لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۱

لغو بسیاری از پروازها در ایران به دلیل نبود سوخت


فرودگاه امام
فرودگاه امام
خبرگزاری مهر روز دوشنبه، ۱۸ دی ماه از قول رئيس انجمن شرکت‌های هواپيمايی ايران، از توقف سوخت‌رسانی به شرکت‌های هواپیمایی بدهکار و لغو بسیاری از پروازها خبر داد.

به گفته سيدعبدالرضا موسوی از روز دوشنبه ساعت ۹ هجدهم دی ماه به جز شرکت «ايران اير» به هيچکدام از شرکت‌های هواپيمايی سوخت داده نشده است.

وی گفت که روز یکشنبه نامه‌ای از شرکت پالايش و پخش فرآورده‌های نفتی به دست شرکت‌های هواپیمایی رسيد مبنی بر اينکه سوخت‌رسانی به ايرلاين‌های بدهکار، به صورت نقدی انجام می‌شود.

به گفته این مقام مسئول «ضرب‌الاجل» شرکت پالايش و پخش از روز دوشنبه اجرايی شد؛ به این معنا که تا قبل از ساعت ۹ سوخت‌رسانی به هواپيماها انجام گرفت اما از ۹ صبح هواپيماها بايد به صورت نقدی سوخت را خريداری می‌کردند و به همين جهت اغلب پروازها در تهران، مشهد، کيش و ساير فرودگاه‌ها کنسل شد.

سید عبدالرضا موسوی تصريح کرد: «فقط پروازهای شرکت ايران اير انجام گرفت که آن هم به دليل مبادلات مالی بين اين شرکت و دولت سوخت‌رسانی به آن متوقف نشد، در غير اين صورت باقی شرکت‌ها با مشکل مواجه شدند.»

خبرگزاری ايسنا نيز طی گزارشی که روز دوشنبه منتشر کرد از قول آقای موسوی اعلام داشت که «پروازهای شرکت‌های ماهان، آسمان، زاگرس و ديگر شرکت‌هايی که سوخت ندارند لغو شده و مسافران در فرودگاه‌ها سرگردان هستند».

وی گفت که قرار بود دولت به شرکت‌های هواپيمايی ارز مبادله‌ای بدهد ولی اين اتفاق نيفتاد و شرکت‌ها روز دوشنبه ارز را با نرخ سه هزار و ۲۷۰ تومان تهيه کرده‌اند.

معضل بدهی‌های شرکت‌های هواپيمايی، افزايش قيمت بنزين هواپيما، زياندهی و عدم تخصيص ارز دولتی به اين شرکت‌ها در کنار افزايش قيمت قطعات هواپيماها، از جمله مشکلاتی بوده است که به ویژه از اوايل سال جاری ميلادی گريبانگير بخش هواپيمايی کشور شده است.

در جهت ممانعت از زياندهی هر چه بيشتر شرکت‌های هواپيمايی، ۱۶ آبان ماه نرخ بليت پروازهای داخلی در ايران تا ۶۵ درصد افزايش يافت؛ رئيس انجمن شرکت‌های هواپيمايی ايران آن زمان به خبرگزاری مهر گفته بود که شرکت‌های هواپيمايی ناگزیرند قيمت بليت‌ها را افزایش بدهند و اين افزايش به گفته او بايستی دو برابر می‌شد. به گفته وی با توجه به افزايش شديد نرخ ارز، شرکت‌های هواپيمايی در حال حاضر به طور متوسط يک و نيم ميليارد تومان ضرر می‌دهند.

همچنين ۲۸ آبان ماه شرکت‌های هواپيمايی خارجی فعال در ايران، نرخ بليت‌های صادر شده از مبدأ تهران به ساير شهرهای جهان را تا ۱۰۵ درصد افزايش دادند.

آقای موسوی روز دوشنبه در ادامه گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، درباره ميزان بدهی شرکت‌های هواپیمایی به وزارت نفت اظهار داشت: «بنا بر ادعای شرکت پالايش و پخش ايرلاين‌ها حدود ۵۰۰ ميليارد تومان بدهی دارند اما رقم واقعی کمتر از نصف اين عدد است زيرا آنها نرخ سوخت را در برخی از مواقع ۴۰۰ تومان محاسبه کرده‌اند در صورتی که تا پايان آبان ماه امسال نرخ سوخت ايرلاين ها ۲۰۰ تومان بود.»

وی افزود: «از زمان اجرای فاز اول قانون هدفمندی يارانه‌ها تا تاريخ ۲۸ تيرماه ۹۰ سوخت بايد با نرخ ۱۰۰ تومان در اختيار شرکت‌ها قرار می‌گرفت که آن هم ۲۰۰ تومان محاسبه شد. بنابراين با افزايش ميزان بدهی روبرو هستيم.»
XS
SM
MD
LG