لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۲۰

قائم‌مقام وزیر راه: با خروج آمریکا از برجام فروش هواپیما به ایران منتفی است


وزارت خزانه‌داری آمریکا پس از برجام مجوز فروش دهها هواپیمای ایرباس و بویینگ به ایران را صادر کرده است.
وزارت خزانه‌داری آمریکا پس از برجام مجوز فروش دهها هواپیمای ایرباس و بویینگ به ایران را صادر کرده است.

قائم‌مقام وزیر راه‌ و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران می‌گوید اگر آمریکا از برجام خارج شود، تحویل هواپیماهای بویینگ و ایرباس به ایران منتفی خواهد شد.

اصغر فخریه کاشان روز چهارشنبه ۲۷ دی‌ماه در مصاحبه با خبرگزاری ایلنا گفت ایران منتظر است تا خروج یا ماندن آمریکا در برجام مشخص شود و پس از آن درباره پیش‌پرداخت‌های سفارش‌های خود به ایرباس تصمیم بگیرد.

جان لی، مدیر بخش فروش ایرباس، روز ۲۵ دی‌ماه به خبرگزاری رویترز گفته بود ممکن است تحویل هواپیماهای سفارشی ایران دیرتر از موعد صورت بگیرد.

مدیر فروش ایرباس تاخیر در پیش‌پرداخت‌های ایران به این شرکت را دلیل تاخیر در تحویل سفارش‌ها عنوان کرده بود.

حال، قائم مقام وزیر راه و شهرسازی ایران، اجرای قراردادها با ایرباس را منوط به اعتبار مجوزهای صادر شده (از سوی آمریکا) دانسته و می‌گوید: «با توجه به موضع‌گیری‌های آقای ترامپ مبنی بر خروج از برجام باید اطمینان پیدا کنیم که این مجوز‌ها معتبر باقی می‌مانند. در حال حاضر این مجوز‌ها معتبر هستند اما باید مطمئن شویم که چند ماه دیگر هم با هر تصمیم آمریکا معتبر باقی می‌مانند».

آقای فخریه کاشان در اظهاراتی متفاوت با گفته‌های پیشین خود گفت: «اگر برجام نباشد لذا این موضوع (فروش هواپیما) هم منتفی است».

پیشتر این مقام وزارت راه و شهرسازی گفته بود در صورت خروج آمریکا از برجام، مجوزهای فروش هواپیما به ایران عطف بماسبق نمی‌شود.

به دلیل وجود قطعات آمریکایی در ایرباس این شرکت برای فروش هواپیماهای خود نیاز به مجوز خزانه‌داری آمریکا دارد.

وزارت خزانه‌داری آمریکا پس از برجام مجوز فروش دهها هواپیمای ایرباس و بویینگ به ایران را صادر کرده است.

دونالد ترامپ روز ۲۲ دی ماه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که برای آخرین بار تعلیق تحریم‌های ایران را امضا می‌کند و ضمن اعلام آمادگی برای همکاری در زمینه تنظیم یک قطعنامه فراجناحی، چهار مؤلفه را برای امضای مصوبه کنگره در این زمینه اعلام کرد که عبارتند از: «درخواست بازرسی فوری از تمام تأسیسات مورد نظر بازرسان بین‌المللی در ایران؛ اطمینان از نزدیک نشدن ایران به سلاح هسته‌ای؛ دائمی شدن محدودیت‌های ایران در توافق هسته‌ای، و سرانجام اینکه برنامه موشکی بالستیک و سلاح هسته‌ای تهران جدانشدنی هستند».

مقام‌های ایران بارها اعلام کرده‌اند که حاضر به مذاکره مجدد یا تغییر در برنامه جامع اقدام مشترک، برجام، نیستند.

با استفاده از گزارش خبرگزاری ایلنا، رادیو فردا و خبرگزاری فرانسه/ح.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG