لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۸

آیا درد دیگران برای ما دردآور است؟


احتمالا برای شما هم پیش آمده که در هنگام دردکشیدن اطرافیان فکر کردید که خودتان هم «دردتان می‌آید.» ممکن است صحنه بریدن انگشت کسی را ببینید و دلتان «خون شود»‌ یا وقتی چکش به اشتباه روی ناخن شصت دوستتان فرو می‌آید شما هم آهی از ته دل بکشید.

اغلب ما گمان می‌کنیم که این یک عکس‌العمل احساسی به درد کسانی هست که دوستشان داریم نه حس کردن واقعی درد.

اما دانشمندان می‌گویند که بخشی از ساختار مغز، بخش اینسولا قدامی(anterior insula) و cingulate cortex به هنگام بروز درد در بدن خود ما یا به هنگام دیدن درد کشیدن اطرافیانمان فعال می‌شوند.

به گزارش دیلی میل، دانشمندان مرکز علوم شناختی و مغز ماکس پلانک می‌گویند که فعال شدن این بخش‌های مغز باعث می‌شود که حتی اگر خود ما زخمی نشویم، باز هم دردی را که فرد زخمی حس می‌کند، حس کنیم.

دکتر آنیتا توشه، یکی از دانشمندان عصب‌شناس این مرکز می‌گوید: «واقعیت این است که مغز ما درد و دیگر حوادث ناخوشایند اطرافمان را هم تحلیل می‌کند.» به گفته توشه، «تجربه درد اطرافیانمان از نظر ارتباطات اجتماعی بسیار اهمیت دارد چرا که ما را قادر می‌کند درد بقیه را درک کنیم. »

برای این تحقیق، دانشمندان فعالیت‌های مغزی را در هنگام زخمی شدن شخص و همینطور دیدن زخمی شدن دیگران با هم مقایسه کرده‌اند. وقتی فردی، فرضا انگشتش را با چکش زخمی می‌کند، یک درد فیزیکی را تجربه می‌کند. در این حالت فرد حواسش را بیشتر جمع می‌کند تا دوباره دستش زیر چکش نرود.

اما وقتی فرد دوستش را می‌بیند که به دستش چکش می‌خورد، یک درد «همدلانه»‌ را حس می‌کند. در این حال، با آنکه از نظر فیزیکی اتفاقی برایش نیافتاده، اما در مغزش همان علایم ضربه دیدن به‌وجود می‌آید. فرد احساس پریشانی می‌کند و مانند دوستش، از چکش فاصله می‌گیرد با اینکه چکش باعث دردی برای بدن وی نشده است.

با آنکه تحقیقات سابق نشان داده بود که بخش اینسولا قدامی(anterior insula) و cingulate cortex آن در مغز در هنگام هر دو نوع درد (چه فیزیکی و چه همدلانه) فعال می‌شوند، اما مشخص نشده بود که چطور این نوع فعالیت‌ها با هم تطابق دارند.

دکتر تانیا سینگر، مدیر مرکز ماکس پلانک می‌گوید که باید به این سئوال که آیا یک درد خالص است یا تصنعی پایان داد.

در مدل جدید پیشنهادی دانشمندان، درد حاصل کنش و واکنش عوامل چندگانه و از جمله فرآیند‌های حسی و احساسی است.

XS
SM
MD
LG