لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۷

آلودگی هوای تهران و خودروهای غیراستاندارد


بار دیگر سطح آلودگی هوای تهران در شرایط هشداردهنده‌ای قرار گرفت. محمد رستگاری، معاون پایش و نظارت محیط زیست استان تهران، روز دوشنبه هشتم دی به خبرگزاری ایسنا گفت با توجه به اطلاعات دریافت شده از ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای شهر تهران، غلظت آلاینده ذرات معلق با قطر کمتر از ۲.۵ میکرون فراتر از حد مجاز و وضعیت کیفی هوا در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار گرفته است.

خبرگزاری ایسنا با استناد به اطلاعیه شرکت کنترل کیفیت هوای شهرداری تهران، شاخص آلودگی هوای تهران را صبح روز دوشنبه عدد ۱۴۹ و آلاینده شاخص ذرات معلق را کوچکتر از ۲.۵ میکرون اعلام کرد.

محمد هادی حیدرزاده، مدیر کل محیط زیست تهران، هم روز دوشنبه در پایان جلسه کمیته اضطرار هوای تهران گفت وضعیت هوا در شرایط هشدار است و هوا در دو روز آینده آلوده می‌ماند و شاخص آلاینده‌های هوای تهران تا چهارشنبه به ۱۶۰ می‌رسد. به گفته آقای حیدرزاده اگر شاخص آلاینده‌ها به ۲۰۰ برسد مدارس تعطیل می‌شوند.

از ناصر کرمی،‌ اقلیم‌شناس و استاد دانشگاه در شهر برگن در نروژ پرسیدیم چرا به رغم تغییری که گفته می‌شود در کیفیت سوخت خودروها پیش‌ آمده است تهران همچنان با آلودگی شدید روبه‌رو است؟

please wait

No media source currently available

0:00 0:04:12 0:00
لینک مستقیم

ناصر کرمی: «باید ببینیم عوامل اصلی آلایندگی هوای تهران چیست؟ خودروهایی بوده که استاندارد لازم را نداشتند، یا راندمان بسیار پایین دارند حتی آنهایی که تحت عنوان خودرو نو به مردم فروخته می‌شود؛ بیش از ۸۰ درصد خودروهایی که الان در تهران رفت و آمد می‌کنند خودروهایی به شدت آلاینده و غیر استاندارد هستند. تولید داخل ایران هستند و استاندارد بسیار قدیمی دارند. تا زمانی که این خودروها در شهر تردد می‌کنند، قطعا‌ً هوای تهران آلوده خواهد بود. یعنی تغییر سوخت می‌تواند یک درصدی موثر باشد. یک مقدار بهبود ترافیک و بهبود شریان‌های ارتباطی... اینها همه می‌توانند در یک حد محدودی موثر باشند. اما از آنجایی که بخش عمده یعنی بیش از ۷۰ درصد آلودگی هوای تهران ناشی از تردد خودروهای غیراستاندارد است و برای کاهش تعداد اینها هیچ کاری انجام نشده و برعکس سال به سال تعداد اینها اضافه می‌شود، یعنی شریان‌های محدودی که از قبل وجود داشته و حالا خودروهای آلاینده دیگری وارد آن شریان‌ها می‌شود، هم انتشار آلودگی را بیشتر می‌کند و هم گره‌خوردگی‌های ترافیکی را که به نوبه خود آلودگی را تشدید می‌کند. به هر حال این وضعیت کماکان ادامه دارد و تغییر این وضعیت هم موضوعی نیست که در یک سال و دو سال بشود انجام داد. به هرحال فرض این است که اگر به صورت جدی هم بخواهد کاری انجام شود و بحث انحصار خودرو در ایران بخواهد برطرف شود، تا خودروهای جدید بیاید به تدریج جایگزین خودروهای قدیمی شود، سال‌ها طول می‌کشد. در هر حال در کوتاه‌مدت من اصلا‌ً‌ خوشبین نیستم که بشود برای آلودگی هوای تهران یک کار خیلی موثر انجام داد.»

اما این تنها تهران نیست که با آلودگی هوا دست و پنجه نرم می‌کند. دیگر کلان‌شهرها از جمله شهر اراک هم با مشکل شدید آلودگی هوا روبه‌رو هستند. ناصر کرمی منشاء‌ آلودگی شهرها، چه تهران و چه دیگر شهرهای کشور را سوخت ناقص خودروها می‌داند:

«مشکل آلودگی هوا در بقیه کلان‌‌شهرها حتی شهرهایی که کسی اصلا‌ً‌ تصورش را نمی‌کرد مثل رشت و اصفهان؛ اینکه در این شهرها هم به شدت با این موضوع روبه‌رو هستند به خاطر این است که مشکل مشترک این شهرها الزام و اجبار شهروندان به استفاده از خودروهای ناایمن، غیر استاندارد و به شدت آلاینده است. تا این اجبار وجود دارد این وضعیت آلودگی هوا هم ادامه خواهد داشت.»

به گفته آقای کرمی متوسط سطح آلودگی هوا در تهران معمولا‌ً‌ دو برابر و نیم حد مجاز است. خبرگزاری تسنیم روز دوشنبه به نقل از مسعود ثقفی، سخنگوی آموزش و پرورش شهر تهران نوشت که زنگ ورزش مدارس تمامی مقاطع تحصیلی شهر تهران در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه تعطیل می‌شود. همین خبرگزاری به نقل از محمد هادی حیدرزاده، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران نوشت احتمالا‌ً تا پایان هفته پایداری هوا ادامه خواهد داشت و اوج مشکل آلودگی هوا در روز چهارشنبه خواهد بود.

XS
SM
MD
LG