. قبل از اینکه به مالزی بیایم فکر می‌کردم به اندازه سایر کاندیدا‌ها شانس دارم و اگر می‌دانستم این شانس وجود ندارد اصلا به مالزی نمی‌آمدم.»

فهرست برترین‌های آسیا از نگاه AFC

تیم‌ها، فدراسیون‌ها و نفرات فوتبال آسیا در سال ۲۰۱۳ به شرح زیر هستند.

مرد سال: ژنگ ژی از گوانگجو - چین. در این بخش جواد نکونام هم کاندید بود. او با تیمش به جام جهانی رسیده و با استقلال نیز در مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان حضور داشت اما انتخاب نشد.

جایزه الماس آسیا: چونگ مونگ جون از کره جنوبی. او برای بسط و گسترش فوتبال در سطح آسیا تلاش کرده و از عوامل اصلی میزبانی جام جهانی ۲۰۰۲ در دو کشور کره و ژاپن بود. دکتر چونگ عضو کمیته اجرایی فیفا است.

جایزه رویای AFC: فدراسیون فوتبال میانمار به عنوان کشوری که توانسته فوتبال را گسترش دهد انتخاب شد. این در حالی است که بسیاری معتقد بودند میانمار قبلاً از قدرت‌های بر‌تر آسیا بوده و افغانستان با قهرمانی در جنوب آسیا، استحقاق تصاحب این عنوان را دارد.

جایزه بازی جوانمردانه: فدراسیون فوتبال چین

تیم ملی فوتسال سال: تایلند انتخاب شد و دست تیم ملی فوتسال ایران از رسیدن به جام ویژه کوتاه ماند.

باشگاه فوتسال سال: چونبوری انتخاب شد. کنفدراسیون در انتخابی پرسش برانگیز، تمام جوایز فوتسال را به تایلند داد و به این ترتیب، در این بخش هم باشگاه گیتی پسند اصفهان جایزه نگرفت.

بازیکن فوتسال سال: سوفوآت (چونبوری تایلند). به این ترتیب حسین طیبی از باشگاه گیتی‌پسند اصفهان انتخاب نشد.

بهترین بازیکن خارجی در لیگ‌های آسیایی: لوئیز گیلرمو داسیلوا (گوانگجو - برزیل)

بهترین لژیونر آسیایی: یوتو ناگاتومو (ژاپن - اینترمیلان)

بهترین کمک‌ داور مرد: ناگی توشی یوکی (ژاپن). حسن کامرانی‌فر از ایران هم نامزد بود.

بهترین داور مرد: بنجامین ویلیامز (استرالیا)

بهترین تیم باشگاهی: گوانگجو (چین)

بهترین آکادمی فوتبال: فدراسیون فوتبال ژاپن به خاطر توجه به مدارس فوتبال.

بهترین تیم زنان: تیم زیر ۱۹ سال کره‌جنوبی

بهترین تیم مردان: تیم زیر ۲۰ سال عراق. در این بخش، تیم ملی ایران هم جزو نامزد‌ها بود.

بهترین مربی مرد: چوی یونگ سو (اف سی سئول - کره‌جنوبی)

بازیکن جوان: علی عدنان خادم (عراق)

فدراسیون مشتاق سال: پاکستان

بهترین فدراسیون در بخش توسعه: اردن

بهترین‌فدراسیون: چین. این عنوان پارسال به ایران رسیده بود.
XS
SM
MD
LG