لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۹

آسپرین میزان ابتلا به سرطان را «کاهش می‌دهد»


مصرف روزانه میزان کمی آسپرین می‌تواند خطر ابتلای به سرطان را کاهش دهد.

محققان می‌گویند که مصرف آسپرین باعث کم شدن میزان رشد تومورهای سرطانی روده بزرگ و دستگاه گوارش به میزان سه درصد می‌شود. این کاهش ریسک تنها در صورتی اتفاق می‌افتد که دوز کمی از آسپرین حداقل به مدت شش سال هر روز مصرف شود.

به گزارش سی بی اس نیوز، این تحقیق نشان نمی‌دهد که مصرف آسپرین جلوی ابتلا به سرطان را می‌گیرد، بلکه خطر ابتلای به آن را کاهش می‌دهد.

دکتر آندرو چان، محقق ارشد این تحقیق از بیمارستان ایالتی ماساچوست، در آمریکا می‌گوید: «سرطان‌ها یک‌شبه به‌وجود نمی‌آیند. بلکه اغلب در طی سالیان طولانی شکل می‌گیرند. بنابرین شما باید آسپرین را هم در دراز مدت مصرف کنید تا نتیجه بدهد.»

به گفته دکتر چان، «شواهد قوی علمی در دست است که نشان می‌دهد آسپرین بر برخی راه‌های طبیعی که منجر به بروز سرطان می‌شود اثر می‌گذارد.» آسپرین میزان التهاب اعضای داخلی بدن و اندازه پروتئین‌هایی را که سرطان‌ساز هستند، کم می‌کند.

به گزارش نیویورک‌تایمز، محققان می‌گویند شواهدی که تاکنون به دست آمده، نشان می‌دهد که مصرف آسپرین قطعا در کم کردن ریسک سرطان روده بزرگ موثر است. هر چند هنوز نمی‌توان مصرف روزانه آسپرین را برای همه افراد جامعه توصیه کرد.

محققان بیش از ۱۳۰ هزار مرد و زن را به مدت ۳۰ سال، تحت نظر قرار داشته‌اند. در طی این۳۰ سال، بیش از ۲۰ هزار زن و ۷ هزار و پانصد مرد از این گروه تحقیق به سرطان مبتلا شده بودند. اما زنان و مردانی که دو بار یا بیشتر در هفته میزان کمی آسپرین مصرف می‌کردند، سه درصد کمتر از بقیه به این بیماری دچار شده بودند.

ریسک سرطان روده بزرگ در این افراد ۱۵ درصد و ریسک سرطان‌های دستگاه گوارش ۱۹ درصد کمتر از افرادی بود که آسپرین مصرف نمی‌کردند. اما مصرف آسپرین تاثیری در میزان ابتلا به سرطان‌های دیگر مثل سرطان پستان یا سرطان ریه نداشت.

با آنکه مصرف آسپرین برای افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی توصیه می‌شود و این تحقیق تازه هم نشان داده که در کم کردن ریسک سرطان‌های دستگاه گوارشی موثر است، اما عوارضی چون خونریزی معده را هم ممکن است به دنبال داشته باشد.

XS
SM
MD
LG