لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۳۰

مزروعی: اگر حمایت رهبر نباشد همین مجلس احمدی‌نژاد را ساقط می‌کند


خبرگزاری دولتی ايرنا ظهر روز يکشنبه و ۱۲ ساعت پس از سایر خبرگزاری‌ها، گزارش داد که آيت الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، با استعفای حيدر مصلحی، وزير اطلاعات، مخالفت کرده و او را در اين سمت ابقا کرده است.

اين تصميم به رغم قبول استعفای حيدر مصلحی از سوی محمود احمدی‌نژاد، رئيس جمهوری اسلامی ايران، اتخاذ شده است.

تا پيش از اين، علی‌اکبر جوانفکر ، مشاور رسانه‌ای و رئيس خبرگزاری ايرنا، رسانه‌هايی را که خبر مخالفت رهبر جمهوری اسلامی با استعفای وزير اطلاعات را منتشر کرده بودند، دروغ‌پرداز و اقتدارگرا ناميده و آنان را متهم کرده بود که در حال اجرای طراحی سناريويی عليه دولت هستند.

علی مزروعی، نماينده مجلس ششم، در گفت و گو با رادیو فردا در این باره می‌گويد:

علی مزروعی: ظاهرا مسئله آقای مشایی و افرادی که منتسب به او هستند سخت برای دولت مشکل‌ساز شده است.

در انتهای کار کابینه نهم و درست زمانی که بحث انتخابات داغ می‌شد نیز بر سر مسئله مشایی دو وزیر یعنی آقای محسنی اژه‌ای از وزارت اطلاعات و آقای صفار هرندی از وزارت ارشاد برکنار شدند. ولی بعد به این دلیل که دولت از اکثریت می‌افتاد ناچار شدند صفار هرندی را برگردانند ولی وزیر اطلاعات برکنار شد.

اکنون هم بر سر همان قضیه، وزیر اطلاعات استعفا می‌دهد و احمدی‌نژاد هم بلافاصله می‌پذیرد که این نشانه ارادت کامل آقای احمدی‌نژاد به مشایی است. این بحث طوری بالا گرفته که رهبری ناچار به مداخله و جلوگیری از استعفای آقای مصلحی شده است.

به نظر شما این روند تا کجا پیش می رود، یعنی این آتش بس فعلی برقرار خواهد ماند یا شاهد تنش جدیدی خواهیم بود؟

با موضع گیری‌های این روزها به خصوص در رابطه با دولت و احمدی نژاد و مشایی کار به جاهای بارکی کشیده است و شاهد گفته های عجیب و غریبی هستیم. به عنوان مثال آقای مصباح یزدی که در ابتدای کار دولت از طرفداران سرسخت آن بود، هفته گذشته سخنرانی کرده و صحبت از تشکیل فراماسونری جدید و نفوذی هایی در دولت به میان کشیده است.
یا مستند «ظهور نزدیک است» که آن را به آقای مشایی انتساب می‌دهند و واکنش‌های بسیار شدیدی را بین اصولگرایان حاکم و روحانیون برانگیخته است.

من فکرمی‌کنم ناکارآمدی دولت باعث دامن زدن به این گونه مباحث شده است و چون اصولگرایان نمی‌توانند به طور مستقیم به آقای احمدی نژاد حمله کنند و او را زیر سوال ببرند، به خاطر دفاعی که طی شش سال از او کرده اند و هزینه‌ای که بابت کودتای انتخاباتی پرداختند، فعلا همه هجمه‌ها متوجه آقای مشایی شده است. شاید آنها فکر می‌کنند با تمرکز روی آقای مشایی بتوانند تغییری را ایجاد کنند.

به نظر من برخوردهای انجام شده و ورود رهبری به این مسئله فاز تازه‌ای را به نمایش می‌گذارد، به گونه‌ای که اگر رهبری پشتیبانی خود را از دولت بردارد من شکی ندارم که همین مجلس اصولگرای با نظارت استصوابی هشتم، روز بعد احمدی‌نژاد را با طرح عدم کفایت سیاسی ساقط خواهد کرد.

با توجه به سابقه مناسبات آیت الله خامنه‌ای و دولت چه پیش زمینه‌ای می‌تواند بر رفتار و سمت‌گیری او اثر بگذارد؟

با توجه به مجموعه شرایط انتخابات دهم و مسایلی که پس از آن پیش آمد، سیاست رهبری این است که تا جایی که می‌تواند این دولت را تحمل کند. ولی روشن است اگر ناکارآمدی دولت به خصوص در زمینه اقتصادی بیش از این ادامه یابد و بر نارضایتی‌های درونی جامعه دامن زند و حتی به واکنش‌های اجتماعی شدید منجر شود، آن موقع ممکن است رهبری هم تجدید نظر کند و اجازه دهد طرح عدم کفایت سیاسی احمدی‌نژاد در مجلس مطرح شود و بیش از این به کار پر هزینه‌اش ادامه ندهد.
  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG