لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۳

آیت‌الله علم‌الهدی: جریان‌های حوزه به مراتب شدیدتر از فتنه ۸۸ بود


آیت‌الله احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد و عضو مجلس خبرگان، هدف از سفرهای متعدد آیت‌الله خامنه‌ای به شهر قم را «مدیریت فتنه» دانسته، چراکه به گفته وی «جریان‌های حوزه به مراتب شدیدتر از «فتنه ۸۸» بود.

آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، پس از سفر ۱۰ روزه‌‌ای که در آبان ماه امسال، به شهر قم داشت، چندین بار شهر قم سفر کرد و از جمله با شماری از مراجع و روحانیون مقیم قم دیدار کرد.

اکنون، آیت‌الله علم‌الهدی، امام جمعه مشهد، که تندترین حمله‌ها را به مخالفان دولت داشته و حتی در ۹ دی ماه سال گذشته، آنها را «گوساله» و «بزغاله» خوانده بود، هدف از سفرهای متعدد آیت‌الله خامنه‌ای را «مدیریت فتنه» عنوان کرده است.

امام جمعه مشهد در مدرسه نواب صفوی مشهد،‌ در تحلیل سفرهای آیت‌الله خامنه‌ای به قم گفت: «مدیریت فتنه اصلی‌ترین دستاورد سفر بوده است.»

احمد علم‌الهدی، با اشاره به رویدادهای پس از انتخابات در ایران و تاثیر آن بر روحانیون قم گفت: «جریان‌های حوزه به مراتب شدیدتر از فتنه ۸۸ بود و اگر از درون حوزه صدایی مقابل رهبری بلند می‌شد، بی‌تردید نه قابل سرکوب بود و نه قابل مبارزه و مقابله. دشمن هم آتش را زیاد می‌کرد و این مساله خطرناک بود.»

امام جمعه مشهد تصریح کرد: «سفر رهبر معظم انقلاب به قم در راستای مدیریت جریان فتنه سال ۸۸ بود و تداوم مدیریت، این سفر را اقتضاء می‌کرد.»

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، آیت‌الله علم الهدی در این سخنرانی، جریان‌های موجود در شهر قم را به چند دسته تقسیم کرده و نسبت آنها با مخالفان دولت و رهبر جمهوری اسلامی را ترسیم کرد.

آیت‌الله علم‌الهدی « جریان» نخست در قم را «در راستای عوامل و فرامین ولایت و رهنمودهای مقام معظم رهبری» دانسته که به گفته وی «همان جریان "مدرسین حوزه علمیه" قم است.»

این عضو مجلس خبرگان ویژگی‌های جریان دوم در شهر قم را اینگونه بیان کرد: «جریان دومی که آنجا به وجود آمده، جمع و مجتمعی از مدرسان جوان حوزه هستند که شاید بدنه این اجتماع به مراتب گسترده‌تر از بدنه جامعه مدرسان است. اینها افرادی هستند که در حوزه عضویت ندارند اما نیروهایی انقلابی و کارگزار آموزش حوزه هستند و یا در جریان کارگزاری حوزه، نقش محوری دارند. این گروه اخیرا به تشکلی عظیم دست زده‌اند.»

«جریان سوم» در شهر قم بنا بر تحلیل آیت‌الله علم‌الهدی «جریان روشن‌اندیش یا روشنفکر دینی حوزه»است که به گفته وی بیشتر آنها از شاگردان آیت‌الله جوادی آملی هستند، که «به ولایت علاقه‌مند هستند و از نظر بینش سیاسی، در یک حوزه‌ مثبت قرار دارند.»

احمد علم‌الهدی افزود: «غیر از جریان روشنفکر دینی، یک جریانی شبیه اینها در حوزه به وجود آمده است که جریان اقلیتی است که متاسفانه در پوسته‌ای از نسل جوان حوزه موثر واقع شده‌اند که تحت عنوان روشن‌اندیشی، موضعی خاص دارند و تقریبا بیشتر از اینکه تحت تاثیر تفکرات دینی باشند، تحت تاثیر تفکرات جهانی هستند. به عبارتی در صدد تطبیق اندیشه‌های دینی با اندیشه‌های دنیای امروز هستند و بجای اینکه بخواهند آنها را با اندیشه‌های دینی تطبیق دهند، برعکس در جهت تطبیق اندیشه‌های دینی با اندیشه‌های نو جهانی برآمده‌اند»

به گفته این عضو مجلس خبرگان، در «تشکیلات سنتی حوزه » و «بیوت مراجع» هم یک جریان «غیرسازماندهی شده» وجود دارد که اثرگذاری آن در حوزه و جامعه به «شخصیت» آن مرجع تقلید بستگی دارد.

