لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۱

عارف: به نظر هاشمی و خاتمی درباره ائتلاف گوش می‌دهم


محمد رضا عارف نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهووی گفته است که نظر اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و محمد خاتمی رئیس جمهوری پیشین ایران را درباره ائتلاف «با جان و دل» گوش خواهد داد.

اشاره عارف به خبرهای منتشر شده درباره ائتلاف با حسن روحانی دیگر نامزد انتخابات ریاست جمهوری و کنار رفتن یکی از آنها به سود دیگری است.

پیشتر خبرگزاری مهر در مصاحبه‌ای که به نقل از عارف منتشر کرده بود، نوشت که عارف به نفع کسی کنار نمی‌رود.

این نامزد ریاست جمهوری همچنین در گفت‌وگوی انتخاباتی شبکه سه، هنگام مواجهه با سوالی درباره اعتیاد اشک ریخت که در پی آن این برنامه به مدت چند دقیقه قطع شد.

نظر هاشمی و خاتمی درباره ائتلاف را گوش می‌دهم

محمدرضا عارف با حضور در مسجد محمد رسول‌الله قزوین، مشی خود را «اصلاح‌طلبی» عنوان کرده و گفته است با همین مشی، وارد عرصه انتخابات شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس و واحد مرکزی خبر، عارف با اشاره به اهمیت فعالیت فرهنگی در کشور اظهار داشته است: «باید تمامی فضاهای فرهنگی کشور از حالت امنیتی خارج شود، چراکه بحث فضای فرهنگی با مسائل سیاسی و امنیتی کاملاً متفاوت است.»

او همچنین از تهیه منشور اخلاقی خبر داده که به گفته او اگر رئیس جمهور شود، آن را در دولتش اجرایی خواهد کرد.

این نامزد ریاست جمهوری، به دستاوردهای اقتصادی در دولت خاتمی هم اشاره کرده و گفته است: «دولت خاتمی دستاوردهای مطلوبی را در بخش کشاورزی داشت به طوری که در آن دوران جشن خودکفایی گندم برگزار شد، اما امروز نه تنها به پیشرفتی در زمینه کشاورزی نرسیدیم بلکه گندم را نیز از کشورهای دیگر وارد می‌کنیم.»

عارف که خود معاون اول در دولت دوم خاتمی بود، گفت: «امروز خط فقر در کشور ما در حد خطرناکی رشد کرده در صورتی که بنا بود هدفمندی یارانه‌ها این رقم را پایین بیاورد ولی عملکرد نامناسب موجب افزایش رقم خط فقر در کشور شده است. «

وی در سخنان خود با بیان اینکه به طور حتم درصدد ائتلاف خواهد بود عنوان کرد: «آقایان هاشمی و خاتمی به میدان آمده‌اند، و به طور حتم نظر نهایی آنان را درباره ائتلاف با دل و جان گوش خواهیم داد.»

وی افزوده است: «امیدواریم این دو بزرگوار بر اساس مطالعات و بررسی‌های خود به یک جمع‌بندی برسند تا ما در انتخابات پیروز شویم.»

هاشمی رفسنجانی خود از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری بود که توسط شورای نگهبان رد صلاحیت شد.

چندی پیش شورای مشاوران محمد خاتمی با صدور بیانیه‌ای، خواستار ائتلاف روحانی و عارف شده بود. با این حال محمدعلی نجفی، عضو شورای شهر و از وزیران دولت خاتمی، روز یکشنبه اعلام کرد که تلاش برای ائتلاف حسن روحانی و محمدرضا عارف تاکنون نتیجه‌ای نرسیده وتلاش‌ها همچنان ادامه دارد.

روز دوشنبه خبرگزاری مهر نوشته شده بود که عارف در گفت‌و‌گویی با این خبرگزاری، گفته است که ائتلاف نخواهد کرد.

گفت‌و‌گوی تلویزیونی

محمدرضا عارف در گفت‌و‌گوی تلویزیونی با شبکه سه سیما گفته است که سعی می‌کند با دیگر قوا، تعامل حداکثری داشته باشد. او افزوده است که در این زمینه، تفاهم پنجاه و یک درصدی را مبنای حرکت خود قرار خواهد داد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به این سوال که در مقابل عمل نکردن به قول‌هایش چه باید کرد، اظهار داشت: «من شعار نمی‌دهم. در سی سال گذشته پست‌های اداری زیادی داشته‌ام و کارایی خود را نشان داده‌ام.»

آقای عارف در پاسخ به این سوال که آیا حق کسانی که به شما رأی نداده‌اند محفوظ خواهد ماند گفت: «من رئیس‌جمهوری همه خواهم بود و حق همه را رعایت خواهم کرد.» او ادامه داد که در کنار شورای مشاوران، شورای منتقدان تشکیل خواهد داد و در تعامل با آنها برنامه‌های خود را اجرا خواهد کرد.

عارف با بیان اینکه دوران آزمون و خطا به پایان رسیده و از نیروهای کارآمد در دولت خود استفاده خواهد کرد، افزود: «کسی که برنامه من را قبول ندارد نمی‌تواند در کابینه من باشد اما اگر برنامه من را قبول داشت و با من اختلاف سلیقه داشت از آن استفاده می‌کنم.»

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه در دوره‌های گذشته کدام رئیس جمهور به وعده‌های خود عمل کرده است، با بیان اینکه آقای خاتمی در دولتش از رقبای خودش هم استفاده کرد، گفت: «در مجموع دولت خاتمی احساس می‌کنم به اصل شایسته‌سالاری بیشتر عمل کرد. در کابینه‌اش از رقیبی که فرمایشی و صوری هم نبود استفاده کرد. در کابینه‌اش از کسی که به آقای ناطق نوری رای داده بود هم استفاده کرد.»
XS
SM
MD
LG