لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۸

احمد خاتمی: فتنه‌گران پر رو شده‌اند


احمد خاتمی بار دیگر از تریبون نماز جمعه تهران به دولت و اصلاح‌طلبان حمله کرد. امام جمعه موقت تهران، به سیاق خود بار دیگر اصلا‌ح‌طلبان را تهدید کرد و به حسن روحانی رئیس دولت نیز طعنه زد.

احمد خاتمی گفت: «احساس می‌شود این روزها برخی از فتنه‌گران دوباره جان گرفته‌اند و طلبکار شدند. اگر طلبکار نمی‌شدند، من احساس نمی‌کردم که وارد این میدان شوم اما اینها با سوءاستفاده از شرایط موجود و اینکه برخی دوستان سابقشان و شرکای جرمشان پست گرفته‌اند، پررو و طلبکار شده‌اند و احساس می‌کنند دیگر فضا، فضای آنهاست.»

به گزارش ایسنا، احمد خاتمی در بخشی از سخنانش به صحبت‌های صادق لاریجانی اشاره کرد و گفت طی دو ماه اخیر رئیس قوه قضاییه هم این نکته را مطرح کرده است که «فتنه‌گران دوباره جان گرفتند».

برخی از شخصیت‌های اصولگرا و از جمله رئیس قوه قضاییه در ماه‌های اخیر نسبت به بازگشت اصلا‌ح‌طلبان در قدرت هشدار داده‌اند.

صادق لاریجانی، پس از پیروزی حسن روحانی در مرداد ماه امسال گفت اصلا‌ح‌طلبان در این مدت «دوباره سر برآورده‌اند و گویی افعی جانشان گرما خورده است و به جنبش افتاده‌اند».

رئیس قوه قضاییه همچنین در سخنان تهدیدآمیزی در آبان ماه امسال گفت که «جریان فتنه انگار نمی‌خواهد دامنش را جمع کند» و به کسانی که وی «فتنه‌گران» نامید اخطار داد که «قوه قضاییه ساکت نمی‌ماند».

احمد خاتمی همچنین با اشاره به واکنش غلامحسین محسنی اژه‌ای به سخنان محمدرضا خاتمی گفت: «دادستان محترم کل کشور نیز در مصاحبه‌شان رسما گفته‌اند که ما چون به اینها ارفاق کردیم، ادعاهای آنچنانی دارند. استفاده از کلمه فتنه، یک ادبیات است و آنها که ولایت را قبول دارند می‌دانند که مقام معظم رهبری درباره حوادث سال ۸۸، دویست بار از کلمه فتنه استفاده کردند؛ بنابراین کسانی که بگویند فتنه چیست و این مرزها را کنار بگذارند، با خط آقا مقابله کرده‌اند.»

پس از گزارش حسن روحانی از عملکرد ۱۰۰ روز دولت، محمدرضا خاتمی، دبیرکل سابق حزب مشارکت، با مثبت ارزیابی کردن کارنامه دولت، تاکید کرد که همه گروه‌ها چه اصلا‌ح‌طلب و چه اصولگرا باید برای نجات کشور بکوشند.

وی در پاسخ به روزنامه اعتماد، با اشاره به رویدادهای انتخابات ۸۸ گفت: «اصلاح‌طلبان در همان سال ۸۸ از طلب‌شان گذشتند. طلب ما این بود كه زندان و حصر و اینها نباشد. ما طلب‌مان این بود این كارها نشود، طلب‌مان این نبود كه بیایند ما را وزیر و وكیل كنند. می‌گفتیم ظلم را باید كم كرد. اگر هم طلبی وجود داشته باشد، مردم پاداش اصلاح‌طلبان را در ۲۴ خرداد دادند.»

محمدرضا خاتمی افزود: «بنابراین امروز اصلاح‌طلبان از هیچ كس طلب ندارند، هیچ ادعایی ندارند و حتی در شرایط كنونی كه بخشی از حقوق اولیه آنها هم گرفته شده، باز راضی هستند و صبوری می‌دارند و پایداری می‌كنند و پیش می‌روند. به این دلیل كه احساس ما بر این است كه باید خیلی از حقوق خود بگذریم چرا كه منافع ملی ما در خطر است.»

این اظهارات با واکنش تند طیفی از اصولگرایان مواجه شد و سخنان اژه‌ای و اکنون احمد خاتمی در واکنش به آن گفته شده است.

احمد خاتمی در ادامه سخنان خود گفت: «من به فتنه‌گران می‌گویم جمعیت ده‌ها میلیونی ۹ دی ۸۸ نمرده‌اند و در صحنه حاضرند بنابراین اگر باز بخواهید فتنه‌گری کنید باز با همین شکوه به صحنه می‌آیند و سفره فتنه‌گری را جمع می‌کنند.»

امام جمعه موقت تهران در ادامه گفت: «برخی می‌گویند چرا حرف‌های تفرقه‌آمیز می‌گویید، در حالیکه این شمایید که تفرقه ایجاد می‌کنید و به جای اینکه از کرده نادرستتان عذرخواهی کنید، طلبکارانه حرف می‌زنید و مصاحبه می‌کنید و بدانید مردم عزیز ما به فضل خدا تا آخرین نفس و قطره‌های خونشان پای ارزش‌های انقلاب ایستاده‌اند.»

حسن روحانی، در گزارش ۱۰۰ روزه خود بدون نام بردن از شخص یا گروهی گفته بود که عده‌ای همچنان به دنبال روشن نگاه داشتن آتش اختلافات در کشور هستند. روحانی گفت دولت تلاش می‌کند که کینه‌ها را کمتر کند و ابراز امیدواری کرد که فضای امنیتی در کشور کمتر شود.

احمد خاتمی همچنین کنا‌یه‌ای هم به حسن روحانی زد و رئیس جمهوری آمریکا را «بی‌ادب» خواند.

پیشتر حسن روحانی در مصاحبه با فایننشال تایمز گفته بود که در مکالمه تلفنی اوباما «مودب» بود.

احمد خاتمی گفت: «وقتی هیات‌ مذاکره‌کننده به ایران رسید اوباما اعلام کرد که گزینه‌ها حتی گزینه نظامی روی میز است و به دروغ هم این موضوع را گفت که ما جلوی بمب اتم ایران را گرفتیم. این چه ادبیاتی است؟ ما اوباما را از بی‌ادب‌ترین رییس‌جمهورهای دنیا می‌دانیم.»
XS
SM
MD
LG