وی یکی دیگر از جریان‌های موجود در قم را جریانی عنوان کرد که به گفته وی«متحجر» و «واپسگرا» است و با «با تفکر روحانیت دو قرن قبل زندگی می‌کنند.»

امام جمعه مشهد در ادامه گفت «عوامل فتنه» می‌خواستند «از طریق ایجاد یک‌سری جریان‌ها در حوزه، حرکتی از درون حوزه بر ضد نظام و رهبری آغاز شود و تحلیل آنها این بود که اگر این حرکت توسعه یابد، یقیناً صددرصد کوبنده خواهد شد.»

احمد علم‌الهدی تصریح کرد: «اینها دیدند در حوزه، دو جریان، زمینه و استعداد مقابله با نظام و رهبری را دارد. یکی جریان تحجر است که با هر حرکتی در جریان نظام و ولایت مقاومت می‌کند و ... جریان دوم، جریان روشن‌اندیش غربگرای حوزه است که تحت تاثیر اندیشه‌های غربی‌ و به اصطلاح یک جریان نو انتقادی با صبغه دینی هستند و معتقدند که با رهبری و ولایت مخالفند و مبانی نظام، مبانی غیرقابل قبولی است و اگر به اینها امکان مقابله با رهبری را بدهند، می‌توانند به صورت یک جریان درآیند.»

امام جمعه مشهد با انتقاد از جریان «روشنفکری دینی» در حوزه که به گفته وی بیشتر از شاگردان آیت‌الله جوادی آملی‌اند، تصریح کرد که این گروه نیز در رویدادهای پس از انتخابات طی نامه‌ای علیه آیت‌الله خامنه‌ای موضع گرفتند.

علم‌الهدی درباره این جریان گفت: «جریان دیگری هم که احساس کردند می‌شود در حوزه بازسازی کرد، جریان روشنفکر دینی بود که این جریان با وجود اینکه به مقام معظم رهبری اظهار ارادت می‌کنند، ولایت را قبول دارند و مدافع مبانی ولایت فقیه و نظام‌ هستند، اما در قضیه فتنه، ژست آکادمیک گرفتند و کنار ایستاند.

وی درباره این «جریان» افزود: «آنها در قضیه فتنه یک‌کمی عمل‌زده شدند و ژست آکادمیک گرفتند. در آن زمان که جریان‌های فاسد به رهبری و ولایت، تندوتیز حمله کردند، آنان حالت بی‌تفاوتی نشان دادند و وارد عرصه دفاع نشدند، حتی یک‌بار نامه‌ای به رهبری نوشتند که بعضی از اظهارات آن، در جریان حرکت فتنه علیه رهبری بود.»

عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه به بیوت و دفاتر مراجع قم پرداخت که برخی از آنها نیز پس از انتخابات هدف حمله فیزیکی طرفداران حاکمیت قرار گرفت.

احمد علم‌الهدی در این باره گفت: «جریان بعدی که باز مورد طمع دشمن قرار گرفت، تشکیلات سازمان نیافته‌بیوت مرجعیت بود. مراجع، قشری عظیم و دژ محکمی‌ هستند و کسی به مراجع نفوذ ندارد. اما جریانی که در حاشیه آنهاست، چون تشکیلات سازمان نیافته است، می‌شود عناصر و عواملی را انتخاب کرد و حرکتی تحت عنوان "بیوت مراجع" مقابل رهبری ایجاد.»

عضو مجلس خبرگان به جریان دیگری اشاره کرد که به گفته او «تشکل تازه‌ای» است که «جوان، متدین و باسواد هستند ولی خیلی ریشه‌ ندارند و می‌شود آنها را به شکل یک جریان مطالباتی درآورد.»

علم‌الهدی افزود: «سران فتنه فکر کردند چهار جریان در موضع مقابله با رهبری در حوزه درست کنند که یکی از آنها جریان مطالبات از رهبری بود. آنها سه جریان را ساپورت کنند به طوری که یک صدای قوی نیرومندی علیه نظام و رهبری از درون حوزه درست کنند که اگر این صدای قوی در درون حوزه شکل بگیرد، قابل مقابله نیست و کوبنده است.»

