لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۲

علی کریمی: نه معدن داریم و نه عضو شورای شهر هستیم


مرد سال ۲۰۰۴ فوتبال آسیا با وجود دعوت فدراسیون فوتبال، حاضر به شرکت در مراسم معرفی بهترین‌های لیگ بر‌تر نشد. او در این باره گفته: چون از ما بهتران هم در مراسم حضور داشتند، ترجیح دادم در خانه بمانم تا شب بعضی از دوستان خراب نشود.

علی کریمی که بدون مراسم خاصی، به تازگی از فوتبال خداحافظی کرده درباره برگزیدگان لیگ بر‌تر گفت: «رسم است که جایزه بهترین بازیکن را به عضو شاخص تیم قهرمان بدهند اما این اتفاق نیفتاد.

پدیده سال هم مهدی شریفی از سپاهان بود، آمار خیلی خوبی در نیم فصل دوم و لیگ قهرمانان به جا گذاشت اما انتخابش نکردند. ضمناً باید به مربیان سازنده هم اعتبار داد. مثلاً مربی شاهین ثاقبی شماره ۸ امسال تراکتورسازی که بازی‌اش را دیدم و خیلی خوب بود.»

کریمی در مصاحبه با سایت ورزش ۳ وابسته به سازمان صداوسیما، درباره شکایت از باشگاه تراکتورسازی گفت: به خاطر مردم تبریز اصلاً دوست ندارم درباره مطالباتم حرف بزنم. تراکتورسازی یک جام گرفته و آسیایی شده اما همه را ۱۵درصد جریمه کرده‌اند. آخر این کجای دنیا اتفاق می‌‌افتد؟ تازه مگر باشگاه به همه تعهداتش عمل کرده که حالا جریمه هم می‌کند؟

بازیکن سابق بایرن مونیخ و شالکه با انتقاد از موضع ضعیف سازمان لیگ در حمایت از بازیکنان گفت: این سازمان از قرارداد همه بازیکنان ۲ درصد می‌گیرد. خب چرا ما در عوض هیچ خدماتی از این نهاد نمی‌گیریم؟ وقتی در تلویزیون می‌گوییم تعداد صفر قرارداد بازیکنان را نمی‌شود شمرد، این وجه ماجرا را هم ببینید. از فوتبالیست‌ها بپرسید چند درصدشان پول کامل یک سال را می‌گیرند و بدون دردسر تسویه حساب می‌کنند؟

کریمی درباره انتقادات از دستمزد بالای فوتبالیست‌ها هم صحبت کرد و با یادآوری قراردادهای هنگفت رشته‌های والیبال و بسکتبال، حضور ورزشکاران در شورا را نیز مثال زد. هادی ساعی، علیرضا دبیر و عباس جدیدی سه ورزشکار شاخص در شورای شهر تهران هستند. او همچنین بدون ذکر نام از علیرضا حیدری، به ورزشکار دارای معدن هم اشاره کرد.

کریمی در این باره گفت: «مگر در والیبال و بسکتبال از این پول‌ها نمی‌گیرند؟ مگر در والیبال بازیکن میلیاردی نداریم؟ البته نوش جانشان اما ورزشکاران رشته‌های دیگر را هم ببینید، ورزشکارانی که عضو شورای شهر هستند. یکی زمین ۹۹ ساله گرفته، یکی معدن دارد، یکی به یک جای مهم وصل است، یکی بساز و بفروشی اساسی می‌کند. اما بین فوتبالیست‌های شاخص کسی را می‌شناسم که در خرج روزانه‌اش هم مانده.»

راهکارهای علی کریمی

عضو تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی ۲۰۰۶ درباره راه حل پیشنهادی خود برای رسیدن فوتبالیست‌ها به حق و حقوق مندرج در قرارداد‌ها گفت: کفاشیان باید جدی باشد. می‌بینید که تعداد پرونده‌های انضباطی ما از تعداد پاس‌های بارسلونا در یک بازی بیشتر است!

کریمی ادامه داد: اکثر فوتبالیست‌های خارجی که به ایران می‌ آیند کارشان به شکایت می‌کشد. باشگاه هم از زمانی که فیفا وارد عمل شود، از ترس کسر امتیاز پول را جور می‌کند، هزینه وکیل را هم می‌دهد تا پرونده فیصله یابد. آیا منطقی نیست که این پول سر وقت داده شود تا هزینه اضافی روی دست باشگاه نیاید؟

بدهی‌های مالیاتی و ممانعت از خروج بازیکنان و مربیان از کشور به خاطر مالیات معوقه نیز از مشکلات دائمی فوتبال ایران است.

کریمی برای این معضل هم راه حلی دارد و می‌گوید: به آقای تاج گفتم مثل آلمان باشگاه را مجاب کنید که دستمزد را به صورت ماهیانه و پس از کسر همه کسورات از جمله مالیات، به حساب بازیکنان بریزند. با این شیوه بازیکن حقوق خالص دریافت می‌کند و به مشکل مالیاتی بر نخواهد خورد. چون به صورت طبیعی وقتی پولی را از باشگاه می‌گیرند دوست ندارند مالیاتش را بپردازند.

بازیکن فصل گذشته تراکتورسازی درباره اجرایی شدن چنین طرحی گفته چرا این طرح از باشگاه دولتی پرسپولیس و استقلال آغاز نمی‌شود؟

XS
SM
MD
LG