لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۸

آمانو: دعوت برای سفر به ایران را بررسی خواهم کرد


یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌ا‌لمللی انرژی اتمی، اعلام کرد که ممکن است به دعوت تهران برای دیدار از ایران پاسخ مثبت بدهد.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با این حال تاکید کرد که وی در صورت سفر به ایران باید نتایج ملموسی به دست آورد.

یوکیا آمانو اظهار داشت وی در دیداری که هفته گذشته با فریدون عباسی در وین داشته، نظر مثبت خود را درباره لزوم گفت‌وگوی ایران و آژانس ابراز داشته است.

آمانو با این حال گفت که در دیدار با فریدون عباسی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، آنها همچنان درباره موضوعات اصلی دچار اختلاف نظر عمیق بوده‌اند.

یوکیا آمانو، که نسبت به محمد البرادعی موضع سخت‌تری نسبت در برابر ایران دارد، روز سه‌شنبه ۳۱ خرداد در حاشیه نشست آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با فریدون عباسی دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار بود که رئیس سازمان انرژی اتمی ایران از آمانو برای سفر به ایران دعوت کرد.

فریدون عباسی پس از دیدار و گفت‌وگو با آمانو را «بسیار خوب» و «شفاف» توصیف کرد و اعلام کرد که از رئیس آژانس برای بازدید از تاسیسات هسته‌‌ای ایران دعوت کرده است.

علی اکبر سلطانیه، ‌نماینده ایران در آژانس نیز درباره دیدار آمانو و عباسی گفته است که «در این ملاقات نیز دكتر عباسی از مدیركل آژانس و معاونانش برای بازدید از تاسیسات هسته‌ای كشورمان دعوت كرد كه مقرر شد مقدمات و برنامه‌ریزی این سفر توسط نمایندگی كشورمان در وین انجام شود.»

روز جمعه هنگامی که خبرنگاران درباره این دعوت از آمانو سئوال کردند، وی گفت: «من دیدار از تهران را در موقع مناسب بررسی خواهم کرد اما اگر دیدار کنم نتیجه‌ای سازنده و ملموس باید بدست آید.»

آمانو که در گزارش‌هایش درباره ابعاد احتمالا نظامی برنامه هسته‌ای ایران ابراز نگرانی کرده ‌است، اظهار داشت که در دیدار با عباسی این مسائل را با وی در میان گذاشته است.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: «من از آنها خواستم برای روشن شدن این فعالیت‌ها همکاری کنند. هیچ اختلافی نظری درباره ادامه گفت‌وگو وجود ندارد. اما البته درباره موضوعات اساسس اختلاف است و این امر آشکار است.»

شورای امنیت پس از ارسال پرونده ایران از آژانس به سازمان ملل تاکنون چهار قطعنامه تحریمی علیه ایران صادر کرده و از تهران به ويژه خواسته است که به غنی‌سازی اورانیوم پایان دهد.

کشورهای غربی ایران را متهم می‌کنند که در برنامه هسته‌ای خود هدف‌های نظامی را نیز دنبال می‌کند؛ اتهامی که ایران همواره آن را رد کرده است.
XS
SM
MD
LG