لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۴

از سرگیری تخلیه شورشیان از حلب


تخلیه شرق حلب از شورشیان در روز ۱۶ دسامبر
تخلیه شرق حلب از شورشیان در روز ۱۶ دسامبر

رسانه‌های سوریه می‌گویند تخلیه شرق حلب از شبه‌نظامیان و غیرنظامیان از سرگرفته شده است.

به گزارش آسوشیتدپرس تلویزیون دولتی الاخباریه سوریه، روز یکشنبه ۲۸ آذر اعلام کرد، اتوبوس‌ها و آمبولانس‌ها آماده ورود به مناطق باقی‌مانده تحت کنترل مخالفان در شرق حلب هستند.

برپایه این گزارش ازسرگیری تخلیه شرق حلب در قبال کمک‌رسانی به دو روستای شیعه‌نشین فوعه و کفریا که در محاصره مخالفان اسد است، صورت گرفته است. این دو روستا بیش از سه سال است که در محاصره نیروهای مخالفان قرار دارد.

عملیات تخلیه شبه‌نظامیان و غیرنظامیان از شرق حلب روز جمعه به حال تعلیق درآمده بود. عملیات تخلیه حلب تحت نظارت صلیب سرخ جهانی صورت می‌گیرد.

خبرگزاری فرانسه به نقل از یک نماینده شورشیان می‌گوید توافق شده که عملیات تخلیه در دو مرحله صورت گیرد؛ تخلیه محله‌های تحت کنترل شورشیان در شرق حلب در ازای خروج زخمی‌ها و بیماران از دو روستای فوعه و کفریا در شمال سوریه و همچنین تخلیه دو شهرک زبدانی و مضايا در استان دمشق که در محاصره نیروهای دولتی است از شورشیان.

در همین حال انتظار می‌رود ساعت ۱۶ به وقت گرینویچ، شورای امنیت پیش‌نویس قطعنامه فرانسه برای اعزام ناظران به حلب را به رای بگذارد.

در تحولی دیگر الکساندر لاورنتی‌اف، فرستاده ویژه ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه، روز یکشنبه با علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران دیدار کرد.

ایسنا گزارش کرده که فرستاده ولادیمیر پوتین برای افزایش هماهنگی‌های نظامی، امنیتی، سیاسی و میدانی در سوریه به ایران سفر کرده است.

آمریکا و متحدان عربش که از مخالفان بشار اسد حمایت می‌کنند، ایران و روسیه را متهم کرده‌اند که قوانین بین‌المللی در مورد غیرنظامیان در حلب را زیر پا گذاشته‌اند.

علی شمخانی با این حال جبهه به گفته او جبهه «غربی- عربی – عبری» را به انتشار «اخبار غیرواقعی» در مورد «تلفات انسانی» در حلب متهم کرد و گفت از این رسانه‌ها «کوچکترین صدایی در مورد ضرورت خارج کردن مجروحان و سالخوردگانی که بیش از سه سال در شهرک‌های فوعه و کفریا در محاصره تروریست‌ها هستند شنیده نمی‌شود.»

پیشتر دبیر کل سازمان ملل از گزارش‌هایی که در مورد کشتار غیرنظامیان در حلب منتشر بوده بود، به شدت ابراز نگرانی کرده بود.

بریتانیا و آمریکا، پس از بازپس‌گیری حلب از دست مخالفان اسد، به خاطر تلفات غیرنظامیان، از ایران و روسیه را به‌شدت انتقاد کرده بودند.

XS
SM
MD
LG