لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۴

ارجی که بی‌ارج شد


ارج نامی که می‌شناسید و به آن اطمینان دارید با همین شعار تبلیغاتی هشتاد ساله رسما تعطیل شد. کارخانه ارج که هر کدام از ما خاطره‌ای از روزهای صدای آبگرمکن‌هایش در زمهریر سرماها و باد کولرهایش در چله تابستان‌هایش را به یاد داریم با تنها یک خبر کوتاه بی‌ارج شد. ارج که عنوان قدیمی‌ترین کارخانه تولید محصولات خانگی را در ایران و خاورمیانه با خود به یدک می‌کشد با هشت کارگر در سال ۱۳۱۶ شمسی در خیابان سی متری تهران توسط خلیل ارجمند تاسیس و در اواخر دهه ۵۰ با بیش از ۲۳۰۰ پرسنل و ۵۵ میلیون سرمایه پیشتاز صنایع ایرانی شد، اکنون با کمتر از ۱۰۰ کارگر مرگ خویش را به نظاره نشسته است.

خبر تعطیلی این واحد صنعتی در حالی در رسانه‌ها منعکس شده که ارج در کنار کارخانه‌های صنعتی چون آزمایش، ایران ناسیونال و پارس الکترونیک مسیر تولید داخلی را در سال‌های پیش از انقلاب به سرعت پیمود و یکی از بهترین‌ها شد. هنوز تبلیغ محصولات ایرانی در تلویزیون ملی ایران و اقبال مردم به مصرف کالای ایرانی در خاطره بسیاری از ایرانی‌ها زنده است.

با هشتک ارج اگر به سراغ شبکه اجتماعی تلگرام بروید می‌توانید عکس‌ها و خاطرات بسیاری از مردم را از این محصول قدیمی مشاهده کنید. یکی از کاربران این شبکه اجتماعی نوشته است ارج را هم کشتند.

گزارش رادیویی پروانه وحیدمنش درباره تعطیلی کارخانه ارج
please wait

No media source currently available

0:00 0:05:44 0:00
لینک مستقیم

فرهاد مرادی شهروند ایرانی که سال‌ها در خانه‌شان از محصولات ارج استفاده می‌کرده با ابراز تاسف از تعطیلی این واحد صنعتی به رادیو فردا می‌گوید :«در واقع سه نوع محصول ارج در ایران وجود داشت؛ محصولاتی مانند میز و صندلی، محصولات برقی مثل یخچال و محصولاتی که با نفت کار می‌کرد مثل آبگرمکن ارج. خوب یادم هست ما خودمان داشتیم و در خانه بقیه هم بود. تا آنجا که یادم هست این محصولات به کشورهای عربی همسایه ایران هم صادر می‌شد.»

محمد طحان‌پور رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در گفت‌وگویی که با ایسنا داشته تنها خبر تعطیلی کارخانه ارج را تایید کرد و گفت درباره کارخانه پارس الکترونیک اطلاعات در حد شنیده‌هاست هر چند این کارخانه ۵-۴ سالی است که تولیدی ندارد. با این حال فرهاد حنیفی مدیر عامل شرکت سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی ضمن تکذیب خبر تعطیلی این کارخانه آن را فضا‌سازی رسانه‌ای علیه دولت روحانی دانست.

اما طبق نامه‌ای که سال گذشته از طرف کارگران بیکار شده این کارخانه قدیمی مکتوب شده، آمده است که تعداد تولیدات شرکت به صفر رسیده و صاحبان شرکت هیچگونه برنامه جامع راهبردی در خصوص ادامه تولید و یا افزایش سبد محصولات و بهینه‌سازی دستگاه‌ها و ماشین‌آلات وجود ندارد.

مسئولان کارخانه هم گفته‌اند که تولید را ادامه نخواهند داد چراکه شرکت زیان‌ده است . اما احمد علوی استاد اقتصاد در سوئد معتقد است محصولات ایرانی جنبه رقابت‌پذیری را در عرصه بین‌المللی از دست داده‌اند و این مساله مانع رشد و ادامه حیات آنها در درازمدت می‌شود:«صنایع ایران نمی‌توانند در رقابت بین‌المللی وارد شوند زیرا اقتصاد ایران یک اقتصاد منزوی است؛ به‌خصوص بعد از انقلاب این انزوا بسیار شدید شد و با توجه به مشکلاتی که جنگ و تحریم‌ها و تنش‌های بین‌المللی به‌وجود آورد این صنایع نمی توانستند از مزیت‌های بین‌المللی استفاده کنند، چه از نظر ارتقا فناوری و چه از نظر داشتن بازار.»

در حالیکه حامیان دو دولت محمود احمدی نژاد و حسن روحانی یکدیگر را به مرگ صنایع متهم کرده و مرگ این کارخانه را عده‌ای ثمره مدیریت هزاره سوم و اصولگران به پسابرجام مربوط می‌دانند اما حمید غزنوی سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی نقش دولت‌ها را در وضعیت فعلی تولید ناچیز دانسته و معتقتد است در واکاوی شرایط فعلی باید عوامل بیشتری را در نظر گرفت.

آنطور که خبرگزاری ایسنا می‌گوید صورت وضعیت سود و زیان شرکت ارج که در همین چند روز به رسانه‌ها درز کرده نشان می‌دهد که این شرکت از سال ۸۶ به بعد هر سال زیان‌ده بوده است و مجموع زیان خالص آن در سال ۸۶ حدود یک و نیم میلیارد تومان بوده است که در سال مالی ۹۲ به بیش از ۱۰ میلیارد تومان رسیده است. با این رقم زیان، عجیب نیست که این کارخانه برای سا‌ل‌ها در تولید محصولات جدید و بازاریابی برای کالاهایش سرمایه‌گذاری نکرده باشد.

XS
SM
MD
LG