لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۶

نگرانی عفو بین‌الملل از احتمال اعدام شش زندانی در قزل‌حصار


 زندان قزلحصار
زندان قزلحصار
سازمان عفو بین‌الملل با صدور بیانیه‌ای از احتمال اعدام قریب‌الوقوع شش زندانی اهل سنت کرد ایرانی در زندان قزل حصار به شدت ابراز نگرانی کرده است.

خبرگزاری هرانا نیز در گزارشی نوشت دو تن از این زندانیان که در قزل حصار به سر می‌برند به سلول انفرادی منتقل شده‌اند و گارد ضدشورش قصد دارد چهار زندانی دیگر را به زندان انفرادی منتقل نماید.

حامد احمدی و صدیق محمدی دو زندانی‌ای هستند که در قزل حصار طبق این گزارش به انفرادی منتقل شده‌اند.

کمال ملایی، جمشید دهقانی، جهانگیر دهقانی و سیدهادی حسین چهار زندانی دیگر هستند که برپایه این گزارش در برابر رفتن به انفرادی مقاومت کرده‌اند.

برپایه گزارش‌ها این افراد متهم به دو پرونده جداگانه هستند. برخی از این افراد متهم به دست داشتن در ترور ملا محمد شیخ‌الاسلام، نماینده استان کردستان در مجلس خبرگان رهبری هستند که روز ۲۶ شهریور ۱۳۸۸ به ضرب گلوله به قتل رسید.

یکی از این متهمان که به هرانا گفته است: «ترورهایی که ما به آنها متهم شده‌ایم در تاریخ ۲۸ شهریور ماه ۱۳۸۸ روی داده، در صورتی که تاریخ بازداشت ما کاملا مشخص است. جمشید و جهانگیر دهقانی که برادر هستند در تاریخ ۲۷ خرداد ماه ۸۸ بازداشت شدند، کمال ملایی در تاریخ ۲۳ تیر ۱۳۸۸ بازداشت شد و حامد احمدی در تاریخ ۸ مرداد ۱۳۸۸ بازداشت شد. زمانی که ترور‌ها انجام شد ما در اداره اطلاعات بازداشت بودیم، چطور زمانی که ما در بازداشت اداره اطلاعات بودیم می‌توانستیم ترور‌ها را انجام بدهیم.»

سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه خود خواستار توقف فوری اجرای حکم اعدام این شش نفر شده است.

حسيبه حاج صحراوی معاون مدیر بخش خاورمیانه و شمال آفریقای عفو بین‌الملل انتقال این زندانیان به انفرادی را نشانه نگران‌کننده‌ای دانسته و از احتمال اعدام آنها خبر داده است.

سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید که رویه دادرسی و محاکمه شماری از این افراد با معیارهای بین‌المللی همخوانی نداشته است.

عفو بین‌الملل تاکید کرده است در حالی که آزادی شماری از زندانیان سیاسی «بارقه امیدی» در چند روز اخیر بوده اما اعدام‌ها همچنان در ایران ادامه داشته است.
XS
SM
MD
LG