لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۴

ناکامی کشورهای عربی در جام ملت‌های فوتبال آسيا


در پی شکست قطر، ميزبان جام پانزدهم ملت‌های آسيا و کويت با عنوان قهرمانی غرب آسيا، تيم گران‌قيمت و مدعی عربستان سعودی نيز در نخستين گام دو بر يک از سوريه شکست خورد.

در جامی که همه نتيجه‌ها تاکنون شگفتی‌بار بوده است، تيم ملی ژاپن نيز در برابر اردن از شکستی حتمی در آخرين لحظه‌ها گريخت.

عربستان و ژاپن به مانند ايران صاحب رکورد سه بار قهرمانی در تاريخ اين جام هستند و ايران در بعد از ظهر سه شنبه نخستين مسابقه خود را در برابر عراق، قهرمان دوره پيش انجام خواهد داد.

عراق در آخرين مسابقه‌های آماده‌سازی‌اش يک بر صفر در خاک سوريه و عربستان سعودی تيم های رهسپار اين جام را شکست داده بود.

عربستان سعودی پس از ناکامی در راهيبانی به جام جهانی ۲۰۱۰ برای بازيابی خود چشم به شکستن رکورد قهرمانی در جام ملت‌های آسيا را داشت و به رهبری ژوزه پسيرو برای به ثبت رساندن نخستين پيروزی رو در روی سوريه قرار گرفت.

نيمه نخست اين مسابقه با گل عبدالرزاق الحسين دردقيقه ۳۸ به سود سوريه بود و در حالی که عربستان در نيمه مربيان با گل دقيقه جاسم بازی را مساوی و به رسيدن تا پيروزی اميدوار شده بود، الحسين، مهاجم گلزن روز با زدن گل دوم در دقيقه ۶۲ هم سوريه را به صعود به دور دوم اميدوار کرد و هم خود در صدر گلزنان شروع جام قرار گرفت.

همراه با الحسين، دروازه بان تيم سوريه مصعب بلحوث، مردان شاخص اين بازی بودند.

گريز از شکست در ثانيه‌های آخر

ژاپن به عنوان يکی از بخت‌های مسلم قهرمانی در پيکار با تيم اردن پيروزی آسانی را برای خود تصور می‌کرد، اما تيم دوم گروه انتخابی ايران با پيروزی بر تيم قدر شرق آسيا ثانيه‌هايی بيشتر فاصله نداشت.

تساوی يک بر يک ژاپن و اردن باعث شد تا در گروه دوم تيم سوريه به عنوان پيشتاز مهيای مسابقه دوم شود.

شاگردان آلبرتو زاکه رونی ايتاليايی در دقيقه ۴۳ دروازه خود را در برابر مانور برق آسا و ضربه حسن المحمود گشوده ديدند. اين گل بعد از برخورد با مدافع ژاپنی و غافلگير کردن ايجی کاواشيما، دروازه بان شرقی به تور نشست.

در نيمه دوم، بازی در پيرامون دروازه تيم اردن با حالتی يک طرفه جريان داشت. اما مهاجمان ژاپنی کم دقت و ناکام بودند. اردن با يک پيروزی بزرگ لحظه‌هايی بيشتر فاصله نداشت که مايا يوشيدا، مدافع پيشتاخته يک توپ ارسالی با با سر به دروازه تيم غرب آسيا کوبيد و ژاپنی‌ها از شادی به آسمان فرستاد. ژاپن در سال‌های ۱۹۹۲، ۲۰۰۰ و ۲۰۰۴ قهرمان آسيا شده است.

ايران در برابر عراق به داوری روشن ايرماتف

تيم ملی ايران که در سالهای ۱۹۶۸، ۱۹۷۲ و ۱۹۷۶ قهرمان آسيا شده است روز سه شنبه ۱۱ ژانويه با تيم ملی عراق، قهرمان دوره پيش در سال ۲۰۰۷ به داوری روشن ايرماتف از ازبکستان مسابقه خواهد داد. ايرماتف در جام جهانی ۲۰۱۰ داوريهای موفقی داشت. اين بازی در ساعت ۱۹ و ۴۵ دقيقه به وقت تهران و ۱۷ و ۱۵ دقيقه به وقت اروپای مرکزی در ورزشگاه خليفه دوحه برگزار می شود.

بن همام نه خيانت کرد و نه حمايت

علی کفاشيان، رييس فدراسيون فوتبال ايران در حاشيه تمرين تيم ملی ايران پيش از بازی با تيم ملی عراق به خبرنگاران ايرانی اعزامی به دبی گفت که در شکست علی سعيدلو، رييس تربيت بدنی ايران از يک نپالی در احراز کرسی نايب رييسی منطقه آسيای مرکزی بن همام رييس قطری کنفدراسيون فوتبال آسيا خيانت نکرد ولی حمايت هم نکرد.

کفاشيان گفت: «در هيات رييسه فدراسيون بحث شد و به اين نتيجه رسيديدم که اين يک حسن است که معاون رييس جمهور در اين سطح وارد شود. به اعتقاد ما مهم اين بود که يک کرسی به فوتبال ايران تعلق گيرد و مهم نبود که اين شخص چه فردی است.»

او در مورد علت کناره گيری‌اش از عضويت در کميته اجرايی هم گفت: «پس از تحقيقات متوجه شديم که اگر من کماکان می ‌ماندم ممکن بود در بخش نايب رييسی به ما رای ندهند.»

کفاشيان در مورد اين که ديپلماسی فوتبال ايران ضعيف است توضيحاتی داد که خبرنگاری پرسيد می‌توانند پاسخ‌های او را قانع کننده ندانند و رييس فدراسيون فوتبال گفت: «من واقعيت‌ها را می‌‌گويم و شما می ‌توانيد نپذيريد. هر جا که شکستی وجود دارد ما هم آنجا مقصر هستيم.»

رييس فدراسيون فوتبال به خبرنگاران گفت که سعيدلو به خاطر ناراحتی‌اش از رفتار مسئولان کنفدراسيون فوتبال آسيا درمراسم گشايش جام ملت‌های آسيا شرکت نکرد.

کفاشيان: اگر صفايی فراهانی کانديدا می شد رای می‌آورد

رييس فدراسيون فوتبال همچنين گفت که اگر هم اکنون محسن صفايی فراهانی (رييس فدراسيون پيشين فوتبال ايران که اکنون به عنوان يک سياسی مخالف زندانی است) می‌توانست در انتخابات شرکت کند به دليل اين که فرد شناخته شده‌ای در فوتبال آسيا است، رای می‌آورد.
XS
SM
MD
LG