لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۳

حافظه بیماران آلزایمری‌ را «می‌توان بازگرداند»


آگوسته دیتر نخستین کسی که آلویز آلزایمر بیماری «آلزایمر» او را تشخیص داد.
آگوسته دیتر نخستین کسی که آلویز آلزایمر بیماری «آلزایمر» او را تشخیص داد.

آیا خاطراتی که در اثر بیماری آلزایمر از حافظه پاک می‌شوند قابل بازگرداندن هستند؟ دانشمندان می‌گویند که دست‌کم از نظر تئوری این امر امکان‌پذیر است.

به گزارش گاردین، تحقیقاتی تازه‌ای که بر روی مغز موش‌های آزمایشگاهی انجام شده می‌تواند راهی برای بازگرداندن حافظه از دست رفته در مراحل اولیه بیماری آلزایمر، در آینده باشد. در این تحقیق دانشمندان از روشی به نام اپتوژنتیک استفاده کرده‌اند. اپتوژنتیک روشی است که در آن سلول‌های مغزی که دارای پروتئین خاصی که حساس به نور هستند، فعال می‌شوند.

این روش بر روی موش‌هایی که به نوعی بیماری شبیه به آلزایمر دچار هستند آزمایش شده است. این موش‌ها به سرعت حافظه خود را از دست می‌دهند و به عنوان مثال اگر با یک شوک الکتریکی بسیار کم برخورد کنند، به جای اجتناب از منبع درد، دوباره به سمت آن می‌روند. وقتی سلول‌های مغزی این موش‌ها با نور تحریک شد، حافظه از دست رفته آنها بازگشت و آنها از منبع درد -که آن را فراموش کرده بودند- اجتناب کردند.

روش درمانی اپتوژنتیک، به رویش دوباره جوانه‌های سلول‌های عصبی که به برآمدگی‌های دندریک یا دارینه شهرت دارند، کمک می‌کند. این جوانه‌ها باعث ارتباط سیناپسی سلول‌های عصبی می‌شوند. با آنکه این روش بر روی مغز انسان‌ها قابل انجام نیست، اما محققان می‌گویند که می‌توان از آن به عنوان شالوده‌ای برای یافتن درمان آلزایمر در آینده استفاده کرد.

پروفسور سوسومو تانگاوا، از موسسه یادگیری و خاطره در ام آی تی (موسسه تکلنولوژی ماساچوست در آمریکا) می‌گوید که نکته اساسی در این است که این آزمایش اثبات یک مفهوم بوده است. در اینکه حتی اگر اینطور به نظر برسد که خاطره از دست رفته است، اما همچنان سرجایش باقی مانده. مسئله این است که چطور آن را برگرداند.

نتایج این تحقیق که در مجله معتبر علمی نیچر منتشر شده است، می‌گوید که از نظر تئوری، حالا می‌توان امیدوار بود که فن‌آوری‌های آینده بتوانند سلول‌های مغز را فعال یا غیر فعال کنند تا خاطرات فراموش شده، باز برگردند.

دکتر داگ برون، مدیر مرکز جامعه تحقیقات در خصوص آلزایمر می‌گوید که یکی از مسائل اصلی در خصوص آلزایمر این است که ما نمی‌دانیم آیا افراد مبتلا به این بیماری مشکل ذخیره کردن حافظه دارند یا مشکل یادآوری. این تحقیق کمک بزرگی به ما می‌کند که بفهمیم مراحل اولیه فراموشی در بیماری آلزایمر به چه علت رخ می‌دهد. این تحقیق می‌گوید که این افراد مشکل به یادآوری خاطرات را دارند و در واقع خاطرات از دست نرفته‌اند.

XS
SM
MD
LG