لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۳

انتقاد اپل از طرح بریتانیا برای افزایش اختیارات سازمان‌های جاسوسی


تمپورا؛ ستاد ارتباطات دولت بریتانیا که تبادلات اینترنتی را کنترل می‌کند
تمپورا؛ ستاد ارتباطات دولت بریتانیا که تبادلات اینترنتی را کنترل می‌کند

اپل در مورد برنامه دولت بریتانیا با هدف افزایش قدرت آژانس‌های امنیتی برای جاسوسی از کاربران اینترنت ابراز نگرانی کرده و می‌گوید که تصویب قانون در این زمینه می‌تواند موجب تضعیف امنیت داده‌های شخصی میلیون‌ها شهروند و کاربر اینترنت شود.

ماه گذشته دولت بریتانیا پیشنهادهایی مبنی بر اعطای اختیارات جدید در مورد نظارت بر تحرکات آنلاین شهروندان مطرح کرد. از جمله این اختیارات جمع‌آوری فهرست وبسایت‌هایی است که هر کاربر به آن مراجعه می‌‌کند. دولت بریتانیا می‌گوید این اختیارات برای مقابله با تبهکاران، جاعلان و تروریست‌ها ضروری است.

به گزارش رویترز اما، منتقدان می‌گویند لایحه‌ موسوم به «قدرت تحقیق» به سازمان‌های جاسوسی این کشور اختیاراتی حتی بیش از سازمان‌های جاسوسی آمریکا می‌دهد که هجمه‌ای به آزادی به‌شمار می‌رود.

اپل در بیانیه‌ای به صراحت به بخش‌هایی از این لایحه که باید تغییر کنند، اشاره کرده است. این شرکت می‌گوید مخالف پیشنهادهایی است که می‌تواند سیستم کدگذاری را تضعیف کند. اپل که سیستم کدگذاری را در نرم‌افزارهای خود iMessage و FaceTime به کار می‌برد می‌گوید بهترین راه برای محافظت در برابر برنامه‌های پیچیده هکرها و حملات سایبری افزایش قدرت سیستم‌های کدگذاری است .

در بخشی از این بیانیه آمده است: «ما معتقدیم تضعیف امنیت صدها میلیون کاربر قانون‌مدار اشتباه است، زیرا این کار به معنای تضعیف بیشتر آنان در برابر تعداد بسیار معدودی از کسانی است که تهدید به شمار می‌آیند.»

اپل می‌افزاید: «در فضای موجود که تهدیدات سایبری به سرعت رو به گسترش است شرکت‌ها باید آزادانه طرح‌های کدگذاری را اجرا کنند تا از کاربران محافظت کنند.»

این لایحه همچنین به نیروهای امنیتی این اجازه را می‌دهد به اطلاعات کامپیوترها یا گوشی‌های هوشمند دسترسی پیدا کنند.

بخش دیگری از این لایحه که هک کردن رایانه‌ها در سراسر جهان توسط نهادهای اطلاعاتی بریتانیا را مجاز می‌شمارد مورد اعتراض اپل قرار گرفته است. طبق نظر اپل، این لایحه ممکن است شرکت‌های غیر بریتانیایی را وادار به اقداماتی کند که خلاف قوانین کشورهای متبوع این شرکت‌هاست و ممکن است دیگر کشورها را نیز ترغیب به تصویب قوانین مشابه کند.

اسناد افشا شده توسط ادوارد اسنودن پرده از عملیات گسترده آمریکا و بریتانیا در مورد جاسوسی از شهروندان و دولت برداشت.

XS
SM
MD
LG