لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۷

«چینی‌ها» چگونه به اپ استور اپل نفوذ کردند


در پی ظهور حفره امنیتی که برای برخی محصولات اپل به‌وجود آمد این شرکت بعضی از اپلیکیشن‌هایش را از دسترس خارج کرد.

به گزارش آسوشیتدپرس، این حفره امنیتی توسط برنامه‌نویسان چینی ایجاد شده است؛ این هکرها با استفاده از نرم‌افزارهایی توانسته بودند کدهای مخربی را به برخی اپلیکیشن‌ها اضافه کنند.

با آنکه شرکت اپل نام و مشخصات اپلیکشن‌های مورد حمله واقع شده را ذکر نکرده اما به عنوان مثال شرکت تنسنت ال تی دی. (Tencent Ltd) که برنامه محبوب وی چت( WeChat) را عرضه می‌کند گفته که بعد از این حفره امنیتی، نسخه تازه‌ای از این برنامه را عرضه کرده است.

خبرگزاری‌های چینی می‌گویند که برخی بانک‌ها، شرکت‌های هواپیمایی و سرویس‌های موسیقی هم از دیگر قربانیان این حفره امنیتی هستند.

این کدهای مخرب که توسط نسخه تقلبی Apple's Xcode منتشر شده‌اند، اپلیکشن‌هایی برای آیفون و آیپد می‌سازند و بعد از نصب شدن در گجت کاربران، اطلاعات آنها را در خود ذخیره می‌کنند.

متخصصان امنیت سایبری می‌گویند که این حفره امنیتی نشان‌دهنده این است که همه برنامه‌های کامپیوتری ، از جمله اپل که به امنیت فوق‌العاده و مقاومت در برابر ویروس‌ها معروف است، در برابر هکرها ناامن و ضعیف هستند.

رایان اولسون، از متخصصان امنیت سایبری می‌گوید که با آنکه جلوی این نرم‌افزارهای مخرب فعلا گرفته شده، اما احتمالا هکرها در آینده از این روش برای حمله‌های بیشتر استفاده خواهند کرد. هر چند که اپل هم در آنسوی قضیه در حال بهسازی نرم افزارهایش در برابر خطرات امنیتی است.

دارن هیز یکی دیگر از متخصصان امنیت سایبری در دانشگاه پیس در نیویورک عقیده دارد که هکرها هر روز به دنبال راه‌های تازه‌ای برای حمله به تلفن‌های همراه و تبلت‌ها (از جمله آیفون و ایپد) هستند چرا که مردم در سراسر جهان هر روز بیشتر از این وسایل استفاده می‌کنند.

فیلتر بودن بسیاری از وبسایت‌ها در چین و استفاده وسیع مردم از نرم‌افزارهای و کپی‌های غیرقانونی و همینطور فیلترشکن‌ها، به هکرها این فرصت را داده که بتوانند نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌های تقلبی را وارد بازار کنند.

طبق گزارش آسوشیتدپرس، کلودیا ژا، پژوهشگر امنیت سایبری می‌گوید از آنجا که برخی از فایل‌های اصلی شرکت اپل بسیار بزرگ هستند و دانلود کردن آنها با اینترنت کم‌سرعت چین بسیار زمان می‌برد، برخی کاربران ترجیح می‌دهند از نسخه‌های مشابه سایت‌های دیگر استفاده کنند و هکرها هم منتظر چنین فرصت‌هایی هستند.

XS
SM
MD
LG