لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۹

«درگیری مسلحانه بین نیروهای دولتی و مخالفان بشار اسد»


عکس مربوط به اعتراض‌های ماه گذشته در سوریه است
عکس مربوط به اعتراض‌های ماه گذشته در سوریه است
فعالان سوری می‌گویند نیروهای امنیتی حکومت بشار اسد، چهار نفر از معترضان در این کشور را به ضرب گلوله از پای درآورده‌اند.

خبرگزاری رویترز به نقل از فعالان سوری گزارش داده است که میان نیروهای دولتی و افراد مسلح و جداشدگان از ارتش در شهر رستن واقع در استان حمص درگیری مسلحانه رخ داده است.

در همین حال خبرگزاری دولتی سوریه گزارش داده است که هفت سرباز و پلیس به دست «تروریست‌ها» کشته و ۳۲ نفر دیگر زخمی شده‌اند.

خبرگزاری دولتی سوریه با وجود این، تاکید کرده است که نیروهای دولتی «ضربه بزرگی به گروه‌های تروریست مسلح» وارد آورد‌ه‌اند.

رویترز به نقل از فعالان سوری می‌افزاید حملات به نیروهای دولتی در شهرک تلبیسه و رستن ادامه دارد.

بنا به برآورد سازمان ملل در شش ماهی که از ناآرامی‌ها در سوریه می‌گذرد دست کم ۲۷۰۰ نفر جان خود را از دست داده‌اند که بیشتر آنها در اعتراض‌ های مسالمت‌آمیز روی داده است.

در حالی که به نظر می‌رسد حکومت بشار اسد بر بیشتر نیروهای امنیتی و ارتش مسلط است، اما برپایه گزارش‌های منتشر شده، هستند نظامیانی که از بدنه ارتش جدا شده و به معترضان پیوسته‌اند؛گفته می‌شود بسیاری از این نظامیان جدا شده، کسانی بوده‌اند که از دستور شلیک به سوی معترضان تمرد کرده‌ بودند.

برخی از گزارش‌ها نیز حاکی از آن است نظامیان جدا شده سوری، در اطراف شهر رستن، یگان‌های مقاومت تشکیل داده‌اند. شهر رستن ۴۰ هزار نفر جمعیت دارد و در ۱۸۰ کیلومتری شمال دمشق قرار دارد.

خبرگزاری رویترز به نقل از ساکنان این شهر می‌افزاید در این منطقه دست ‌کم ۱۰۰۰ نفر متشکل از نظامیان جداشده از حکومت و افراد عادی مسلح هستند و علیه نیروهای بشار اسد می‌جنگند.

یک فعال سوری نیز گفته است که جداشدگان از ارتش تها بخش کوچکی از افراد مسلح در شهر رستن را تشکیل می‌دهند.

دولت سوریه می‌گوید از زمان آغاز ناآرامی‌ها در این کشور بیش از ۷۰۰ پلیس و سرباز به دست افراد مسلح که از سوی کشورهای خارجی حمایت می‌شوند، کشته شده‌اند.

خبرگزاری سوریه همچنین گزارش داده است که نیروهای دولتی به تعقیب اعضای «گروه‌های تروریستی» در شهر رستن پرداخته‌اند تا ثبات و امنیت را در این شهر برقرار کنند.

از سوی دیگر روز جمعه، نوری‌المالکی، نخست‌وزیر عراق، با ابراز نگرانی از تحولات سوریه، نسبت به درگیری‌های فرقه‌ای در این کشور هشدار داد.

نخست‌وزیر عراق به شبکه تلویزیونی المنار گفت: «برای کشور مهمی مانند سوریه که چالش‌ها و بحران‌ها آن را فرا گرفته است، اگر اوضاع داخلی بهم بریزد و به یک جنگ فرقه‌ای بینجامد یا حتی تغییری در جهت خطوط فرقه‌ای رخ دهد، همه منطقه در منجلاب فروخواهد رفت.»

نوری‌المالکی افزود: «ما بر این باوریم که سوریه خواهد توانست بر این بحران از طریق اصلاحات فائق آید. ما از این اصلاحات حمایت می‌کنیم.»

در حالی که اقلیت علوی حاکم بر سوریه نزدیک به شیعیان محسوب می‌شوند، در صورت تغییر رژیم در این کشور، اکثریت سنی زمام امور را به دست خواهد گرفت؛ احتمالی که ممکن است برای عراق که اقلیت سنی‌مذهب دارد، نگرانی بیافریند.
XS
SM
MD
LG