علم‌الهدی گفت: «آنان نقشه ریختند تا اندازه‌ای که بعضی جا‌پاها به وسیله دستگاه‌ها رصد می‌شد و از ابتدای سال ۸۹ این قضیه مورد عملیات قرار گرفت و چندین نمونه داشت.»

این عضو مجلس خبرگان در ادامه صریحا گفت که جریان‌هایی در قم علیه حاکمیت موضع داشته‌اند و حتی شماری به آیت‌الله خامنه‌ای توصیه کرده بودند با توجه به فضای قم از سفر به این شهر خودداری کند.

احمد علم‌الهدی در این باره گفت: «آن جریان متحجر حوزه، بالاخره کم‌کم منسجم شده بود و با تشکیل جلساتی اثرگذاری خودشان را معاینه می‌کردند. از طرفی آن جریان غربگرای حوزه نیز که جریان فاسد و مفسدی در حوزه است، این‌ها هم رسما داشتند موضعگیری خود را بروز می‌دادند و لابی‌هایی بین بیوت مراجع کاملا پیگیری و رصد می‌شد که در گذشته این لابی‌ها نبود.»

امام جمعه مشهد تصریح کرد: «اینها مواردی بود که دستگاه‌های درون و برون حوزه، جریان‌های آن را رصد می‌کردند و بالاخره روشن شد که توطئه‌ای در حوزه در دست اجراست. این توطئه به قدری خطرناک بود که وقتی رهبر معظم انقلاب تصمیم به سفر گرفتند، بعضی‌ها گفتند، سفر به قم را به تاخیر بیندازید تا در حوزه زمینه‌سازی شود. با وجود وضع این چند جریان، همه نسبت به رهبری احساس خطر می‌کردند اما آقا با بینش دقیق، حکیمانه و موقعیت‌شناسی خودشان، اعلام کردند که اکنون وقت سفر است.»

احمد علم‌الهدی در ادامه با بیان اینکه «تنها قدرتی که فتنه را مهار کرد، مدیریت رهبری بود»، تصریح کرد: «رهبر قبل از شروع انتخابات، فتنه را مدیریت کردند... زمزمه و جریان رییس‌جمهوری از اول فروردین ۸۸ در بین مردم شروع شد، اما از آبان ۸۷، رهبر معظم انقلاب، فتنه را پیش‌بینی کردند.»

هاشمی از رهبری دفاع نکرد؛ باید از بازگشت خاتمی جلوگیری کرد

وی، همچنین از اکبر هاشمی رفسنجانی، به خاطر آنکه «وظیفه‌‌اش» را در مجلس خبرگان در مورد دفاع از آیت‌الله خامنه‌ای انجام نداده «گلایه» کرد و گفت: «رفسنجانی زمانی که تهاجمی علیه رهبری شروع شد، به عنوان رئیس مجلس خبرگان، که در واقع مجلس خبرگان بعد از انتخاب رهبری، جایگاهش برای رهبر، سپر است تا رهبر را از مجموعه آفاتی که ممکن است متوجه ولایت شود و حتی آفات سیاسی که باعث سقوط شرایط رهبری شود .... باید وارد عمل می‌شد.»

علم‌الهدی همچنین تصریح کرد که باید از بازگشت دوباره محمد خاتمی جلوگیری کرد چراکه به گفته او «تنها کسی که می‌تواند جریان‌های سیاسی لائیک اصلاحات را بازسازی کند، خاتمی است.»

امام جمعه مشهد تصریح کرد: «بی‌تردید اگر این آقا(خاتمی) بیاید، در عرصه سیاست وارد خواهد شد و با ورودش حتی قبل از انتخابات مجلس، دوباره جریاناتی را به راه خواهد انداخت و همان آش و همان کاسه خواهد شد که باید نگذاریم چنین شود. خاتمی مبانی انحرافی فکری‌اش، خط فتنه بوده و در کل جریان فتنه دخیل بوده است زیرا ابتدا کاندیدا شد بعد جریانات را در دامن "موسوی" ریخت و در تمام سخنرانی‌های خود از وی حمایت کرد و هیچ فرقی بین این دو نفر نیست.»
XS
SM
MD
LG